146 061 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Hmm, hur skulle räntebanan påverka marginalerna?Bricco skrev:
Marginalerna justeras uppåt bla för att bankerna är inte lika intresserade av att ta marknadsandelar som de var för några år sedan.
Från början för ett år sedan fick jag också 0,35, men nu ett år senare så är det 0,60 som gäller. När det gäller 0,35 så vet jag inte mycket mera än så, det är säkert lite extra. MEN det som gör mig sur är att Bank damen säger att hela koncernen inte får ge mera rabatt är 0.6, sen hör man annat i alla fall. SEB är kända för att locka kunder men när du ska förhandla om så är det andra bollar som gäller.MathiasS skrev:
Kan någon svara på varför ingen bank skylltar med den räntan den kan ge? alltså den räntan man kan förhandla sig fram till.?????
SBAB gör väl det? Skandiabanken också har jag för mig.Micke09 skrev:
För att om du förhandlar fram en sänkning, så känner du dig som en nöäjdare kund än om du inte får någon rabatt. Samt att de som inte prutar tjänar de extra på.
Öhhh finns det någon bransch som skulle skylta med deras rena utpriser? Ser du det ärliga lägsta priset hos bygghandlaren? Bilhandlaren? Klädaffären? Ica handlaren?Micke09 skrev:Från början för ett år sedan fick jag också 0,35, men nu ett år senare så är det 0,60 som gäller. När det gäller 0,35 så vet jag inte mycket mera än så, det är säkert lite extra. MEN det som gör mig sur är att Bank damen säger att hela koncernen inte får ge mera rabatt är 0.6, sen hör man annat i alla fall. SEB är kända för att locka kunder men när du ska förhandla om så är det andra bollar som gäller.
Kan någon svara på varför ingen bank skylltar med den räntan den kan ge? alltså den räntan man kan förhandla sig fram till.?????
Allt är öppet för förhandling i den grad man presenterar ett mervärde för motparten
Pratar du påslag från inlåningsränta eller rabatt?Micke09 skrev:Från början för ett år sedan fick jag också 0,35, men nu ett år senare så är det 0,60 som gäller. När det gäller 0,35 så vet jag inte mycket mera än så, det är säkert lite extra. MEN det som gör mig sur är att Bank damen säger att hela koncernen inte får ge mera rabatt är 0.6, sen hör man annat i alla fall. SEB är kända för att locka kunder men när du ska förhandla om så är det andra bollar som gäller.
Du har helt rätt, men man får känslan att bankerna inte konkurrerar. Bilhandlarna kör massa annonser om -Nu säljer vi billigt, bygghandlarna -Kom och köp billiga verktyg. Man ser ingen bank som säger -Kolla in våra räntor.kinglolle skrev:
SBAB har samma ränta som andra.
Medlem
· stockholm
· 16 inlägg
skall göra slutlånen och tillträde nu på måndag. Vi skall dela bottenlånet i 3 delar, röligt 1/3, 2 år 1/3 och 3 år 1/3. verkar det vettigt? ellar hinner man ändra till 100% rörligt?
Tack för svar.
Tack för svar.
För att citera Wikipedia, " Det är en situation som uppstår där det finns ett flertal oberoende och med varandra på något vis tävlande aktörer inom en given sektor." Och jag vill mena att det är lika många banker som är lika oberoende som tidigare (även om det givetvis finns konspirationsteorier i ämnet). Man kan ju tävla om annat än att få så stort antal kunder som möjlgit, tex att generera så stor vinst som möjligt.
Till viss del är det för att förutsättningarna påverkar så mycket att blir svårt att sätta någon ränta som reklam. Det går att göra som de sk blancobolagen (ge moneybank mfl) och skriva ränta "från" men i gengäld når knappt någon denna ränta.Micke09 skrev:
De absolut mest intressanta kunderna kan nå ner till upplåningsräntan medan en helt vanlig kund kanske inte får någon rabatt alls. Det kan absolut bli konkurrens men det som blir är att många banker ändå ser riskerna också numera och därför inte prutar lika lättvindigt.
Har själv fått erbjudande både från Seb, Handelsbanken och Nordea på praktiskt taget upplåningsräntan men då har vi höga sparanden och fondinvesteringat kombinerat med en låg belåning och ett välkänt stort nätverk i våra trakter så allting går
Jag har aldrig förstått vitsen med att dela upp lånen. Om ett år är din förhandlade rabatt borta på det rörliga lånet och bör omförhandlas. Hur tänkte du sätta åt banken då? Du kan knappast hota att byta bank eftersom ingen annan bank tänker ta i din sista tredjedel med tång om du inte förtidsinlöser de andra lånen och betalar ränteskillnadsersättning.huskoparen2011 skrev:
Normalt kan du ändra dig ända fram till tillträdethuskoparen2011 skrev:
Medlem
· stockholm
· 16 inlägg
Hur skulle ni lägga upp era lån idag? 100 % av bottenlånet på rörligt? Med tanke på att räntan är på väg ner skulle ni göra det? eller bör vi låsa in oss på 100% på 1år? tacksam för svar.