146 060 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Nyfiken;Nyfniken skrev:
läs på sidan 7 i följande något gamla rapport;
http://www.fi.se/upload/stabilisering_20090630.pdf
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Nja, egentligen avsåg jag inte en enskild låntagare när jag påstod att påslaget inte var statiskt utan att "påslaget" kan variera mellan olika låntagare.Nyfniken skrev:Förlåt, det var slarvigt av mig. Det beror på att jag fortfarande inte begriper termen "kostnad för likviditet" och har väl gett upp ambitionen att lära mig. Antingen är det omöjligt att förklara för en normalbegåvad, eller så är jag helt enkelt inte normalbegåvad... :blushing:
Men.... Min bank säger: "Du får låna till vår upplåningskostnad plus en procentenhet (under ett år).". Menar du då att om två veckor så kommer 1% inte vara 1%, utan 1,2%? Eller vad är det du säger egentligen?
Får du lånevillkoret ""Du får låna till vår upplåningskostnad plus en procentenhet (under ett år)." så kan man ju se det som statiskt så du har ju i princip rätt.
I verkligheten är nog inte heller det villkoret, tex 1% över upplåningskostnaden, särskilt statiskt då bankerna fixar och trixar på alla sätt och vis för att kapa åt sig extra räntepunkter och du har ingen riktig insyn i bankens upplåningskostnad då du tex inte kan veta om det är via interbank (STIBOR 90), bostadsobligationer etc som banken finansierar ditt lån.
Får du villkoret x punkter över tex repo/STIBOR 90 etc har du i alla fall en bättre chans att inte bli blåst då dessa är publika till skillnad från upplåningskostnaden. SEB publicerar iofs upplåningsräntan men andra banker verkar inte haka på. Undra varför?.
Du har ju normalt en bindningstid på 1-3 månader även vid "rörlig ränta" så där kan bankens upplåningskostnad/repo/STIBOR 90 varierar utan att det direkt slår igenom på din låneränta så särskilt statiskt är påslaget faktiskt inte.
"kostnad för likviditet" =håller med om att det ur en låntagares synvinkel är en luddig term som enkelt uttryckt är priset på pengar och som stiger iom oroligheten på finansmarknaden. Denna post har du ingen reell insyn i och bidrar också till att banken kan kapa åt sig marginal på din bekostnad, trots att du har ett fast påslag.
Det gick att pressa till 0,65% påslag vilket idag betyder 3,67 3,13 2,89 på 3 mån, 1 år , 2år. Lär inte komma lägre utan att sitta på ett bankkontor och tjafsa med någon "bankman" varannan dag i några veckor och det orkar jag nog inte.MathiasS skrev:
Listpris är 4,43 4.42 3,93 om det intresserar någon.
Hej! Mina lån går ut snart och jag är redan kund i SEB Jönköping. Jag har fått 0.60% påslag och SEB hävdar att det är det lägsta de kan gå. Några dagar efter det fick jag reda på att 0.35% går att få.
Bankerna lurar oss alla.
Bankerna lurar oss alla.
0,35% ? Allt går förstås men det måste handla om väldigt väldigt speciella förutsättningar, eller personliga kontakter. Har du detaljerna kring det upplägget? Jag skulle påstå att det för någon vem som helst är helt omöjligt att nå sådana nivåer idag och det var det nästan för ett år sedan också.
Bankerna hänvisar till ökade likviditetskrav vilket är sant, men det förklarar knappast hela marginalökningen. Jag gissar att det i sverige handlar om avsaknad av konkurrens. I Norge är marginalen avsevärt lägre.
Vilka banker verkar gå på offensiven när det gäller att hålla dessa låga just nu? Dags att förhandla lite känner jag.. Blir vansinning när de leker med mig. Har allt obundet..MathiasS skrev: