Ok, men hur förutspås framtiden med dessa låga räntorna?
Vad tror man? Har bara läst lite löst på aftonbladets hemsida, en skittidning som jag har förstått att man inte ska lita på.

Du kan exempelvis gå in på riksbankens hemsida och läsa om vad de har för prognos för reporäntan. Det säger en del om hur riksbanken tror att räntan kommer att utvecklas och utifrån det så kan man också gissa vad som kommer att hända med de längre räntorna.

Blev byte från SHB till Nordea. SHB erbjöd 0,1 i ränterabatt, kredtivränta lika topplån och att vi var tvugna att sälja lägenhet innan byggstart. Nordea erbjöd 0,25 i ränterabatt, kreditivräntan blir samma som 3-månadersräntan samt att vi kan börja bygga innan lägenheten är såld. Blir förmånskunder direkt med allt vad det nu innebär. Kunde säkert kollat runt mer men 0,05 hit och dit ger inte så mycket skillnad.

From idag har vi 1,95% på det rörliga, känns bra.

ordain skrev:
För att jämförelsen med ICA ska bli rättvisande så ska man ha skrivit ett avtal med ICA om att få 1 gurka levererad till sig varje vecka, till ICAs inköpspris + 1 krona.

I det läget kan man nog räkna med att konsumterna skulle ställa samma krav på ICA som man nu gör på bankerna, nämligen att man vill kunna kontrollera de paramtetrar som utpriset enligt avtalet bygger på.

Eller för att ta ett exempel som passar för byggahus.se, när du skriver avtal med rörmokaren om att han ska sälja material till dig för hans inköpspris + 20%, förväntar du dig då att kunna kontollera hans priser, eller litar du på honom fullt ut? Min rörmokare (Niklas, samma som din ;) ) skickade med sina inköpsfakturor med mina faktoror.

Detta har inget att göra med huruvida en marginal finns. Bankerna ska givetvis försöka gå med vinst och för mig får de gärna gå med fullständigt enorma vinster, men det är trevligt med transparenta avtal så att man vet vad man ska betala och varför - oavsett om det är med en hantverkare eller med en bank. Mitt avtal säger STIBOR 1M + 40 punkter, och då vet jag vad som gäller... ny ränta på måndag, som då blir ca 1,6%.

>>Ordain vet du vilka rabatter Niklas har hos sin leverantör? Kanske har han årsvisa sk. kickbacks som inte du ser.
Transparans i all ära men det är ändå svårt med en total genomlysning.

Redigerat:
Nu har jag bundit om lånen jag har hos Nordea, 440' helt rörligt, med 2,75% ränta. 250' med rörlig 3-mån ränta på 2,40%, med någon tiondel i rabatt.

Men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag även ska lägga 440' lånet på 3-mån ränta. Det blir ju billigare just nu när den räntan är lägre samt lite rabatt. Men när jag köpte huset för 2007 var ju den helt rörliga räntan absolut lägs. Och jag tycker även den borde vara det.

Vad tror ni vorde det bästa? Och framförallt, vad vad vorde det bästa om nu konjukturen stiger, och därmed räntorna, om kanske 1,5-2 år?

Tycker bankerna borde höja räntan på den helt rörliga eftersom de vill få bort den helt. Vore ju ganska enkelt.

Niteowl skrev:
Tycker bankerna borde höja räntan på den helt rörliga eftersom de vill få bort den helt.
Det är ju precis det de har gjort! Eller rättare sagt, de (åtminstone Nordea som jag har) har sänkt den helt rörliga mycket mindre än de har sänkt 3-månaders.

har 2.10 just nu på helrörligt Nordea.

Usch ni har det bra där i öst, själv sitter jag med 4.1% rörlig i DnB :-/

loffes skrev:
>>Ordain vet du vilka rabatter Niklas har hos sin leverantör? Kanske har han årsvisa sk. kickbacks som inte du ser.
Transparans i all ära men det är ändå svårt med en total genomlysning.
Där har du helt rätt loffes, det är ju inte ovanligt att goda kunder får förmåner som inte syns på fakturor för enstaka artiklar.

Min erfarenhet av Proffs-byggmaterialbranschen är att den generellt präglas av dålig transparens vad gäller priser.

1,85% hos Swedbank rörligt. 2,35M i lån

Detta fick jag besked från min bankkvinna på Swedbank idag, Rörligt: 2,39 Topplån 3,40
2,6M i lån

Nickeanderson: Hur har du fått ner till 1,85 ?

Linisen_01 skrev:
Detta fick jag besked från min bankkvinna på Swedbank idag, Rörligt: 2,39 Topplån 3,40
2,6M i lån

Swedbank ligger på 2.35% nu enligt Comboloan sänktes med 0,12% igår (den 24e).
SHB och Nordea på 2.30%

Iom SHB och Nordea ligger lägre kan de ju vara en grund att starta förhandlingen på.
Har du kollat runt andra banker va de erbjuder för ränta om du/ni blir helkunder och flyttar alla era banktjänster till dom?

Linisen_01 skrev:
2,6M i lån

Tiderna kanske har förändrats jag förhandlade min ränta sommaren 07.
Räntan jag har är helt rörlig. Den sänks samtidigt som reporäntan.
Gick först till Swedbank och efter en trevlig diskussion med dem så hade jag fått ett bra erbjudande. Gick sedan till SEB och fick ett lite bättre erbjudande, 0,10 %enheter ner. Sedan tillbaka till Swedbank och fick ner 0,05 %enheter till.
Vi blev sk. helkunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.