Cheesen
C CDawg skrev:
Sett folk som har kantfräs på videos där de bara börjar mitt i borde genom att vinklar den påväg ner. Kan funka men kräver skill kanske?
Jag hann tänka lite när jag ordnade frukost. Makita har haft en kantfräs som heter 700 nånting. Kolla på den. Den var oerhört fin när jag klämde på den i proffsbutiken, hade köpt en sån om jag inte redan hade min Bosch. Den har sänktillsats likaväl som det finns till lilla Boschen.

• Gilla
CDawg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hann tänka lite när jag ordnade frukost. Makita har haft en kantfräs som heter 700 nånting. Kolla på den. Den var oerhört fin när jag klämde på den i proffsbutiken, hade köpt en sån om jag inte redan hade min Bosch. Den har sänktillsats likaväl som det finns till lilla Boschen.
Värt att läsa detta innan eventuellt köp, den har kanske uppdaterats sedan detta postades:

https://www.byggahus.se/forum/threa...de-ha-tillverkats.336466/page-10#post-3221533

Spännhylsor som fastnar mm. 🤷

https://www.byggahus.se/forum/threads/handoeverfraes-makita-fraesstalet-har-fastnat.270894/

Redigerat:
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Jag använder den lilla makitan som kantfräs och till det tycker jag att den är ok. Tillbehören man får med om man köper hela kitet är kass. Den som köper en sådan makita - köp den ren och hämta tillbehören gratis hos mig.

• Gilla
CDawg
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag använder den lilla makitan som kantfräs och till det tycker jag att den är ok. Tillbehören man får med om man köper hela kitet är kass. Den som köper en sådan makita - köp den ren och hämta tillbehören gratis hos mig.
Oj, menar du att allt till Makita RT0702CX2J här är kass? Vad är det som är dåligt?

https://www.amazon.se/Makita-RT0702...lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=ANU9KP01APNAG

Inte det läst det innan och funderar på att skaffa en men nu blir man ju fundersam.

Det är Ola som tycker att allt är kass. Jg tycker fräsen är ok, om man skippar tillbehören och 8 mm-hylsan. Fippligt, rappligt, vingligt och utan precision.

• Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det är Ola som tycker att allt är kass. Jg tycker fräsen är ok, om man skippar tillbehören och 8 mm-hylsan. Fippligt, rappligt, vingligt och utan precision.
Nja, vi är nog ganska överens här. En ok liten kantfräs för 6 eller 1/4" stål. Köper man den som det kan man nog bli hyfsat nöjd, även om höjdinställningen har lite övrigt att önska.

Det är resten i lådan jag anser kasst. Sidoanhållet är kasst, hela fjädrande basen är raktigenom usel på så många punkter att jag inte orkar rabbla dom.

• Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nja, vi är nog ganska överens här. En ok liten kantfräs för 6 eller 1/4" stål. Köper man den som det kan man nog bli hyfsat nöjd, även om höjdinställningen har lite övrigt att önska.

Det är resten i lådan jag anser kasst. Sidoanhållet är kasst, hela fjädrande basen är raktigenom usel på så många punkter att jag inte orkar rabbla dom.
Lite begränsande att inte kunna använda 8 mm-stål.

Ola C Ola C skrev:

Det finns ju en anledning till att jag försöker skänka bort alla tillbehör så fort diskussionen kommer upp. Och sedan kommer du in i trådarna och intygar att det är skräp, så jag blir nog aldrig av med dem.

nanowire nanowire skrev:
Lite begränsande att inte kunna använda 8 mm-stål.
Man kan, med risk för att dom lossnar ur spännhylsan under körning alternativt fastnar så man aldrig får ut dom. Jag kör faktiskt 8mm ibland men spänner hylsan betydligt mer än jag vanligtvis gör på en fräs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.