5.62 % rörligt swedbank lån 325000 på bostadsrätt.

Bob_the_builder
Vi har lånet delat i tre lika delar, varav en är rörlig (3-mån). Alla tre delarna ligger på samma pantbrev. Om jag skulle vilja flytta det rörliga lånet så misstänker jag att pantbrevet måste delas. Är det ett riktigt antagande och/eller är det något mer som måste göras?

FlygelT skrev:
Vi hade allt rörligt, 2550 000:- i bottenlån hos SEB och en ränta på 5.70%. Satte mig ner och skrev ett mail till min kontaktperson på banken där jag bland annat påpekade DnB Nor:s ränta och 1 vecka senare ringde dom och gav oss 5.15% i ränta, bundet i ett år.
Våran bankman beskrev (som om man vore en idiot) att de minsann var ett vinstdrivande företag och hävdade att deras kostnader ökat och att deras marginaler minskar för att utlåningen mellan bankerna blivit dyrare.
Blev ett surt mail tillbaka om att jag bokstavligen skiter i vad ni har för marginaler och kostnader. Beskrev för bankmannen (som den idiot jag tydligen är) att skulle det storbolaget som jag jobbar inom gnälla hos sina kunder att priserna minsann är så höga pga det vinstdrivande företaget har för höga kostnader och låga marginaler, ja då skulle vi inte få en enda kund. De skulle skratta oss i ansiktet. Bad personen komma med bättre argument, då det inte var mer värt än ekonominyheterna på TV4.
Diskussionen är inte avslutad, skall börja kalla in offerter från andra bolag och köra upp i ansiktet på SEB.

Redigerat:
tog lån i våras hos seb ca 2,3 mkr, då 4,85% (100% rörligt). +0,25 i samband med riksbankens höjning samt ytterligare +0,5% i början av juli. Nu 5,6% och ung. som listpriset för de flesta banker (SBAB ex 5,64). Då vi tog lånet låg 4,85% ca 0,5 under de flesta "listpriser". Ringde vårt kontor: Bankmannen hävdade att deras marginal var densamma till inlångingsräntan och att alla banker höjt 0,5% (+/- några hundradels%). Lögn om tidigare inlägg stämmer! Varför vår ränta helt plötsligt är jämförbar med "listpriserna" - från att ha legat -0,5% - bortförklarade han med att räntor sätts individuellt och att det inte finns listpriser. Dessutom "hotade" han med att om vi i framtiden vill byta tillbaka r det inte säkert att vi får lika bra(???) villkor som nu då de premierar trogna kunder. Scannar av marknaden igen och byter sannolikt bank. SEB imponerar inte.

Det är ren bullshit av din bank
De premierar alltid att dra in nya kunder, och man är aldrig premierad för "gammal trogen tjänst"

Du borde kunna komma ned till 5,10-5,30 i ränta om du har bra kreditvärdighet

Är det någon som har fått räntan 5,03% som DnBNOR har på sin hemsida.
En handläggningstid på 7-8 veckor imponerar inte. Vad är anledningen till denna långa väntetid?
Är det för att ingen får räntan som står på deras sida eller varför ska det ta nästan två månader innan man
får bli kund hos dom?

Har själv 5,20% hos Swedbank.

Jag ska nog vara nöjd med 5,05% hos SHB :)

Vi har 4.83% hos DNBnor, verkar va rätt bra ränta...

Projektören skrev:
Vi har 4.83% hos DNBnor, verkar va rätt bra ränta...
Impad! (Och avis) =)

Deras oficiella ränta ligger ju ifs på 5.04 % sen fick vi 0.2% ränta på det.

Deras oficiella ränta ligger ju ifs på 5.04 % sen fick vi 0.2% ränta på det
Dnbnor har nu helt plötsligt höjt sin ränta till 5.48%, verkar som dom släpar
"lite" i sina justeringar av räntan.

Jag hade i tankarna att byta från Seb till Dnbnor men nu har jag lägre ränta hos Seb!

Vilken tur att man tog Handelsbanken ändå på 5,20
DNbNor såg ju ut att vara billigare länge när jag tecknade, men jag litade inte på att de skulle kunna hålla den låga räntan (5,04).
Det bevisar återigen att DnbNor inte är att lita på, de är en riktig värsting till kohandlare.

Man blir lite trött på DnB som nu har "justerat" sin ränta med 46 punkter, ingen liten justering enligt alla standarder. Vi ringde runt för en tid sedan och pratade med bl a vår bank, SEB, som då menade att man inte kunde konkurrera med ex.vis DnB som då hade 5.03-5.04, så vi valde att ta vårt handpenningslån hos DnB, som enligt egen utsaga skulle tjäna mindre på bolån och att man i och för sig inte kunde sia om framtida räntor men att man inte skulle chockhöja. Så sitter man nu här med ett lån hos DnB baserat på vad jag upplever som falska utfästelser, men som tur är så är vi helt fria att flytta eftersom allt ligger på rörligt, och SEB numera är billigare än DnB, så vi får väl ta någon månad med DnB och sedan..tack och hej! Så mycket för deras "ska tjäna mindre på bolån" och "kommer inte att chockhöja".

Ska vi satsa en hundralapp på att nu när DNB höjt räntan så kommer också "kön" försvinna ch handläggningstiden plötsligt bli några dagar bara?

Vilka pajasar.

Tja, rörlig ränta betyder att den ändras. Och att den passar rörliga kunder, :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.