147 375 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Ja det var stor skillnad. Jag har 0,35 i rabatt hos Nordea på ungefär samma lån.2:a: villan skrev:
Vilken bank har du fått 3.21 från?
SEB, 0,5 i påslag på deras s k upplåningsränta.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Nordea, Handelsbanken och nu även Swedbank har börjat oroa sig för sin ökade utlåning. De enda som verkar obekymrade och bonusjägarna på SEB....
Från http://kvantitativt.blogspot.com/
Från http://kvantitativt.blogspot.com/
Idag kom SEB med sin kvartalsrapport och intressant att läsa i den är att utlåningen till allmänheten ökade med hela 39 miljarder under kvartalet. Det är anmärkningsvärt högt i jämförelse med Swedbank som minskade sin utlåning till allmänheten med 1 miljard under kvartalet.
Man kan undra om SEB blivit vårt svenska subprimealternativ? Igår kunde vi läsa om hur Flute uppmärksammade att SEB;s chefsekonom tycker att 5% kredittillväxt är en rimlig nivå för framtiden. Men alla som är insatta i den exponentiella funktionens natur inser det orimliga i påståendet.
En kredittillväxt på 5% per år skulle innebära att krediterna mer än fördubblas på 15 år. Det skulle till exempel innebära att hushållens bostadsutlåning ökar från dagens ca 2000 miljarder kronor till 4000 miljarder - högre än Sveriges BNP.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ja, man minns ju SEB's plötsliga krishöjning av den rörliga räntan med 50 punkter. Kunderna skinnades och debattens vågor gick höga på Comboloan. Det var då jag bytte bank senast. Men nu kanske det är dags att hoppa tillbaka. Visst är det lite jobbigt att byta bank vartannat år, men det är så systemet är upplagt. Kan jag få en vecka på mallis betald via ett bankbyte så är inte valet svårt.
Stringfellow Hawke skrev:
Eller så beror det på att dom har tagit över DnB Nors bolånekunder.
http://www.privataaffarer.se/bostad/201103/seb-tar-over-dnb-nors-bolanekunder/index.xml
Hejsan...
Gick just från Bank till bank för att kolla vad de hade att erbjuda numera... SEB erbjöd 3,3%, 3-mån rörligt på ett lån på 3 miljoner. Swedbank erbjöd 3,45% och Nordea på 3,38%. Då jag e lat så valde jag att stanna hos Nordea. De ger nu en rabatt på 0,6% på deras "officiella" ränta. Tidigare hade jag "bara" 0,3% rabatt vilken var anledningen att jag kollade runt med bankerna. När jag sen gav Nordea siffrorna jag fått från de andra bankerna fick jag då 0,6% rabatt. Vilket jag e nöjd med.
Bor i Stockholmsområdet, 65% belåningsgrad, 1000:- i sparande i banken per månad.
Gick just från Bank till bank för att kolla vad de hade att erbjuda numera... SEB erbjöd 3,3%, 3-mån rörligt på ett lån på 3 miljoner. Swedbank erbjöd 3,45% och Nordea på 3,38%. Då jag e lat så valde jag att stanna hos Nordea. De ger nu en rabatt på 0,6% på deras "officiella" ränta. Tidigare hade jag "bara" 0,3% rabatt vilken var anledningen att jag kollade runt med bankerna. När jag sen gav Nordea siffrorna jag fått från de andra bankerna fick jag då 0,6% rabatt. Vilket jag e nöjd med.
Bor i Stockholmsområdet, 65% belåningsgrad, 1000:- i sparande i banken per månad.