6 470 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Vilken laddboxlösning för att tackla Ellevios effektavgift
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Perfekt ju! Alla vet att garagevärmen går på huskontot och billaddningen på bilkontot, så det är ju en ren plusaffär ur bilperspektivet!
Kan man tänka sig att ett isolerat ouppvärmt garage också är bättre än att stå utomhus? (Jag har inget av dem, men jag tror iallafall på detta då jag tror tex långsam laddning utomhus är ineffektivt. Bäst är nog ladda hyfsat snabbt och helst så batteri är varmt när man börjar och slutar. Tyvärr laddar man ju sällan exakt så länge man parkerar. 
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Isolerade väggar, oisolerad platta så får man lite grundvärme från marken 😉J JohanLun skrev:Kan man tänka sig att ett isolerat ouppvärmt garage också är bättre än att stå utomhus? (Jag har inget av dem, men jag tror iallafall på detta då jag tror tex långsam laddning utomhus är ineffektivt. Bäst är nog ladda hyfsat snabbt och helst så batteri är varmt när man börjar och slutar. Tyvärr laddar man ju sällan exakt så länge man parkerar.![]()
Tack för svaren. Det landade i en Nexblue Edge. Lastbalansering ingick, men den tillförde ingenting då elektrikern ställde in den på 25 A och det verkar inte vara något jag kan gå in och ändra säsongvis. Installatören har en annan app än användaren så man har inte full kontroll som konsument.
Ställde istället ned strömmen till 10 A = 6,9 kW och att den endast laddar 22.00 - 06.00. Gjorde dessa inställningar i laddboxen istället för i bilen, på så sätt slipper jag ändra fram och tillbaka om man AC-laddar under resa, typ i skidbacken.
Detta gör att jag vintertid landar på exakt samma toppeffekt som innan jag köpte elbil. Sommarhalvåret borde jag egentligen dra ned laddströmmen ytterligare så att den matchar husets lägre uppvärmningsbehov men tveksamt om jag orkar det, handlar om nån hundralapp i månaden.
Det man får tänka på är att INTE köra tvätt, tork och disk på natten, åtminstone inte de nätter man laddar bilen. Men det är ju bara positivt.
Brukar stoppa i kabeln om jag parkerar hemma med <50 %, då hinner den precis ladda upp till 100 % under en natt. Kommer jag hem från en längre resa med lägre batterinivå än så kommer det ta två nätter att ladda upp den fullt, men det påverkar inte oss då vi troligtvis aldrig kommer dra iväg på en långresa dagen efter vi kommit hem från en.
Kan tillägga att vi inte har månadspris på elen, inte säkert att denna lösning är optimal för er med timpris/kvartspris.
Ställde istället ned strömmen till 10 A = 6,9 kW och att den endast laddar 22.00 - 06.00. Gjorde dessa inställningar i laddboxen istället för i bilen, på så sätt slipper jag ändra fram och tillbaka om man AC-laddar under resa, typ i skidbacken.
Detta gör att jag vintertid landar på exakt samma toppeffekt som innan jag köpte elbil. Sommarhalvåret borde jag egentligen dra ned laddströmmen ytterligare så att den matchar husets lägre uppvärmningsbehov men tveksamt om jag orkar det, handlar om nån hundralapp i månaden.
Det man får tänka på är att INTE köra tvätt, tork och disk på natten, åtminstone inte de nätter man laddar bilen. Men det är ju bara positivt.
Brukar stoppa i kabeln om jag parkerar hemma med <50 %, då hinner den precis ladda upp till 100 % under en natt. Kommer jag hem från en längre resa med lägre batterinivå än så kommer det ta två nätter att ladda upp den fullt, men det påverkar inte oss då vi troligtvis aldrig kommer dra iväg på en långresa dagen efter vi kommit hem från en.
Kan tillägga att vi inte har månadspris på elen, inte säkert att denna lösning är optimal för er med timpris/kvartspris.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Jag har ställt min laddbox på 6A och införlivat rutinen att sladden alltid sätts i.T Thomas_123 skrev:Tack för svaren. Det landade i en Nexblue Edge. Lastbalansering ingick, men den tillförde ingenting då elektrikern ställde in den på 25 A och det verkar inte vara något jag kan gå in och ändra säsongvis. Installatören har en annan app än användaren så man har inte full kontroll som konsument.
Laddar 22-06 och med lite högre effekt dagtid om bilen råkar vara hemma när solen skiner
Har du 6A*3fas?Rabbithole skrev:
Helt ok med trefas. Men märker på min hybrid som har enfasladdning att det blir "patrull" med låga strömmar. Däremot i elbilen funkar det bra begränsa.
Fick här ganska nyligen reklam av Kia deras nya hybrider verkar ha samma problem som de gamla alltså enfasladdning max 16A.
En hyvrid om nån borde ha 3 faser och tillgång till DC laddning 🤣
Solen skiner, du har alltså solpaneler.
Givetvis beror det ju storleken på anläggningen osv men en bekants granne hävdade att han får ut 9kw på en solig dag. Det är rätt mycket.
Själv också funderat lite på solpaneler 🤔
Men först måste man fixa taket.
Hade önskat ha nånslags paketlösning eller integrerade paneler, läste att i Tyskland finns solpaneler som är i själva takteglet. Men det vet ju inte nåt våra svenska solpanelsinstallatörer eller takläggare om 🙄 dock en dörrknackare och som började prata helt sitt eget 🤣 om nåt snöre man drar längs taket 😅 att det ej gör sådant.
Sen Vattenfall som inte ville ens ge nåt pris. Offerten skulle kosta 5000kr 🤮
Redigerat:
Ta en titt på Midsummer , deras tunnfilm är riktigt snygg i jämförelse med traditionella paneler.kisumisu skrev:
Har du 6A*3fas?
Helt ok med trefas. Men märker på min hybrid som har enfasladdning att det blir "patrull" med låga strömmar. Däremot i elbilen funkar det bra begränsa.
Fick här ganska nyligen reklam av Kia deras nya hybrider verkar ha samma problem som de gamla alltså enfasladdning max 16A.
Givetvis beror det ju storleken på anläggningen osv men en bekants granne hävdade att han får ut 9kw på en solig dag. Det är rätt mycket.
Hade önskat ha nånslags paketlösning eller integrerade paneler, läste att i Tyskland finns solpaneler som är i själva takteglet. Men det vet ju inte nåt våra svenska solpanelsinstallatörer eller takläggare om 🙄
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Mina laddboxar är inkopplade på 3x16A men jag har sänkt laddströmmen till 6A i Zaptec appen.kisumisu skrev:
Har du 6A*3fas?
Hade önskat ha nånslags paketlösning eller integrerade paneler, läste att i Tyskland finns solpaneler som är i själva takteglet. Men det vet ju inte nåt våra svenska solpanelsinstallatörer eller takläggare om 🙄 dock en dörrknackare och som började prata helt sitt eget 🤣 om nåt snöre man drar längs taket 😅 att det ej gör sådant.
Sen Vattenfall som inte ville ens ge nåt pris. Offerten skulle kosta 5000kr 🤮
Solcellerna jag har är på 17kWp, men 15kW växelriktare så får ut ca15kW som max. 70kWh en solig dag i mars.
Takintegrerade solceller är ofta dyrare än betongpannor + vanliga solceller.
Bäst är då kanske en deal med nytt tak plus solceller, min installatör tyckte falsat plåttak va bäst för då kan man klämma fast solcellsunderredet på takplåten utan att göra hål.
Jo så är det nog, men jag tänkte mest undvika "ord mot ord" och diverse skyllande på varandra. Dvs om nåt skiter sig.Rabbithole skrev:
Mina laddboxar är inkopplade på 3x16A men jag har sänkt laddströmmen till 6A i Zaptec appen.
Solcellerna jag har är på 17kWp, men 15kW växelriktare så får ut ca15kW som max. 70kWh en solig dag i mars.
Takintegrerade solceller är ofta dyrare än betongpannor + vanliga solceller.
Bäst är då kanske en deal med nytt tak plus solceller, min installatör tyckte falsat plåttak va bäst för då kan man klämma fast solcellsunderredet på takplåten utan att göra hål.
Är det samma firma som gjort jobbet så är det deras huvudvärk som sagt om nåt skiter sig! T ex taket börjar läcka, någon trampat sönder en solpanel etc etc....
Har tom erfarenheter när det gäller bergvärmepump. Alltså det här när man börjar skylla på varandra. Gick så långt att jag fick kontakta en större ägare av företaget innan det började lagas ordentligt. Men här hade jag just beställt allt jobb via företaget som är ett större företag. Jag skall inte outa företaget då det tillslut löste sig men våran lilla filial av företaget ger jag 👎
Man lyssnade inte på mig, slarvade med papper (ett försäkringspapper som man sätter i "grannens brevlåda", tom erkänner att man satt den fel fast man vet adressen) och diverse grejor 😡 även gjorde saker fel, fyllde rent vatten till utedelen.....🧐
Ps. Absolut är dessa integrerade oftast sämre. Går ju på takets lutning och mindre paneler.
Men då jag har tegelpannor idag hade det varit bra med t ex en tegelpannelösning.
Läste för ca 15-20år sedan om det på en tyskspråkig nyhetsartikel. Kommer dock inte ihåg vilken.
Ps. Verkar finnas i Sverige?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet hur såna här är 2026…?
När jag läste tidigare gav såna här lösningar ca halverad effekt mot vanliga paneler. Men allt utvecklas ju som sagt.
Hittar dock ingen i Norrbotten som installerar det här.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Min slutsats är att det inte är lönt att kolla på ens. Det är otroligt stora skalfördelar på produktion av vanliga solpaneler. Sen är det större moduler med färre felkällor än en kontakt per takpanna.kisumisu skrev:
Jo så är det nog, men jag tänkte mest undvika "ord mot ord" och diverse skyllande på varandra. Dvs om nåt skiter sig.
Är det samma firma som gjort jobbet så är det deras huvudvärk som sagt om nåt skiter sig! T ex taket börjar läcka, någon trampat sönder en solpanel etc etc....
Har tom erfarenheter när det gäller bergvärmepump. Alltså det här när man börjar skylla på varandra. Gick så långt att jag fick kontakta en större ägare av företaget innan det började lagas ordentligt. Men här hade jag just beställt allt jobb via företaget som är ett större företag. Jag skall inte outa företaget då det tillslut löste sig men våran lilla filial av företaget ger jag 👎
Man lyssnade inte på mig, slarvade med papper (ett försäkringspapper som man sätter i "grannens brevlåda", tom erkänner att man satt den fel fast man vet adressen) och diverse grejor 😡 även gjorde saker fel, fyllde rent vatten till utedelen.....🧐
Ps. Absolut är dessa integrerade oftast sämre. Går ju på takets lutning och mindre paneler.
Men då jag har tegelpannor idag hade det varit bra med t ex en tegelpannelösning.
Läste för ca 15-20år sedan om det på en tyskspråkig nyhetsartikel. Kommer dock inte ihåg vilken.
[bild]
När jag läste tidigare gav såna här lösningar ca halverad effekt mot vanliga paneler. Men allt utvecklas ju som sagt.
De som installerade mina solceller, och även några andra är i grunden takfirmor som startat en solcellsavdelning. Så dom gör bra helhet om man även behöver nytt tak
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
Har inte sett någon i Sverige som installerar dessa. Inget som visades på senaste Elmia Solar mässan heller.kisumisu skrev:
Jo så är det nog, men jag tänkte mest undvika "ord mot ord" och diverse skyllande på varandra. Dvs om nåt skiter sig.
[bild]
Tror det närmaste du kan komma är Midsummer Wave. Inte integrerade i pannan, men snarlik lösning och säljs i Sverige.
Så är det nog. Tänkte inte ens på det att det krävs en hel del kontakt mellan dessa små inbyggda paneler.Rabbithole skrev:
Min slutsats är att det inte är lönt att kolla på ens. Det är otroligt stora skalfördelar på produktion av vanliga solpaneler. Sen är det större moduler med färre felkällor än en kontakt per takpanna.
De som installerade mina solceller, och även några andra är i grunden takfirmor som startat en solcellsavdelning. Så dom gör bra helhet om man även behöver nytt tak
Kanske(?) det är så att Tyskland etc har hårdare regler och krav hur byggnader får se ut.R Robert-san01 skrev:
Som sagt jag har heller inte sett dessa i Sverige eller Finland för den delen.
Däremot reagerade några år sedan att man inte såg så mycket solpaneler i Kanariöarna Spanien. Ett ställe som paneler verkligen skulle göra nytta!
Samtidigt pratar man om elkris och har dyr el i övriga Europa (vad jag hört även i Spanien).
Lite utanför ämnet nu.
Men jag tackar för alla svaren! Även de som jag nu inte har citerat just här.
Klicka här för att svara