146 038 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
5.55% Swedbank, helt rörlig inte 3månaders.
Vill se datum för höjningarna då jag tror att de höjt min 3-månaders för tidigt.bra-byggare skrev:
5,42 blev det idag -0,50 ändring, helt rörligt hos Nordea
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Det är väl så att dom tagit bort den rörliga till förmån för 3-månaders vilket i princip är samma sak. Den ändras ju med ganska korta mellanrum och det är ju inte så att du omförhandlar var 3:e månad... 
I slutet på veckan lägger jag upp mitt lån på nya huset. Återkommer om villkoren...
I slutet på veckan lägger jag upp mitt lån på nya huset. Återkommer om villkoren...
Jo, men den ändras varje fredag utgående från stibor 1W två dagar tidigare. Och nu sänkte ju riksbanken en dag för sent, så jag får tåla mig till nästa fredag innan den sänkningen slår igenom.
Dealen håller fortfarande, har haft samma sedan augusti. Sicken resa!
Tillägg: Hade ingen aning om at räntan skulle bestämmas en gång i veckan och på stibor två dagar tidigare när jag gjorde upp det hela, utan det har jag insett i efterhand genom äkta 'reverse engineering'. Så ingen tror jag har full koll på allt eller så, för det har jag inte.
Dealen håller fortfarande, har haft samma sedan augusti. Sicken resa!
Tillägg: Hade ingen aning om at räntan skulle bestämmas en gång i veckan och på stibor två dagar tidigare när jag gjorde upp det hela, utan det har jag insett i efterhand genom äkta 'reverse engineering'. Så ingen tror jag har full koll på allt eller så, för det har jag inte.
Redigerat:
"Dagslåneräntan för idag löper från idag till imorgon, det vill säger över natten, eller overnight, ibland förkortat o/n. STIBOR T/N löper däremot från imorgon till dagen efter (därav namnet tomorrow/next). Nästa löptid på räntemarknaden kallas s/n (spot/next) som löper från iövermorgon till dagen efter och därefter kommer 1W som löper från iövermorgon till en vecka senare."
Det förklarar ju saken, onsdagens räntenivå gäller för lån från fredagen efter till nästkommande fredag. Sicken tur att jag inte ringde banken och avslöjade min okunnighet. Ovanstående är från:
http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/om_interbankmarknaden_stibor_ted_spread
Det förklarar ju saken, onsdagens räntenivå gäller för lån från fredagen efter till nästkommande fredag. Sicken tur att jag inte ringde banken och avslöjade min okunnighet. Ovanstående är från:
http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/om_interbankmarknaden_stibor_ted_spread
Jag fick låna-MH- skrev:
Har hämtat lite papper att skriva på. Dealen gör vi upp på måndag, min bankkontakt menade att Stadshypotek då gjort justeringar nedåt och så blir det lite enklare att se hur det ser ut. Så jag återkommer nästa vecka om villkoren.
Oj ! Du måste ha haft det spännande senaste tiden! Vad var din ränta upp i som högst 6.5%?. Sovit om nätterna? Naglar kvar?
I långa loppet låter det som en bra deal så länge det är skapligt stabilt penningmarknadsläge.
Vad har du för bank?
När jag förhandlade om min ränta i Dec -07 fick jag en rörlig ränta på 4.3% eller 0.3% över repan. ("Yes") Låg då ca 5 punkter över stibor t/n men sedan dess har det hänt saker. Ligger nu på 5.6%, alltså 1.85% över repan eller 1.25% över stibor t/n. ("Grr Handelsbanken)
I långa loppet låter det som en bra deal så länge det är skapligt stabilt penningmarknadsläge.
Vad har du för bank?
När jag förhandlade om min ränta i Dec -07 fick jag en rörlig ränta på 4.3% eller 0.3% över repan. ("Yes") Låg då ca 5 punkter över stibor t/n men sedan dess har det hänt saker. Ligger nu på 5.6%, alltså 1.85% över repan eller 1.25% över stibor t/n. ("Grr Handelsbanken)