146 062 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Jo men dom kanske hade kunnat säkra sin lånekostnad till en lägre kostnad men så länge man gjort det utan förlust är det ju ok. Marginalen betalar ju vi kunder. Fast man spekulerar väl säkert även med sina lån bakåt.
Ja, och eftersom det var dyrare för dem att göra som de gjorde, så var det väl en dålig affär? Och jag är övertygad om att banken ibland går med förlust på vissa lån. Vad menar du med "marginalen betalar vi kunder"?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Nej och ja, det betyder starkt förenklat (det finns givetvis andra faktorer som ev osäkerhet på marknaden osv.) bara att banken tror att upplåningskostnaden på ett års sikt kommer att vara (betydligt) lägre än på tre månaders sikt. Inget konstigt med det.MathiasS skrev:
Den långa räntan speglar förväntningarna (lägre upplåningskostn) på lång sikt och den korta på kort sikt.
Om räntan förväntas ligga oförändrad blir dock 1-åringen dyrare än 3m då banken alltid lägger in en riskpremie som du betalar och risken stiger med lånetiden helt enkelt för att det är svårare att bedöma utvecklingen ju länge tid du binder.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Öhhmm....nu vet jag inte längre vad det är som är obegripligt och inte heller hur jag ska förklara vad jag menar på ett annat sätt så jag tror jag lägger ner.
MH, du vet givetvis att du betalar marginalpengar till banken, en knapp procent ungefär just nu, det kan inte vara obegripligt.
MH, du vet givetvis att du betalar marginalpengar till banken, en knapp procent ungefär just nu, det kan inte vara obegripligt.
Jag betalar räntepengar på nästan 3%, det är allt jag vet Vad banken har för marginal på dem har jag ingen aning om, och det har nog inte du heller.
Snittmarginalen på alla lån är väl runt 1% numera, efter att ha varit nere på 0,3% ett kort tag vill jag minnas. Men hur kommer den marginalen in i det hela? Jag trodde vi pratade om banken gjorde bra eller dålig affär när de långa räntorna är lägre än vad de rörliga visade sig.
Snittmarginalen på alla lån är väl runt 1% numera, efter att ha varit nere på 0,3% ett kort tag vill jag minnas. Men hur kommer den marginalen in i det hela? Jag trodde vi pratade om banken gjorde bra eller dålig affär när de långa räntorna är lägre än vad de rörliga visade sig.
Det var jag som blandade in marginalen. Jag menar att banken tar sin inlåningsränta, lägger på ett påslag och lånar sen ut till mig. Därför förlorar inte min bank pengar när jag tjänar pengar på att binda.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Nej så funkar det inte riktigt.Nyfniken skrev:
Banken tar hänsyn till flera faktorer när din låneänta sätts. Exempel på faktorer som påverkar är den kostnad banken har för de pengar du lånar (vi kan kalla det upplåningskostnad och det är INTE lika med inlåningsäntan på bankkonton + ett påslag), riskpremien som banken vill ha för risken att bankens kostnad för dina pengar ökar under bindningstiden samt kreditrisken osv.
Styrräntan ingår givetvis i bedömningen tex genom att tex en höjning normalt gör det dyrare för banken att låna upp pengar=högre ränta för dig.
Din potential att bli en lönsam kund påverkar också.Säkerheten du erbjuder.Betalningsförmåga mm. Även din förmåga att förhandla och ditt förhandlingsläge påverkar. Faktorerna vägs ihop och jämförs med konkurenternas erbjudanden. Slutligen påverkar bankens mål din ränta. Vill man tex öka utlåningsvolymerna sänks vanligtvis räntan.
Goddag yxskaft?
Vad var det som "inte fungerade så riktigt"? Menar du att banken inte har ett statiskt påslag på upplåningskostnaden?
seb.se: "Den ränta du får på ditt lån sätts utifrån vår upplåningsränta plus en marginal som bestäms individuellt. Upplåningsräntan är den kostnad banken har för att låna pengar på marknaden och den gäller endast för bottenlån."
Vad var det som "inte fungerade så riktigt"? Menar du att banken inte har ett statiskt påslag på upplåningskostnaden?
seb.se: "Den ränta du får på ditt lån sätts utifrån vår upplåningsränta plus en marginal som bestäms individuellt. Upplåningsräntan är den kostnad banken har för att låna pengar på marknaden och den gäller endast för bottenlån."
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Förlåt, det var slarvigt av mig. Det beror på att jag fortfarande inte begriper termen "kostnad för likviditet" och har väl gett upp ambitionen att lära mig. Antingen är det omöjligt att förklara för en normalbegåvad, eller så är jag helt enkelt inte normalbegåvad... :blushing:Thomas59 skrev:
Men.... Min bank säger: "Du får låna till vår upplåningskostnad plus en procentenhet (under ett år).". Menar du då att om två veckor så kommer 1% inte vara 1%, utan 1,2%? Eller vad är det du säger egentligen?Thomas59 skrev: