Gör inte bankerna det alltid?
 
-MH- skrev:
Gör inte bankerna det alltid?
"Jag skulle vilja säga både ja och nej" :)

http://di.se/Artiklar/2011/8/21/242997/Sa-hoststadar-du-din-privatekonomi/

"Räntan på bolån med tvåårig bindningstid är just nu lägre än tremånadersräntan. Enligt SBAB:s chefekonom Tomas Pousette kan det nu vara tillfälle att binda sin boränta - fast räntorna kan också sjunka ytterligare."
 
hur kommer det sig att alla får så låga räntor mot vad det står på bankernas hemsidor?
Har ni flera andra lån hos dem, stora summor på kontot, livsförsäkringar, egenföretagare som nyttjar samma bank eller vad e det som gör alla får så bra priser?
 
pandanloo skrev:
hur kommer det sig att alla får så låga räntor mot vad det står på bankernas hemsidor?
Har ni flera andra lån hos dem, stora summor på kontot, livsförsäkringar, egenföretagare som nyttjar samma bank eller vad e det som gör alla får så bra priser?
Oftast får man det genom 'ko-handel'.. :)
Man förhandlar med banken, och kollar samtidigt vad andra banker erbjuder för vilkor om man byter till dom, sedan går man tillbaka till 'sin' bank med de andras bud osv..
Helkundsåtagande (alla bank/pengaärenden hos dom) brukar hjälpa till/vara en förutsättning hos vissa banker.
 
Jag har precis just nu fått följande bud från SEB för placering av kreditiv:

3-mån 3,37 %
1 år 2,86 %
2 år 3,02 %
3 år 3,31 %

Vilket motsvarar en räntemarginal om 0,5% över deras upplåningsränta som de publicerar på sin hemsida. Rörliga har krupit ner 1 punkt från förra veckan, längre löptider ännu mer. Jag känner att jag vill komma till skott innan Riksbankens räntebesked kommer, jag tror de kommer höja den här gången ändå.

Jag är klart nöjd med erbjudandet. Krav från deras sida för detta är att flytta över alla nuvarande åtaganden i Swedbank, avsätta 10k / månaden i sparande (vilket vi ändå skulle ligga på i buffertsparande enligt vår egen plan) och teckna någon form av inkomstförsäkring (vilket vi redan har).
 
timmelstad skrev:
Jag har precis just nu fått följande bud från SEB för placering av kreditiv:

3-mån 3,37 %
1 år 2,86 %
2 år 3,02 %
3 år 3,31 %
Känns som sjukt bra räntor.

Vad får du för räntor på ditt sparande?
 
Tittar man på SEBs hemsida och t ex fasträntekonton så ligger räntan där (effektiv ränta) på ganska precis samma nivå. Tror det skiljer typ 2 punkter eller nåt sånt. Men om man placerar i nån form av räntepapper kan man säkert komma över 3% i faktiskt avkastning utan några större problem.
 
Det kan du, men långa papper medför viss risk.
 
timmelstad skrev:
Jag har precis just nu fått följande bud från SEB för placering av kreditiv:

3-mån 3,37 %
1 år 2,86 %
2 år 3,02 %
3 år 3,31 %

Vilket motsvarar en räntemarginal om 0,5% över deras upplåningsränta som de publicerar på sin hemsida. Rörliga har krupit ner 1 punkt från förra veckan, längre löptider ännu mer. Jag känner att jag vill komma till skott innan Riksbankens räntebesked kommer, jag tror de kommer höja den här gången ändå.

Jag är klart nöjd med erbjudandet. Krav från deras sida för detta är att flytta över alla nuvarande åtaganden i Swedbank, avsätta 10k / månaden i sparande (vilket vi ändå skulle ligga på i buffertsparande enligt vår egen plan) och teckna någon form av inkomstförsäkring (vilket vi redan har).
Fick erbjudande på bottenlån från SEB idag:
Har förnärvarande 3,15% på 3-månader. Med min marginal och publicerad upplåningsränta så skulle jag hamna på 3,37% om jag tog lånet idag med 3-månaders.

Blev erbjuden
1 årsränta 3,49%
2 årsränta 3,66%

Lån under 1 mkr, belåningsgrad ca 82%
 
Samma rörliga som för min del men avsevärt högre ett och tvååringar, kan det ha att göra med storleken? Att de får bättre ränta på större summor? För min del handlar det om många miljoner nämligen.
 
F
Är SEB ute på kundvärvningskapanj?
 
fsn skrev:
Är SEB ute på kundvärvningskapanj?
Eller har de bättre interbankräntor? Jag trodde SEB hade sämst rating av de svenska bankerna sen krisen 2008... så frågan är var de handlar upp sina egna krediter eftersom de verkar få så mycket bättre marginaler?
 
timmelstad skrev:
Eller har de bättre interbankräntor? Jag trodde SEB hade sämst rating av de svenska bankerna sen krisen 2008... så frågan är var de handlar upp sina egna krediter eftersom de verkar få så mycket bättre marginaler?
Nja,Det skiljer nog inte speciellt mycket mellan bankernas inlåningsräntor. Eftersom SEB är de enda som redovisar, så har Nordea och SHB bättre kreditvärdighet (med mina mått, baserat på ägare och track record) Swedbank är väl lite sämre.

Däremot beror det väl mer på hur effektiv organisation bankerna har kombinerat med avkastningskrav från ägare.
Sannolikt håller SEB nu på och "investerar" i en kundbas.
 
F
magnu skrev:
Nja,Det skiljer nog inte speciellt mycket mellan bankernas inlåningsräntor. Eftersom SEB är de enda som redovisar, så har Nordea och SHB bättre kreditvärdighet (med mina mått, baserat på ägare och track record) Swedbank är väl lite sämre.

Däremot beror det väl mer på hur effektiv organisation bankerna har kombinerat med avkastningskrav från ägare.
Sannolikt håller SEB nu på och "investerar" i en kundbas.
Skulle oxå tro att SEB investerar i kundbas. Skulle tro att det är Handelsbanken som i praktiken har bäst upplåningsräntor.
 
timmelstad skrev:
Samma rörliga som för min del men avsevärt högre ett och tvååringar, kan det ha att göra med storleken? Att de får bättre ränta på större summor? För min del handlar det om många miljoner nämligen.
Förmodligen är det så. En marginal på 1,1 är ganska stor om man jämför med många på t.ex. comboloan, men så är det ganska få som har så pass små lån. De kan ha höjt marginalen för oss eftersom vi har dragit ner på fondsparandet i banken eftersom vi funderar på andra lösningar. Flyttade vi allt sparande till SEB så kunde vi säkert få bättre, men eftersom jag tror att vi skulle förlora mer än vi skulle tjäna i högre avgifter så känns det inte så aktuellt. Vi får se vad som händer framöver, ligger kvar på 3-månaders räntan. Är inte övertygad om att det kommer en höjning av reporäntan nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.