Oväntat att just EO Svensson var den som uttalade sig om detta :D

lt1cobra skrev:
Rörlig 3,8
2 år 3,64
3 år 3,71

Fick vi på Swedbank. 2,8m i bottenlån.

Länsförsäkringar
Rörlig : 3.89
2år ; 3.65
3år : 3.81

Vad tycker ni om det då?
Eftersom SBAB har 2år 3.50 samt 3år 3.63 så låter det rätt dåligt.

lurk12345 skrev:
Om jag har förstått saken rätt är problemet med en negativ reporänta är att inget hindrar bankerna från att låna några triljoner från Riksbanken bara för att sitta på och kassera in ränta.
Så funkar det inte. Bankerna kan inte låna av Riksbanken till reporäntan. De kan däremot "spara" pengar hos Riksbanken till reporäntan, genom att köpa 1-veckas riksbankscertifikat som ges ut varje vecka, med reporäntan som ränta. Ingen bank köper dock dessa. Inga faktiska lån sker med reporäntan som ränta, utan det är numera en ren referensränta.

Dessutom är det så att alla pengar som banksystemet lånar av Riksbanken också måste placeras hos Riksbanken, till en lägre ränta än man lånar för.

Anledningen till att negativ ränta är svår är att den som vill inneha svenska kronor men slippa betala ränta istället kan sitta på kontanter. Kontanter är ju räntefria. Det är dock dyrt att hantera massa fysiska pengar, speciellt om de ska skyfflas fram och tillbaka dagligen, så vid en måttligt negativ ränta skulle nog en del pengar faktiskt placeras till negativ ränta.

Man skulle förstås kunna tidsbegränsa kontanterna så att man varje år måste växla in till nya kontanter, och då få låt säga 95 kronor för varje 100-sedel och därigenom hindra folk från att hålla kontanter längre stunder. Då skulle man kunna införa en negativ ränta och ändå slippa att folk flyr från negativ ränta till kontanter.

(detta är absolut inget jag tycker att man ska göra).

ordain skrev:
Man skulle förstås kunna tidsbegränsa kontanterna så att man varje år måste växla in till nya kontanter, och då få låt säga 95 kronor för varje 100-sedel och därigenom hindra folk från att hålla kontanter längre stunder. Då skulle man kunna införa en negativ ränta och ändå slippa att folk flyr från negativ ränta till kontanter.

Nähä? :D

Ville_Vessla skrev:
Eftersom SBAB har 2år 3.50 samt 3år 3.63 så låter det rätt dåligt.
hmm, inte bara det...
om man kollar SBABs web-app så säger den så här =>
rörlig 3,86%
2år 3,24%
3år 3,37%

tittar man på de siffrorna är de andra bankernas förslag riktigt dåligt

Redigerat:
ordain skrev:

Har praktiserats, kallas för sedelklippning
http://www.suomenpankki.fi/sv/suomen_pankki/faq/pages/muut_asiat.aspx#7

noone70 skrev:
det är mycket OT här nu :)

Själv har vi i dagsläget 0.4% i rabatt som ger 3,8% ränta på nordea och ca 3,9 mille i lån, ca 70% belåning. < snip >

SBAB har erbjudit oss 0,15% rabatt som ger i dagsläget 3,86%

LF bank har erbjudit oss 0.20% som ger 3,94% ränta. Men tack vare att vi får mycket bättre rabatter på våra försäkringar(och inga avgifter på kort mm) så blir det i praktiken betydligt mer rabatt.

Nästa bank vi ska snacka med är SEB...
Hos SEB, lär du knappast få någon rabatt, du får snarare ett påslag.
SEB är den enda banken som redovisar sina upplåningsräntor. Därefter får du ett individuellt påslag, som sedan blir din ränta.
Ett faktiskt mer ärligt system tycker jag, SEB säger, såhär mycket behöver vi tjäna...

Eftersom SEB är rätt aggresiva nu, så är det absolut värt ett besök.

I slutändan tror jag mycket väl att du kommer billigast undan hos SEB.

magnu skrev:
Har praktiserats, kallas för sedelklippning
[länk]
Intressant, tack för länken!

Men, det är inte riktigt samma sak. Syftet där var att minska inflationen genom att som engångsåtgärd tvinga fram ett tvångslån till staten, som även de med kontanter skulle tvingas till. Man fick klippa sedeln itu och kunde använda ena halvan för att handla med (till halva sedelns belopp). Den andra halvan kunde lösas in senare mot återbetalning av den andra halvan av sedelns belopp, med viss ränta.

Det jag beskrev var en årlig kontantklippning där man inte lånar ut pengar till staten, utan blir av med pengarna för gott, i helt annat syfte.

magnu skrev:
Hos SEB, lär du knappast få någon rabatt, du får snarare ett påslag.
SEB är den enda banken som redovisar sina upplåningsräntor. Därefter får du ett individuellt påslag, som sedan blir din ränta.
Ett faktiskt mer ärligt system tycker jag, SEB säger, såhär mycket behöver vi tjäna...

Eftersom SEB är rätt aggresiva nu, så är det absolut värt ett besök.

I slutändan tror jag mycket väl att du kommer billigast undan hos SEB.
Rabatt eller påslag... sak samma, det är ju slutsumman som räknas. Vad jag har förstått så får man behålla villkoren i två år sedan är den en ny förhandling. Om det kommer bli en ännu värre lågkonjunktur än 2008, vilket jag tror, kan det visa sig vara riktigt lönsamt.

lt1cobra skrev:
hmm, inte bara det...
om man kollar SBABs web-app så säger den så här =>
rörlig 3,86%
2år 3,24%
3år 3,37%

tittar man på de siffrorna är de andra bankernas förslag riktigt dåligt
Vilken webb-app?

Fick erbjudande från SEB, 0,7% påslag på deras "inlåningskostnader" dvs 3,51%(3 mån), 0,29% lägre ränta än vad vi har på Nordea i dagsläget. Inte helt nöjd med tanke på att en kompis fick 0,5% påslag av just honom bara för någon månad sen. Påpekade detta för bankmannen men han snackade bort det med hur de ekonomiska läget hade förändrats bla bla...
Ska träffa Nordea nästa vecka och se om de kan toppa det.

3,51% på 3 mån bindning låter helt ok idag. Helt klart är spreadarna åter på väg upp. Jag har lyckats förhandla kvar mig på 3,25% (rörligt). Om Riksbanken har låtit repo ligga kvar (besked i morgon torsdag) så lär nivån ligga fast.

3,67 Swedbank

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.