147 365 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Men hallå sandlådenivå? Kommentaren syftade till att driva med din vanliga form av argument där du tenderar att påstå något diffust och sen kräva att man ska motbevisa dig. Vad sägs om att underbygga dina egna resonemang lite ordentligt istället?-MH- skrev:
Jag medgav som sagt att jag "bara" gått på min egen minnesbild då den delades av Riksbanken vilket jag kände gav visst stöd för att mn minnesbild verkar ha visst fog för sig. Du säger motsatsen till det och tycker att jag ska kolla upp om det stämmer? Jag tycker nog du får ta och backa upp dina resonemang själv istället.
Men kära hjärtanes, om du själv går på minnet, varför klaga på mig som gör likaledes?
"din vanliga form av argument där du tenderar att påstå något diffust"
Ja, snacka om diffust! Kan du ge något exempel, eller är det bara en minnesbild igen som jag måste motbevisa annars har du rätt?
Jag tycker faktiskt du faller i egen grop här.
Det funkar inte så att den som först påstår något har rätt till motsatsen är bevisad. Det måste du väl ändå begripa?
"din vanliga form av argument där du tenderar att påstå något diffust"
Ja, snacka om diffust! Kan du ge något exempel, eller är det bara en minnesbild igen som jag måste motbevisa annars har du rätt?
Det funkar inte så att den som först påstår något har rätt till motsatsen är bevisad. Det måste du väl ändå begripa?
Redigerat:
Jämför "reporänta med osäkerhetsintervall". Stor skillnad?
Mitt minne var inte så dumt ändå när jag skrev "Spannet i prognosen på några års sikt har väl varit i den häraden länge?".
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/PPU_sept/ppu_oh_110907.ppt
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/PPU_april/ppu_oh_1104.ppt
http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2010/oh_bilder_1007_sve.ppt
http://www.riksbank.se/upload/Dokum...at/OH_presskonferens/2009/ppr_091021sv_ny.ppt
Så, över till timmelstad...
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/PPU_sept/ppu_oh_110907.ppt
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/PPU_april/ppu_oh_1104.ppt
http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2010/oh_bilder_1007_sve.ppt
http://www.riksbank.se/upload/Dokum...at/OH_presskonferens/2009/ppr_091021sv_ny.ppt
Så, över till timmelstad...
Nu har jag inte haft internet under helgen och haft sjuka barn, så jag har inte haft möjlighet att på ett vettigt sätt kommentera det här tidigare. Men ovan nämnda prognoser så stämmer din "härad" i ungefär ett år bakåt från idag. Länge är förstås subjektivt men... (Och ja, jag betraktar allt under noll som noll.)
Jag hade en länk till en beskrivning av hur Riksbanken beräknar sin osäkerhetsmarginal i ett tidigare inlägg. http://www.byggahus.se/forum/priser...hoeg-kan-bolaneraentan-taenkas-bli-9.html#130
Enkelt uttryckt är osäkerhetsmarginalen baserad på hur väl tidigare prognoser fallit ut. Och reporäntan kan ju aldrig bli negativ, jag vet inte varför de ritar den så att det ser ut som att den kan bli det. Skälet till att RB överhuvud ger några prognoser är väl att de vill att folk ska fatta att dagens låga räntor inte är nåt normaltillstånd--under perioder med god tillväxt kan vi räkna med räntor över 4%.
Här är en prognos för 2008: http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2008/MPU_APR_2008.pdf
Som ni kan se misslyckades Riksbanken med att förutse finanskraschen.
Enkelt uttryckt är osäkerhetsmarginalen baserad på hur väl tidigare prognoser fallit ut. Och reporäntan kan ju aldrig bli negativ, jag vet inte varför de ritar den så att det ser ut som att den kan bli det. Skälet till att RB överhuvud ger några prognoser är väl att de vill att folk ska fatta att dagens låga räntor inte är nåt normaltillstånd--under perioder med god tillväxt kan vi räkna med räntor över 4%.
Här är en prognos för 2008: http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2008/MPU_APR_2008.pdf
Som ni kan se misslyckades Riksbanken med att förutse finanskraschen.
det är mycket OT här nu 
Är det någon som nyligen förhandlat om sina räntor dela med sig av vad de fått i rabatt. Skriv gärna hur mycket ni lånade.
Själv har vi i dagsläget 0.4% i rabatt som ger 3,8% ränta på nordea och ca 3,9 mille i lån, ca 70% belåning. Är dock missnöjd med hur servicen försämrats och ökande avgifter, men framför allt vår totalt värdelösa och dryga personliga bankman. Plus att de vägrar att lägga om ett dyrt blancolån till bolån trots att vi har låneutrymme på huset och ingen av de andra låneinstituten har haft några som helst problem med det.
SBAB har erbjudit oss 0,15% rabatt som ger i dagsläget 3,86%
LF bank har erbjudit oss 0.20% som ger 3,94% ränta. Men tack vare att vi får mycket bättre rabatter på våra försäkringar(och inga avgifter på kort mm) så blir det i praktiken betydligt mer rabatt.
Nästa bank vi ska snacka med är SEB...
Är det någon som nyligen förhandlat om sina räntor dela med sig av vad de fått i rabatt. Skriv gärna hur mycket ni lånade.
Själv har vi i dagsläget 0.4% i rabatt som ger 3,8% ränta på nordea och ca 3,9 mille i lån, ca 70% belåning. Är dock missnöjd med hur servicen försämrats och ökande avgifter, men framför allt vår totalt värdelösa och dryga personliga bankman. Plus att de vägrar att lägga om ett dyrt blancolån till bolån trots att vi har låneutrymme på huset och ingen av de andra låneinstituten har haft några som helst problem med det.
SBAB har erbjudit oss 0,15% rabatt som ger i dagsläget 3,86%
LF bank har erbjudit oss 0.20% som ger 3,94% ränta. Men tack vare att vi får mycket bättre rabatter på våra försäkringar(och inga avgifter på kort mm) så blir det i praktiken betydligt mer rabatt.
Nästa bank vi ska snacka med är SEB...
noone, jag hänvisar till mitt tidigare inlägg. Jag har liknande erfarenheter. SHB borde kunna vara ett intressant alternativ för dig också?
Tråden var så lång så jag läste bara en sida bakåt...timmelstad skrev:
SHB har jag svurit dyrt och heligt att aldrig bli kund i igen. Jämfört med dem framstår Nordea som riktigt sympatiska
0,5 % över deras upplåningsränta var riktigt bra, det är bra att ha en referens att gå på när man förhandlar.
Frågan är ju hur deras upplägg för att beräkna rabatten är?
På Nordea fick man 0.1 % i rabatt för varje kriterie man uppfyllde.
Är det samma upplägg på SEB eller är de mer flexibla? Man har ju samlat på sig en och annan krona i tjänstepension och IPS som man skulle kunna flytta till SEB om man får tillräckligt bra ränta.
Du får gärna leta fram en länk. Om jag har förstått saken rätt är problemet med en negativ reporänta är att inget hindrar bankerna från att låna några triljoner från Riksbanken bara för att sitta på och kassera in ränta.Nyfniken skrev:
Däremot kan förstås realräntan bli negativ, men det är en annan sak.
Här http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=28403__ArticlePageProvider är en länk till en kommentar av Lars EO Svensson där han säger ungefär det du sa. Jag tycker dock att hans resonemang låter aningen krystat.