huskoparen2011 skrev:
Hur skulle ni lägga upp era lån idag? 100 % av bottenlånet på rörligt? Med tanke på att räntan är på väg ner skulle ni göra det? eller bör vi låsa in oss på 100% på 1år? tacksam för svar.
Har du fått något erbjudande på 1år, eller kollar du listräntorna?
3mån och 1års ligger lika hos de flesta banker.
Får du inte till nå bättre än listräntan på 1åringen är väl 3mån att föredra, för som du skriver, räntan bör väl vara på väg söderut (ner). :)

tobbe72 skrev:
Fick 0,45% på nordeas samtliga listräntor idag utan att förhandla,helkund med 85%belåning.
ojoj Nordea har höjt sina rabatter (rejält), när vi bytte från nordea kunde de inte gå över 0,40 i rabatt... Det ligger inte ens i närheten av SEB!

Micke09 skrev:
Du har helt rätt, men man får känslan att bankerna inte konkurrerar. Bilhandlarna kör massa annonser om -Nu säljer vi billigt, bygghandlarna -Kom och köp billiga verktyg. Man ser ingen bank som säger -Kolla in våra räntor.

SBAB har samma ränta som andra.
Viss konkurrans finns. När vi kollade runt efter ny bank var det iprincip bara två banker som avvek. SHB som var mycket dyrare än de andra och SEB som låg mycket lägre än alla andra (och dessutom utan en massa motkrav om att ha deras försäkringsbolag mm).
Övriga låg inom 0,2% rabatt

noone70 skrev:
ojoj Nordea har höjt sina rabatter (rejält), när vi bytte från nordea kunde de inte gå över 0,40 i rabatt... Det ligger inte ens i närheten av SEB!
Tänker ni rätt nu? SEB har ju ett påslag från upplåningsräntan och som jag förstår det har Nordea ett avdrag på en av Nordea satt ränta? Man har alltså inte samma utgångspunkt så det blir svårt att jämföra bankerna.. medvetet så klart.

Vad jag menade var givetvis slutresultatet. Dvs, vilken räntekostnad vi har.
Mellan nordea och seb skiljde det ca 45 000 kr/år i räntekostnad när vi bytte bank från Nordea till SEB.

Vi gav Nordea en chans att matcha det och det svar vi fick var att de kunde inte under några omständigheter ge mer än 0,4% rabatt.

huskoparen2011 skrev:
skall göra slutlånen och tillträde nu på måndag. Vi skall dela bottenlånet i 3 delar, röligt 1/3, 2 år 1/3 och 3 år 1/3. verkar det vettigt? ellar hinner man ändra till 100% rörligt?
Tack för svar.
Nej det verkar inte ett dugg vettigt. Tänk om och vad du än gör så lyssna inte på banken. d^_^b
http://www.byggahus.se/artiklar/banken-enda-sakra-vinnaren-om-du-binder-rantan

Suhagg har rätt! Delar du upp lånet på det sättet sitter du i en extremt dålig förhanndlingssituation är din rabatt går ut eller om du ska byta bank i framtiden. Säg att du vill byta bank efter 2 år? Då har du 1/3 av lånet fortfarande bundet i ytterligare ett år till, då måste du betala ränteskillnads ersättning för den delen.

huskoparen2011 skrev:
Hur skulle ni lägga upp era lån idag?
Det beror på vilka räntenivåer jag skulle få erbjudande om.

Lite nyfiken, Hur skulle ni lägga upp lånet är på 800' exkl handpenning?

Jag vet inte hur mycket topp respektive botten lån det blir. Mest lite nyfiken på hur ni hade gjort.
Räntan va på 4,5% botten o 5% på topp lånet. Dem där procenten är utan rabatt förhandling.

Vet inte hur mycket man kan få ner räntan.

noone70 skrev:
Övriga låg inom 0,2% rabatt
Du jämför bankernas rabatter, istället för vilken ränta du kan få?

Bricco skrev:
2010 Augusti sade SEB att deras påslag var ca 0,5%. Kan någon förklara vad som hänt sen dess som motiverar SEB att idag lägga detta på 1.1% i ett läge då man sänker räntebanan?
Jag förstår inte hur du tänker. Påslaget är väl oberoende av om man höjer eller sänker prognosen för framtiden?

Det ökade påslaget beror på en annan riskskattning samt Basel III

Jag valde tillslut att slopa planerna på en tvååring på 2,95. Det fick bli 3mån-rörligt hos SEB och sedan får detta utvärderas igen om 3 månader... 0,65 i påslag. Ger just idag 3,68.

Jag kan inte säga att jag har någon direkt koll på räntor etc men jag resonerade i termer av att 1 och 2 års räntorna antagligen inte stiger de närmaste månaderna samt att den rörliga är på väg ner. 0,65 i påslag känns ok nu men lär inte vara det om ett år, bland annat därför kändes 2års alternativet inte rätt.

MathiasS skrev:
0,65 i påslag känns ok nu men lär inte vara det om ett år
Varför lär 0,65 i påslag på upplåningsräntan inte vara okej om ett år? Hur stor tror du SEBs marginal är om ett år?

För ett år sedan hade jag 0,42% påslag. Det verkar mycket rimligare. Jämför man svenska bankers räntemarginal med andra nordiska länder så tjänar svenska banker mycket pengar på oss, orimligt mycket mer än i andra länder och jämfört med vad man gjort tidigare. Jag förstår att det finns olikheter mellan marknaderna men man kan man ju hoppas att även banker i sverige vill konkurrera med varandra igen inom kort och då lär förhandlingsläget vara bättre för oss kunder. Detta är dock bara amatörtyckande från min sida...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.