När räknas man som helkund?
Vi har nämligen sparande och aktier på lite andra ställen, men därimot endast alla våra bankkonton hos Swedbank.

2,11 på SEB 3 månaders, sedan förra veckan. Nivån låst relativt SEB's inlångingsränta+"likviditetspåslag", dvs jag har inte längre en rabatt mot något listpris. Den 18 mars revioderar SEB sina 3 månaders och då ändras ev min räntesats något.

Linisen_01 skrev:
När räknas man som helkund?
Vi har nämligen sparande och aktier på lite andra ställen, men därimot endast alla våra bankkonton hos Swedbank.
Ingen aning. Men eftersom att bankerna gör bra pengar på fonder etc så gissar jag att de är måna om att man sparar hos dem.
Vet inte om helkund är något som finns specificerat. Kändes för mig som att det var snack för att man skulle känna sig lite utvald och att få en att känna sig solidarisk med banken.
Finns inget om det i mitt lånekontrakt.

Helkund blir du när du har konton, fonder, kort och eventuellt andra produkter hos en och samma bank. Du skall ha majoriteten av dina förbindelser hos en bank. Att du är otrogen med en fond eller så gör inte så mycket.

En annan sak, vårt budna lån går ut i Juni (villkorsdagsändringsdag). Är det inte smart att förhandla då? För då kostar det väl inte oss något att byta bank? Byter vi bank tidigare så tar väl vår nuvarande bank ut en procent av det som är bundet... eller hur det nu var.

Ska ringa Nordea i veckan då våran tidigare rabatt på den helrörliga helt plötsligt försvunnit när dom ändrat räntan. Vår ränta ligger på 2,75% vilket är samma som på deras "officella lista". Förut hade vi om jag inte minns helt fel 0,3 % rabatt.

Någon annan som pressat dom på den helrörliga (Inte 3 månaders) och kan ge mig ett rikt värde vad jag borde kunna kräva?

Sitter med 1,66 på större delen av lånet, men har 2,19 på en mindre del.

Redigerat:
brorsan är bra på föhandla 1,33 % rörligt!

1,33 % låter sjukt bra!

Själv har vi 1,75 %.

Redigerat:
1.33%??? Idag påstod en man på SEB att deras egen inlåningsränta låg på 1.5%. Hur går det här ihop?

Bankerna har olika inlåningsränta bl.a beroende på hur stabila dom bedöms vara av andra banker/institut (eftersom dom delvis lånar av varandra på världsmarknaden).

Speciellt i dessa tider kan det skilja rejält. Spontant så ligger väl SEB och Swedbank sämst till. Handelsbanken borde ha något bättre inlåningsvillkor.

Fick i månadsskiftet ner våra 3-månaders till 1,85%, från 5,05% som vi hade tidigare (ja, den perioden började några dagar innan riksbankens stora sänkning). Känns ganska trevligt att plötsligt ha fått 4000 netto mer i fickan per månad över natten.

Ni som har 3-månaders ränta och har lyckats få ner den under 2%, hur stora lån har Ni och hur stor är lånedelen i förhållande till Erat hus värde?

/NiJa

Vi har lån på 2625000 vilket är 75% av värdet på huset.

Fick erbjudande om 2.10 på 3 mån av Nordea.. Vad man bör tänka på är att de krävde att man amorterar övre 25% av totala lånet på 15 år.. Jag tänkte renovera för den extra summan det blir istället och väljer Swedbank där jag redan är kund. Fick 2.24% på 3 mån. upp till 85%
/T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.