1,75% 3-månaders
1,95% Helt rörligt
Swedbank

1.87 Swedbank 3 månaders 78% belåningsgrad.

Kollade nyss in min rörliga (2-månaders) ränta på SWEDBANK och den ligger på 1,700%

EDIT: Just hemkommen från en utlandssemester så öppnade jag just ett brev från SWEDBANK där det står att vårt lån med 2-månaders löptid har fått en höjning med 0,5%-enheter (de vill få oss att välja 3-månaders ist) och det är med denna höjning vi hamnat på 1,700%, är det då möjligt att få 3-månaders på samma nivå eller är det bättre att ligga kvar på 2-månaders och "straffas" med 0,5% extra?

Redigerat:
Skakar liv i denna efter sista sänkningen från RB.

Själva kommer vi få 1,35 % på vår 1-månaders från 1 maj.

/ P

PatrikJ> Vart då?

Har själv Swedbank och har 2 månaderslån med 2,03%
Topplån 3,4%

Får 1,36 % helt rörlig nu hos Swedbank

Mitt lån sänktes nu senast den 30 Mars så jag antar att jag inte får se någon sänkning före 30 Maj

Visst är det möjligt att omförhandla vilkoren mitt i 3mån period?
Man lär ju kunna vara sugen att bank när som..?

FredrikR skrev:
Visst är det möjligt att omförhandla vilkoren mitt i 3mån period?
Man lär ju kunna vara sugen att bank när som..?
De flesta bankerna har väll fasta ränteförfallodagar för 3 månaders lånen, dvs revisionsdatumen är samma för alla låntagare. Förhandla kan du ju alltid göra men det slår inte igenom förrens vid nästa ränteförfallodatum (i mitt fall (SEB) den 28/4).

Datum för räntejustering är 2009-06-17 för mig och jag har också SEB!?

Samtidigt kan ja ju alltid 'vilja byta' bank nu mitt i en 3mån period, vilket ger mig en lägre ränta!?
Så för att min nuvarande bank ska ha kvar mig som kund så lär dom väl kunna agera, mitt i en period?
Eller på nåt sätt garantera att jag får igen det jag förlorat på att inte byta bank nästkommande ränteförfallodatum?

Springare skrev:
Datum för räntejustering är 2009-06-17 för mig och jag har också SEB!?
Helt rätt, det är jag som fumlar.:o Datumet jag specade var just ränteförfallodagen vilket (förstås) inte sammanfaller med räntejusteringsdagen. Jag har samma datum för justering som du.

Vad gör man åt smyghöjning av räntan?
Tittade igenom mitt rörliga lån och kom fram till att 2008-02-07 så höjdes min ränta med 0.1%, sedan 2008-06-16 ytterligare 0.15% och efter det 2008-09-11 0.25 %.

Jag betalar alltså nu en halv procent mer ränta än vad som är avtalat. Under ett år så har det kostat mig ca 1500 kr.
Kan banken höja utan att meddela?
De hänvisar till ngn klausul i avtalet givetvis där det står att de kan frångå ränteförändingar i förhållande till reporäntan vid tex finanskriser..

/ Fredrik

Det var nog inte bara din ränta som höjdes under 2008.
Och de krävs ju inte att reporäntan höjs för att banken ska höja sin utlåningsränta.

Så jag vet inte om man kan kalla det smyghöjning, själv får jag inga papper/medd. om vare sig sänkningar eller höjningar.

I tråden står det att ngn enkelt ringt till sin bank och sagt att det är fel ränta på sista beskedet, och då har de ändrat tillbaka till den avtalade.

Jag skall träffa banken nästa måndag, och vore ju bra med några argument varför de bör gå tillbaka till min avtalade ränta, jag tvivlar ju på att de någonsin självmant ändrar tillbaka om det helt plötsligt går bra för banken igen! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.