Simon Tullberg Simon Tullberg skrev:
Hej, vi ska eventuellt köpa en villa på landet som behöver nytt avlopp. Vi är en familj på fyra. Ni som kan, vilken lösningen är bäst att välja för enskilt avlopp? Trekammarbrunn/Markbädd/Filtrering, Minireningsverk? Kom gärna med tips! Tack på förhand.
Tre kammarbrunn alla dagar i veckan enklaste konstruktionen av alla, välj för fan inte reningsverk vi har Baga och skulle inte ens rekommendera det till Putin.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N
Valde WSB Clean minireningsverk för fyra år sedan. Har fungerat väldigt bra (inga fel överhuvudtaget).
Tecknade deras serviceavtal all inclusive. Kostar visserligen en slant men det ger dels livslång funktionsgaranti så länge man har ett serviceavtal och dels ingår delar och arbete vid behov av det.
Nyligen bytte de t.ex. till en 4G-modul för den dygnetruntövervakning verket har (3G släcks ju).
Ledningen efter verket har självfall så även vid ev. strömavbrott fungerar det.

Marken här är väldigt lerig så infiltration är uteslutet. Alternativet var då förhöjd markbädd dit avloppsvattnet måste pumpas. Blir problem vid strömavbrott (som vi iofs nästan aldrig har sedan ledningsnätet grävdes ner).

Allt som allt gick installationen inklusive byte av rör från husgrunden till verket, verket, efterföljande ledning och stenkista dit det renade vattnet leds på 145000:-.
Tyvärr har nog priserna stigit en del sedan 2021.

• Gilla
Simon Tullberg
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Tre kammarbrunn alla dagar i veckan enklaste konstruktionen av alla, välj för fan inte reningsverk vi har Baga och skulle inte ens rekommendera det till Putin.
Varför inte Baga?

• Gilla
Simon Tullberg
  • Laddar…
Jag måste åtgärda trasig trekammarbrunn och igenslammad markbädd. Ska absolut ta minireningsverk. Fördelen är att jag slipper byta markbädd efter typ 15-20 år och att det finns minireningsverk med integrerad slamavskiljning, dvs man slipper separat trekammarbrunn. Dessutom finns minireningsverk med slamtork och lagring där man kan tömma själv och då sparar in på årlig slamtömningsbil.

• Gilla
Eminoq och 3 till
  • Laddar…
Måste man inte tillsätta kemikalier när man har minireningsverk?
Alla jag tittade på krävde det iaf, dessutom krävde kommunen att man hade ett dyrt serviceavtal, och tömning.

Jag skulle tveklöst valt trekammarbrunn och infiltration om kommunen tillåter det.

• Gilla
Simon Tullberg
  • Laddar…
Måste man inte tillsätta kemikalier när man har minireningsverk?
Nej, inte på Mälaren 8. Allt, sköter sig själv. Dessutom så behöver du bara en stenbädd efter, trots att det är skyddklass 1.

• Gilla
barka
  • Laddar…
Hej, vi ska eventuellt köpa en villa på landet som behöver nytt avlopp. Vi är en familj på fyra. Ni som kan, vilken lösningen är bäst att välja för enskilt avlopp? Trekammarbrunn/Markbädd/Filtrering, Minireningsverk? Kom gärna med tips! Tack på förhand.
Jag har haft Alnarp Cleanwaters system i fyra år och är supernöjd. Material och frakt landade på ca 150tkr, allt grävjobb mm. gjorde jag själv.

• Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
Innan du börjar kontakta kommunen eller fundera över olika lösningar så är steg 1 att fundera över var du kan ha en tank, hur en eventuell infiltration skulle kunna ligga, ta reda på markförhållandena på tomten och närheten till olika brunnar och vattendrag. Det är ju sådant som bestämmer vilken typ av anläggning du får bygga. Vad är det för avlopp idag? Vad är det för jord och berggrund på tomten? Har ni och/eller grannarna egen brunn?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K
Vi har haft Alnarp i sex år utan nån tömning eller extra kostnad.

Jag vet inte vad priset/år är för att tömma ett avlopp men med Alnarp så sparar man i alla fall in den kostnaden.
Det blir det en engångskostnad vid köpet sen sköter den sig själv, jag är lite osäker men har hört att man kan behöva tömma den vart tionde år.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K K. L skrev:

Jag vet inte vad priset/år är för att tömma ett avlopp men med Alnarp så sparar man i alla fall in den kostnaden.
Det blir det en engångskostnad vid köpet sen sköter den sig själv, jag är lite osäker men har hört att man kan behöva tömma den vart tionde år.
Hur är erfarenheten av reningsverkets polonitesäcksbyte? Hur ofta gör ni det och vad kostar det att få en en säck med kranbil?

K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur är erfarenheten av reningsverkets polonitesäcksbyte? Hur ofta gör ni det och vad kostar det att få en en säck med kranbil?
Jag tror att sånt där behövs bara om man bor vid sk. hög skyddsnivå vilket vi inte gör så vi slipper allt sånt där extrameck.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K K. L skrev:

Enligt dokumentationen är det vart 8e år. Men det beror naturligtvis på hur stort hushållet är.
Eftersom tömningen sker så sällan så kan man behöva lukra upp "kakan" innan sugning genom att spruta vatten på den med högtryckstvätt eller liknande.

K K. L skrev:
Jag tror att sånt där behövs bara om man bor vid sk. hög skyddsnivå vilket vi inte gör så vi slipper allt sånt där extrameck.
Det är korrekt. Vi har också normal skyddsnivå och slipper också sådant meck.

Ni som haft systemet lite längre. Har ni behövt byta några pumpar än?
Vi har två skit vatten pumpar i brunnarna samt en luftpump som pumpar in luft i tanken med växterna.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har trekammarbrunn med infiltration, töms en gång/år 1350kr. Installerad -85 och godkänd 2022 vid kontroll.
Markförhållande och plats avgör sedan val av lösning.

Du har fått bra svar. Det jag kan lägga till, framförallt om det blir minireningsverk, är att ta en tillverkare som funnits på marknaden ett tag samt säljer produkter anpassade för svenskt klimat. Inte kul att köpa något billigt och sedan stå utan reservdelar/service efter några år.

• Gilla
maarten70 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.