4 328 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
vilken metod väljer en elektriker?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Därför att jag tycker att dom fungerar bra och dom ser bra ut, men naturligtvis skulle jag om kunden så önskar göra på ett annat vis. Skillnad i kostnader med andra sätt är marginella. Men frågan var ju vilken metod jag skulle använda och det handlar inte om rätt eller fel.
larssaman skrev:Det är en väsentlig skillnad i pris. Det enda skälet jag ser till att välja TM-brytare före ett uttag är om anläggningen saknar jordfelsbrytare. Maskiner skall föregås av allpolig brytare eller vara anslutna via stickpropp. Då i princip alla 1-fas maskiner levereras med stickpropp anser jag att uttag är att föredra. Skälen är flera, man slipper "göra åverkan" på maskinen, det är billigare och kunden kan själv koppla lös maskinen om den går sönder eller behöver flyttas. Undantaget är givetvis, som jag skrev ovan, om anläggningen saknar jordfelsbrytare.
Varför en TM-brytare ifall man inte har jfb?
Man får inte ha uttag i våtutrymmen om det saknas JFB, om sedan just ditt rum ska räknas som våtutrymme vet vi inte. Gamla tvättstugor är nästan alltid att räkna som våtutrymme men i moderna hus kan det vara olika.
ahh naturligtvs.Huset är från 1979 o i tvättstugan är det ju golvbrunn så det räknas väl som våtutrymme.Ingen jfb men elektriker kommer o monterar det nästa vecka. Det bästa vore väl att ha en säkerhetsbrytare och ett uttag till varsin maskin om man drar separata kablar från centralen men om det är godkänt utan brytare och bara ha uttag med jfb i centralen får det nog bli så.
Stora laster anslutna till uttag är inte särskilt lyckat, i synnerhet inte i fuktig och dammig miljö.
Inte alls så ovanligt att uttag/stickpropp överhettas.
Orsakerna kan vaiera men resultatet är alltid detsamma,det osar, ryker och i bästa fall löser
jordfelsbrytaren, men inte alltid....
Inte alls så ovanligt att uttag/stickpropp överhettas.
Orsakerna kan vaiera men resultatet är alltid detsamma,det osar, ryker och i bästa fall löser
jordfelsbrytaren, men inte alltid....
Tvättstuga (i privatbostad) klassas som torrt utrymme och kräver ej IP44 klassning på ex. vägguttag, brytare etc. Att utrymmet har golvbrunn har inte med saken att göra (förr hade det det.) Dammtätt utförande, IP5X, gäller inte heller. Vid all nyinstallation av uttag, upp till 32A, krävs att de skall föregås av jfb. Dock är komplettering av befintlig anläggning tillåten och då gäller samma regler som gällde då ursprungsinstsllationen ägde rum. Detta gäller dock ej för våtrum där krav på jfb alltid finns vid inst av uttag.
ok! Om man skippar uttagen o sätter en tvåpolig brytare till varje maskin då,gäller garantin på grejerna om man klipper kontakten?Kanske får ringa tillverkaren o fråga:|
Skulle vara kul att veta om någon bland alla som läser här råkat ut för något tillbakavisande av korrekta garantianspråk pga klippt stickpropp? Det verkar helt befängt tycker jag, trots allt skrivs det ju allt som oftast samma sak här, så någon kanske har erfarenhet av det.stranden72 skrev:
Det är inte ovanligt med brända uttag där dom belastas med 10A under långa perioder. Det beror oftast på värmen som gör att "spänsten" i uttagets "kontaktbleck" med tiden blir sämre. Jag sätter därför inte uttag för "apparater" som jag vet ska belasta uttagen maximalt mest hela tiden. Som jag påpekat tidigare är uttagets märkning den maximala belastningen och inte den ideala, jag skulle tro att halva max är närmare det som håller "i all evighet".