147 392 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Vi la om vårt byggkreditiv till bolån för en månad sedan och fick 3,75% rörlig ränta på Handelsbanken. Vår bankman är värdelös och vi kommer byta bank så snart vi hinner... Verkar ju av denna tråd att döma som att vi borde kunna få bättre ränta på andra banker också.
Ja, vi kommer iallafall att byta lokalkontor. Den enda som var nåt att ha har slutat.
Ser bara i tråden att folk fått 3,28 - 3,3 -3,38 resp 3,45% som erbjudande av sina banker alldeles nyligen. Låter ju trevligare än 3,75 så jag tror jag ska tala med min inte-nåt-vidare-att-ha-bankman om hon vill ge oss nåt bättre eller så frågar vi runt på andra banker.
De där siffrorna är åtminstone 20 dagar gamla, 3,28% är en månad och 20 dagar gammalt. Du kan inte gå på så gammalt data, räntor ändrar sig snabbt.Bellasmamma skrev:
Många banker kör också med att de höjer de "rörliga" räntorna i ganska stora steg med långa pauser emellan. Detta är ett perfekt sätt att locka till sig kunder utan att egentligen erbjuda någonting. Nu senast var det SEB som låg nästan 0,5% under alla andra på 3mån-räntan ett tag för att sedan höja upp till samma nivåer som konkurrenterna igen. På så sätt kan kunden luras att tro att man fått riktigt bra rabatt om man enbart ser till procentsatsen.
Det enda som är intressant är egentligen rabatten i förhållande till den officiella räntan, för man kan anta att bankerna har snarlika officiella räntor.
Men det är alltid bra att kolla med flera banker, jag har en bunt med kreditupplysningar hemma som börjar närma sig 10cm höjd...
Det kan vara rätt så skönt att inte behöva bry sig så mycket om räntan ett par år framåt som det ekonomiska läget utvecklar sig.MagnusSt skrev:
Har SEB 3-mån, ca 85% belåning och har just nu en ränta (ändrad senast i juli, nästa gång blir i slutet av september) på 3,15%.
Som en intressant notis kan jag berätta att vårt miljöbilslån nu är uppe i 3,86%, det var som lägst nere på 1,77%. Det lånet borde man med andra ord lösa sett till sparräntor etc.
Som en intressant notis kan jag berätta att vårt miljöbilslån nu är uppe i 3,86%, det var som lägst nere på 1,77%. Det lånet borde man med andra ord lösa sett till sparräntor etc.
Redigerat:
Tror ni att man kan slå banken om man binder på 2 år i dagsläget? D.v.s. om riksbanken fortsätter att höja så ser det ut som att man skulle kunna göra en bra affär. Jag har en rörlig ränta på 3,5% och den bundna ligger 3,85% o-förhandlad. Om man prutar ner 2-åringen och riksbanken fortsätter att höja något steg så skulle det kunna bli en bra affär, eller vad tror ni?
Jag var faktiskt på väg till den här tråden just för att lyfta en fråga som dök upp när jag pratade med en mäklare i trakten här som menade på att det fortfarande går att sälja i "vårt" område (det anses vara attraktivt) men att man ska passa på innan "dubbdäcken går på" som hon uttryckte det. Dessutom är det just nu attraktiva priser på 2-åringa räntorna menade hon, vilket gjorde det lättare att locka köpare fortfarande.Cancellara skrev:Tror ni att man kan slå banken om man binder på 2 år i dagsläget? D.v.s. om riksbanken fortsätter att höja så ser det ut som att man skulle kunna göra en bra affär. Jag har en rörlig ränta på 3,5% och den bundna ligger 3,85% o-förhandlad. Om man prutar ner 2-åringen och riksbanken fortsätter att höja något steg så skulle det kunna bli en bra affär, eller vad tror ni?
Spontant tänkte jag, (men sa inte), att om man köper hus nu med premissen att man vet vad räntan är i TVÅ år framåt, då är man inte någon direkt genomtänkt köpare, men det kanske är så det ser ut nuförtiden?
Men som sagt, jag funderade på det där med två-åringen när Ingves gick ut och sågade alla "ränteanalytiker" på marknaden som nu menade att Riksbanken måste sluta höja räntan...
Jag blir lite sugen på att prova tvååringen, åtminstone delvis, förhandlar med ett antal banker just nu om placering av kreditivet...