147 365 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Att SHB har bäst rating av de svenska bankerna torde vara oomtvistat, de hamnar ju i topp i internationella bedömningar med alla världens banker, senast var det ju Bloomberg som våras listade SHB som näst stabilaste banken i världen.
SEB publicerar sin rating på sin hemsida, och är precis som med sina upplåningskostnader väldigt transparenta.
Swedbanks ratings påminner en hel del om SEBs.
Nordea ligger klart bättre till än båda ovannämnda.
SEB publicerar sin rating på sin hemsida, och är precis som med sina upplåningskostnader väldigt transparenta.
Swedbanks ratings påminner en hel del om SEBs.
Nordea ligger klart bättre till än båda ovannämnda.
Och eftersom vi redan berört ämnet aktier kan det vara värt att tillägga att Handelsbanken är världen bästa aktie som gått upp 1,9 miljoner procent på hundra år:timmelstad skrev:Att SHB har bäst rating av de svenska bankerna torde vara oomtvistat, de hamnar ju i topp i internationella bedömningar med alla världens banker, senast var det ju Bloomberg som våras listade SHB som näst stabilaste banken i världen.
SEB publicerar sin rating på sin hemsida, och är precis som med sina upplåningskostnader väldigt transparenta.
Swedbanks ratings påminner en hel del om SEBs.
Nordea ligger klart bättre till än båda ovannämnda.
http://www.va.se/nyheter/2009/09/07/har-ar-varldens-basta-akti/
Man brukar väl säga att Handelsbanken ska man vara anställd i eller ägare av, men inte vara kund hos.
Jag placerade idag, band allt på ett år till 2,87%.
Dels tror jag Ingves och hökarna höjer imorgon ändå, sen hoppas jag att konjunkturen och utvecklingen under nästa år ser så pass trög ut som det verkar nu och då borde det gå att få till bra räntor även då. Att ligga under 10k netto varje månad och kunna spara mer än det dubbla under ett år till en rejäl buffert känns finfint i ett nybyggt hus
Blir nog en rejäl amortering redan till våren om räntorna ligger hyfsat stabilt fram tills dess.
Dels tror jag Ingves och hökarna höjer imorgon ändå, sen hoppas jag att konjunkturen och utvecklingen under nästa år ser så pass trög ut som det verkar nu och då borde det gå att få till bra räntor även då. Att ligga under 10k netto varje månad och kunna spara mer än det dubbla under ett år till en rejäl buffert känns finfint i ett nybyggt hus
Det finns en teori till.
SEB har ett överskott på pengar och vet inte var de ska göra av dem.
Just nu avskyr alla på penningmarknaden allt vad risk heter.
Då är kanske lite billig ränta till nya kunder inte så dumt.
SEB har ett överskott på pengar och vet inte var de ska göra av dem.
Just nu avskyr alla på penningmarknaden allt vad risk heter.
Då är kanske lite billig ränta till nya kunder inte så dumt.
I så fall överskott på fiktiva pengar. Om jag inte minns fel så ligger kapitalträckningskravet för svenska banker på ca 7% av den "riskvägda utlåningen".magnu skrev:
magnu skrev:
Ursäkta men, hur tänkte du nu? "Överskott på pengar och vet inte vad de ska göra av dem"?
Att ge nya bolånekunder låg ränta på sina bostadslån, skulle det vara låg risk?
Ska du skämta kan du väl vara tydlig, annars riskerar du att framstå i lite väl dålig dager.
SEB verkar ju ge väldigt mycket bättre räntor än många andra banker just nu. Ni som har fått bra räntor från SEB har ni även pensionssparande, försäkringar etc från SEB eller är det "bara" bolån och lönekonton som ligger hos SEB?
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Tycker inte jag har någon speciellt "bra" ränta hos SEB, 3,55% rörligt på ca 500.000kr
Jämfört med många andra i den här tråden i alla fall.. q(;^
p
Jämfört med många andra i den här tråden i alla fall.. q(;^
Som jag nämnt tidigare någonstans ville SEB (iaf av oss) att vi tecknade en bolåneförsäkring som ska täcka räntekostnaden för lånet i händelse av sjukdom eller arbetslöshet. Utöver det ett riktat sparande hos SEB själva i valfria placeringar (t ex rejält buffertsparande) varje månad, samt överflytt av de tjänstepensionsdelar samt IPS som är flyttbara. Helt enkelt en överflytt till SEB av allt som går. Vi har även en förhållandevis hög hushållsinkomst.Cancellara skrev:
Noterar för övrigt att räntan trots allt lämnades oförändrad idag av Riksbanken. Ska bli intressant att höra om hur de ser på räntebanan...
Du kan nog inte helt jämföra den ränta du har fått med vad andra har skrivit i tråden.tompaah7503 skrev:
Tror att dom som skriver här inte är något tvärsnitt av låntagare.
Håller med Timmelstaden om att din ränta ska du vara nöjd med.