146 061 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Strålande! Bra skrivet. Vad kan det vara för avgifter de försöker med?Thomas59 skrev:3.88 bör du kunna komma under på 3 mån rörligt. 3.55 till 3.65 är fullt möjligt med lite förhandling.
Tricket:Skadar inte att fråga banken vilka kriterier du ska uppfylla för att få en rabatt runt 80p (fullt rimligt) givet att du uppfyller punkterna 2-3 ovan.
- Påläst om bankens marginaler och vad andra fått för rabatt
- Kunna visa på bra ekonomi, främst betalningsförmåga med god marginal för oväntade avbräck
- Lagom belåning i förhållande till säkerheten
- Kunna spela ut bankerna mot varandra och i konsekvens med det en god förhandlare
- Vara fullt beredd att byta bank, förhandla därför med minst 3 banker samtidigt och ljug inte för mycket om vilka erbjudanden du fått från de andra bankerna. Bankerna har rätt bra koll på varandra så du genomskådas lätt och då sitter du i en sämre sits
Sen ska man givetvis förhandla bort ALLA typer av avgifter.
Sannolikt kommer den rörliga räntan gå ner långt under den ränta du binder till idag. Så när hela bindningstiden har gått så har den med rörlig ränta betalat mindre än om han bundit.Suhagg skrev:
Det betyder ju inte att den rörliga måste vara lägre varje enskild dag under bindningsperioden.
Tack. Ska själv köra rörligt och ha en buffert istället men jag lärde mig något nytt nu.Nyfniken skrev:
Fast just nu undrar jag om det stämmer. Ser jag till det erbjudande jag fick från banken så behöver Riksbanken sänka repo två gånger (OCH bankerna ska följa efter) innan man är ifatt 1årsräntan och då måste man ändå ner ytterligare för att 3mån ska ha varit ett bättre alternativ under ett år.Nyfniken skrev:
Att 1 år är en bättre deal än 3 mån det närmaste året tror inte jag är en kioskvältare.
Ja, det där är ju i teorin. Jag tror inte heller att man tjänar på att köra rörligt just nu (och det finns ju andra exempel i historien då man tjänat på att binda).MathiasS skrev:
Själv har jag bundit på 2 år och i fjol hade jag bundet på ett år (vilket jag tjänade ~12 kkr på).
Ja klart är i varje fall att det inte är min bank som riskerat något. De arbetar ju bara med sin marginal vilken de är "garanterade" oavsett hur räntan går.MathiasS skrev:
Men din tanke är intressant. Jag har hittills sett det som att jag betalar för en god huvudkudde när jag binder. Jag betalar pengar för tryggheten i räntan. Om den bundna räntan dessutom visar sig vara en god affär så blir det ju win-win. Finns det inte en loose-loose i andra änden?!