146 047 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Är precis på gång att ta tag i SEB efter semesterlunk och sommarens höjningar. Vore kul att höra mer feedback om hur det har gått för er andra med omförhandling efter sommarens orimliga höjning av rörliga räntan? Av vad jag kan läsa ut ovan har en del fått nya bra bud från SEB och en del bara "passar-det-inte-så-dra". Vi har halva lånet (1,250') bundet på 4,3 och 4,5%. Nån som har provat att flytta ett rörligt lån och behållt ett bundet i gamla banken? Inte troligt att nån annan vill ta över de lånen med bibehållna räntor.
Jag blir så trött på SEB. Vi tecknandet av lånet förra sommaren stog valet mellan SEB och Nordea, där SEB garanterade "ränterabatt" på rörliga räntan "vilken i princip följer reporäntan" hette det. Fick då repo +0,35. Nordea erbjöd samma ränta, men garanterad som stibor +0,25. Det hade vart otroligt mycket trevligare än att hålla koll på SEB:s spektakelhöjningar på rörliga räntan...
//Johan
Jag blir så trött på SEB. Vi tecknandet av lånet förra sommaren stog valet mellan SEB och Nordea, där SEB garanterade "ränterabatt" på rörliga räntan "vilken i princip följer reporäntan" hette det. Fick då repo +0,35. Nordea erbjöd samma ränta, men garanterad som stibor +0,25. Det hade vart otroligt mycket trevligare än att hålla koll på SEB:s spektakelhöjningar på rörliga räntan...
//Johan
Absolut! Rörligt betyder helt klart att den kommer att fluktuera, men att "justera" räntan närmare en halv procent anser jag inte vara inom ramen för rörlig ränta, det låter snarare som att man insett att det finns mer pengar att tjäna. Så därför kommer vi med allra största sannolikhet tämligen snart att hamna i den kategori du så passande kallar "rörliga kunder"-MH- skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Hej! Fick nu svar från min bankman (SEB)....Som skriver att den helt rörliga räntan (6,75%) har gått upp rätt så mycket de senaste månaderna och att detta beror på oron på finansmarknaden, då främst i USA.... Vill vi binda tre-månader (5,81%) kan vi ej få samma rabatt som vi har på den helt rörliga ( vi har 1,3 %rabatt på SEBs rörliga ränta) Hon kunde titta på det men trodde inte vi skulle komma under 5,45 % som vi har idag. Varför skiljer det så mkt på den rörliga och 3-månaders räntan? 3-Och varför kan man inte få samma rabatt där?
Precis köpt hus och har valt SHB efter ett mkt svalt intresse från andra banker. Swedbank ville inte ge någon rabatt alls, inte heller SBAB. DnBNOR erbjöd 5.03 på bottenlånet men eftersom vi vill låna extra för renovering var det inte intressant. Solklart bäst var SHB som spontant erbjöd 5,2 på bottenlån (90% av ks i botten till skillnad från de andra som hade 85%) och 5,9 i topplån. Utan motkrav. Utan förhandling. Lånet var på 1850kkr.
Var räntan rörlig eller 3 månfrhe skrev:Precis köpt hus och har valt SHB efter ett mkt svalt intresse från andra banker. Swedbank ville inte ge någon rabatt alls, inte heller SBAB. DnBNOR erbjöd 5.03 på bottenlånet men eftersom vi vill låna extra för renovering var det inte intressant. Solklart bäst var SHB som spontant erbjöd 5,2 på bottenlån (90% av ks i botten till skillnad från de andra som hade 85%) och 5,9 i topplån. Utan motkrav. Utan förhandling. Lånet var på 1850kkr.
En väldigt bra fråga, som jag inte kunde få något vettigt svar av från vår bankman... Fick bara svaret att om vi valde 3-mån räntan kunde vi inte få någon rabatt ALLS..?!AKTIVERAMERA skrev:Hej! Fick nu svar från min bankman (SEB)....Som skriver att den helt rörliga räntan (6,75%) har gått upp rätt så mycket de senaste månaderna och att detta beror på oron på finansmarknaden, då främst i USA.... Vill vi binda tre-månader (5,81%) kan vi ej få samma rabatt som vi har på den helt rörliga ( vi har 1,3 %rabatt på SEBs rörliga ränta) Hon kunde titta på det men trodde inte vi skulle komma under 5,45 % som vi har idag. Varför skiljer det så mkt på den rörliga och 3-månaders räntan? 3-Och varför kan man inte få samma rabatt där?
Min personliga gissning är att deras sk. "rörliga" ränta ligger "åt fanders"!!!! Ingen annan bank är i närheten av 6,75 % på sina rörliga. Så SEB tycker väl att der LÅTER BRA när de kan ge kunderna över 1 % "rabatt"...?
Wow! Vilka erbjudanden! Har precis köpt ett hus och kollar runt efter bästa lånevillkoren, har sneglat mycket på DnBNOR m fl. Får man fråga hur aktuellt erbjudandet om 5.03% är? Hur länge sedan var det? Var det några motkrav?frhe skrev:Precis köpt hus och har valt SHB efter ett mkt svalt intresse från andra banker. Swedbank ville inte ge någon rabatt alls, inte heller SBAB. DnBNOR erbjöd 5.03 på bottenlånet men eftersom vi vill låna extra för renovering var det inte intressant. Solklart bäst var SHB som spontant erbjöd 5,2 på bottenlån (90% av ks i botten till skillnad från de andra som hade 85%) och 5,9 i topplån. Utan motkrav. Utan förhandling. Lånet var på 1850kkr.
Ska boka tid hos dem i veckan, och detta vore ju sannerligen ett bra argument i förhandlingen om räntan!
Redigerat:
DnBNor höjde väl sin (list-) ränta från 5,03 % till runt 5,63 % på bara några veckor/en månad...?shredomatic skrev:Wow! Vilka erbjudanden! Har precis köpt ett hus och kollar runt efter bästa lånevillkoren, har sneglat mycket på DnBNOR m fl. Får man fråga hur aktuellt erbjudandet om 5.03% är? Hur länge sedan var det? Var det några motkrav?
Ska boka tid hos dem i veckan, och detta vore ju sannerligen ett bra argument i förhandlingen om räntan!![]()
![]()
![]()
Se upp lite då ni jämför räntor på ett specifikt datum. De helt rörliga räntorna kan se billiga ut jämfört 3 månaders vi vissa tidpunkter.
3 månaders räntorna kkan också variera beroende på vilken förfallodag ni har.
Jag har 3 månaders ränta, förfaller 080930, ränta 5,26%, 1.466.664:- i lån
Swedbank och är nöjd, mest för att jag har en bra bankkontakt som inte ska underskattas.
3 månaders räntorna kkan också variera beroende på vilken förfallodag ni har.
Jag har 3 månaders ränta, förfaller 080930, ränta 5,26%, 1.466.664:- i lån
Swedbank och är nöjd, mest för att jag har en bra bankkontakt som inte ska underskattas.
Mitt bundna 3-åriga lån på 2.65% gick ut vid månadsskiftet och jag lägger mig rörligt så länge. Jag har också ett 5-årigt lån på 3.15% som håller i två år till.
På mitt nya rörliga lån får jag STIBOR 1M + 0.4 hos Swedbank. Det går nog få en mindre marginal, men å andra sidan är det STIBOR 1M och inte STIBOR 3M som jag är bunden till, vilket gör ganska stor skillnad i oroliga tider. STIBOR 3M ligger just nu 0,33 högre än STIBOR 1M. Helst skulle jag vilja binda mot STIBOR T/N, men mitt kontor erbjuder inte det till privatpersoner.
För tillfället (efter gårdagens räntehöjning) innebär det att min ränta ligger på 5.35%.
På mitt nya rörliga lån får jag STIBOR 1M + 0.4 hos Swedbank. Det går nog få en mindre marginal, men å andra sidan är det STIBOR 1M och inte STIBOR 3M som jag är bunden till, vilket gör ganska stor skillnad i oroliga tider. STIBOR 3M ligger just nu 0,33 högre än STIBOR 1M. Helst skulle jag vilja binda mot STIBOR T/N, men mitt kontor erbjuder inte det till privatpersoner.
För tillfället (efter gårdagens räntehöjning) innebär det att min ränta ligger på 5.35%.
Redigerat: