147 377 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Förhandlade precis om en del av mitt lån som löper ut nu hos Swedbank. Fick 60 punkters rabatt på deras officiella 3-mån ränta.
Är det bra, mycket bra eller normalt. Jag har ingen aning?
Har 2,9 milj i lån uppdelat på 3 delar.
En femåring på 3,6% (4 år kvar)
En treåring på 2,8% (2 år kvar)
Och så nu då rörligt med 0,60 procentenheters rabatt mot deras 3-mån.
Är det bra, mycket bra eller normalt. Jag har ingen aning?
Har 2,9 milj i lån uppdelat på 3 delar.
En femåring på 3,6% (4 år kvar)
En treåring på 2,8% (2 år kvar)
Och så nu då rörligt med 0,60 procentenheters rabatt mot deras 3-mån.
Om du inte har någon rabatt alls på de andra lånen så är det väl fullt normalt, men tittar man bara på det rörliga låter det väldigt bra. (Fast jag kan tycka att det är märkligt att jämföra rabatter när listräntorna skiljer sig åt)vectrex skrev:Förhandlade precis om en del av mitt lån som löper ut nu hos Swedbank. Fick 60 punkters rabatt på deras officiella 3-mån ränta.
Är det bra, mycket bra eller normalt. Jag har ingen aning?
Har 2,9 milj i lån uppdelat på 3 delar.
En femåring på 3,6% (4 år kvar)
En treåring på 2,8% (2 år kvar)
Och så nu då rörligt med 0,60 procentenheters rabatt mot deras 3-mån.
Skit i rabatten, är 3,15% ränta på rörligt 3-mån tecknat idag bra eller dåligt?Nyfniken skrev:
Jag hade stor rabatt när jag tecknade 3-åringen och 5-åringen också. Minns inte exakt, men jag tror det rörde sig om ca 60-70 punkter då. Hursomhelst ter sig ju dom väldigt bra ut i dagsläget.
Hallå
Jag kör 3-månligt rörligt på SEB. 2,1 millar med förfallodag 0428 och jag betalar nu 3,38%. Upplåningsräntan ligger idag på 2,68% (Stibor 90). Skall träffa banken om två veckor. Vad skall jag kräva för ränta? Om jag förstår resonemangen här borde jag kräva Stibor + 0,4, och kanske nöja mig om de erbjuder 0,5-0,6. Några åsikter?
Jag kör 3-månligt rörligt på SEB. 2,1 millar med förfallodag 0428 och jag betalar nu 3,38%. Upplåningsräntan ligger idag på 2,68% (Stibor 90). Skall träffa banken om två veckor. Vad skall jag kräva för ränta? Om jag förstår resonemangen här borde jag kräva Stibor + 0,4, och kanske nöja mig om de erbjuder 0,5-0,6. Några åsikter?
Den där siffran är SEB:s egna upplåningsränta som innehåller en viss marginal redan. För STIBOR 90 kan du kolla här:Larsa skrev:Hallå
Jag kör 3-månligt rörligt på SEB. 2,1 millar med förfallodag 0428 och jag betalar nu 3,38%. Upplåningsräntan ligger idag på 2,68% (Stibor 90). Skall träffa banken om två veckor. Vad skall jag kräva för ränta? Om jag förstår resonemangen här borde jag kräva Stibor + 0,4, och kanske nöja mig om de erbjuder 0,5-0,6. Några åsikter?
http://omxnordicexchange.com/fixedincome/sweden/fixing
Idag är den t.ex. 2.41%
Ok, rörigt det här.... Det står STIBOR Fixing 3M 2.410 2011-04-15, viket borde innebära att de redan skär 0.27 imellan. Skall jag då begära upplåningsräntan +0.2?
Det vore ju kanon att ha förberett sig med en uträkning om vad jag tycker att jag borde ha för ränta. Alla tips är välkomna. Vad skall jag kräva för ränta och vad skall den vara baserad på?
Kan ju också nämna att alla mina pensionsfonder ligger hos SEB (1,3 millar). Där lär de ju tjäna en bra slant på mig....
Det vore ju kanon att ha förberett sig med en uträkning om vad jag tycker att jag borde ha för ränta. Alla tips är välkomna. Vad skall jag kräva för ränta och vad skall den vara baserad på?
Kan ju också nämna att alla mina pensionsfonder ligger hos SEB (1,3 millar). Där lär de ju tjäna en bra slant på mig....
Vad du bör begära är väl egalt, be om den lägsta ränta de kan ge dig. Sedan gör du samma sak hos några andra banker (naturligtvis får du erbjuda dessa att ta hand om dina andra affärer också) och spelar ut dessa mot varandra.Larsa skrev:Ok, rörigt det här.... Det står STIBOR Fixing 3M 2.410 2011-04-15, viket borde innebära att de redan skär 0.27 imellan. Skall jag då begära upplåningsräntan +0.2?
Det vore ju kanon att ha förberett sig med en uträkning om vad jag tycker att jag borde ha för ränta. Alla tips är välkomna. Vad skall jag kräva för ränta och vad skall den vara baserad på?
Kan ju också nämna att alla mina pensionsfonder ligger hos SEB (1,3 millar). Där lär de ju tjäna en bra slant på mig....
Om du inte är villig att byta bank så har inte SEB någon anledning att ge dig bättre villkor - snarare sämre. Om du inte kan flytta dina pensionspengar så har de noll värde i en förhandling.
Tanken var mer att ha någon riktlinje att utgå ifrån. Det handlar ju om en förhandling och då verkar ju det enklaste att försöka få ned den så mycket som möjligt för att sen gå till andra banker.
Pensionspengarna går inte att flytta, men jag skall ju betala in i 25 år till så byter jag förvaltare framöver så är det ju ngt att spela med.
Eftersom mitt möte med banken är precis efter att lånen binds om så funderar jag på att lägga om dem till helt rörligt nu, sen försöka få detta på plats före semestern.
Pensionspengarna går inte att flytta, men jag skall ju betala in i 25 år till så byter jag förvaltare framöver så är det ju ngt att spela med.
Eftersom mitt möte med banken är precis efter att lånen binds om så funderar jag på att lägga om dem till helt rörligt nu, sen försöka få detta på plats före semestern.
Om du kollat med andra banker innan mötet med banken hade du haft en 'riktlinje' att utgått ifrån.
Du kan väl dra till med att bank X erbjuder 0.Y% rabatt på 3mån om vi flyttar alla våra affärer dit och se hur SEB reagerar.
Du kan väl dra till med att bank X erbjuder 0.Y% rabatt på 3mån om vi flyttar alla våra affärer dit och se hur SEB reagerar.
Har rörlig ränta hos Nordea idag med 0,25 rabatt, dvs 3,63. Har nu fått ett erbjudande i en annan bank på 3,21%. Med vår belåning handlar det om 10-tusen kr mindre i kostnad per år. Hur kan det skilja så mycket mellan bankerna?