timmelstad skrev:
Noterar för övrigt att räntan trots allt lämnades oförändrad idag av Riksbanken. Ska bli intressant att höra om hur de ser på räntebanan...
Jag har följt med dåligt, visst var prognoserna i våras att de skulle höja? Om jag får gissa, så tror jag den går ner nästa gång.
 
-MH- skrev:
Jag har följt med dåligt, visst var prognoserna i våras att de skulle höja? Om jag får gissa, så tror jag den går ner nästa gång.
Deras fastslagna räntebana var fortsatta .25-höjningar vid varje sammanträde fram till nästa års slut, och då en ränta på 3,75%. Det har nu reviderats ner och pekar mot en höjning innan årsskiftet och ytterligare en höjning under nästa år, och två 2013.

Annat noterbart är att alla ledamöter denna gång var överens om att lämna räntan oförändrad, ingen ville alltså se en sänkning. Svensson och Ekholm reserverade sig dock mot den reviderade räntebanan och ville se en ännu lägre räntebana med bibehållen ränta som idag till mitten av 2013 och sen några höjningar.

Det framgår dock tydligt att man är väldigt osäker på framtiden och kommer anpassa sig efter rådande läge inför varje beslut. Bara det faktum att Ingves pratar om 2015 års ränta som möjlig nånstans mellan 0-7% är ju ganska signifikativt för hur säkra man känner sig på vad framtiden kommer att ge...
 
Osäkerheten är lika stor som vanligt, alltså.
 
F
-MH- skrev:
Osäkerheten är lika stor som vanligt, alltså.
Nej, just nu är den lite större.....
 
Spannet i prognosen på några års sikt har väl varit i den häraden länge?
 
tompaah7503 skrev:
Tycker inte jag har någon speciellt "bra" ränta hos SEB, 3,55% rörligt på ca 500.000kr
Jämfört med många andra i den här tråden i alla fall.. q(;^;)p
Det där var ganska precis samma som jag fick för en månad sen på ungefär lika mkt lån. 3,45 på 3-månaders, men jag valde att binda på 2 år på 3.35 istället.
 
-MH- skrev:
Spannet i prognosen på några års sikt har väl varit i den häraden länge?
Vadå? Mellan 0 och 7% runt 2015? :|
 
timmelstad skrev:
Vadå? Mellan 0 och 7% runt 2015? :|
En rolig detalj är att RB nu i sin graf för framtida utveckling har räknat med en risk för negativ ränta under hela 2013. :D
 
P
Nyfniken skrev:
En rolig detalj är att RB nu i sin graf för framtida utveckling har räknat med en risk för negativ ränta under hela 2013. :D
Realräntan är väl redan negativ om man refererar till KPI. (Räknat med KPIF är den dock positiv)
 
timmelstad skrev:
Vadå? Mellan 0 och 7% runt 2015? :|
Nej, men 7%-enheter på 4 års sikt.
 
-MH- skrev:
Nej, men 7%-enheter på 4 års sikt.
För egen del så kan jag inte minnas att jag sett såna breda spann på prognoserna på ett bra tag, men jag antar att du sitter på mer specifika uppgifter eftersom du säger så?

Sen att prognoserna kan säga x% år y och sen ha fel på 7% är förstås en heeelt annan sak...
 
Många menar att en normalränta är runt 4-5% (styrräntan). Men jag har börjat läsa att det är fler som börjar propagera för att styrräntan snarare bör ligga under 4%.
 
timmelstad skrev:
För egen del så kan jag inte minnas att jag sett såna breda spann på prognoserna på ett bra tag, men jag antar att du sitter på mer specifika uppgifter eftersom du säger så?
Nej, precis som du litar jag på mitt minne. Men ta gärna reda på hur det förhåller sig och återkom. Innan dessa kanske man inte kan säga att det är osäkrare än det brukar?
 
-MH- skrev:
Nej, precis som du litar jag på mitt minne. Men ta gärna reda på hur det förhåller sig och återkom. Innan dessa kanske man inte kan säga att det är osäkrare än det brukar?
Eller så motbevisar du mig eftersom jag var först? :cool:

Och jag refererade till Riksbankens egna uttalande vad det gällde den större osäkerheten än vanligt. Det var alltså Riksbankens påstående, inte mitt eget, men jag kände att jag kunde tillmäta det viss tillförlitlighet.
 
timmelstad skrev:
Eller så motbevisar du mig eftersom jag var först? :cool:
Också ett sätt att resonera...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.