6 467 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Vilken laddboxlösning för att tackla Ellevios effektavgift
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jag har Zaptec Go, där är det enkelt att ställa in laddtid och laddström (7A-16A) i appen
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Ja, men ej i appen ännu:R Robert-san01 skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_control_setting_change.py
Du kan sänka max laddeffekt i bilen. Det är det du beskrivit. Ställ den på 60% och lägg in ett dagligt laddschema från 22:00-06:00.T Thomas_123 skrev:Kör inte dagligen utan 1500 mil/år är med en del långresor då jag kommer kommer hem med nästan tomt batteri. Dock så kommer jag ju inte åka på två långresor direkt efter varandra så antar att det är ok om det tar 2-3 nätter att ladda fullt igen.
Kan man begränsa laddningen till en viss effekt i alla laddboxar? Har inte fått hem bilen ännu (KIA EV9) men i manualen ser det ut som att man endast kan välja AC charger - Charging current 60 %, 90 % eller 100 %. Ser inte att det går att steglöst välja effekt eller ström.
Plugga in kabeln så laddar bilen med reducerad effekt under tiden med låg effektavgift. Krångligare än så behöver det inte göras.
Laddar du med ett par kW bara så ökar laddförlusterna.
Jag köpte precis en billig mormorslsddare just för att kunna ladda min Zoe hos ”mormor” som har 3 fasuttagNötegårdsgubben skrev:
För att ingen ska komma och sno den där den hänger på väggen.
Skämt åsido: laddinfrastrukturen är så välutbyggd nu att ytterst få har någon nytta av att släpa runt på en egen box. Så ska man ändå installera något (många har inte ett trefasuttag där det skulle behövas) kan man lika gärna installera det fast.
Jag har tänkt ha de som reservladdare hemma då vi har 2 p-platser där den ena har laddning men inte den andra. Ibland är det av olika skäl mindre lämpligt att ha elbilen där laddningen är. (För Gäster eller parkera med släpvagn är laddbox platsen bättre då man kan ha två på längden men då en bil blir instängd. ). Har inte hunnit få dit ett 3fas uttag på extraplatsen än.
Sen är ju en fördel med laddare som inte sitter fast att dessa ingår inte som fast installation i hus när man säljer (som de annars gör dessa som är fastinstallation) och att dessa går enkelt flytta. T ex om man har bilen ibland inne i garage eller ute.J JohanLun skrev:Jag köpte precis en billig mormorslsddare just för att kunna ladda min Zoe hos ”mormor” som har 3 fasuttag
Jag har tänkt ha de som reservladdare hemma då vi har 2 p-platser där den ena har laddning men inte den andra. Ibland är det av olika skäl mindre lämpligt att ha elbilen där laddningen är. (För Gäster eller parkera med släpvagn är laddbox platsen bättre då man kan ha två på längden men då en bil blir instängd. ). Har inte hunnit få dit ett 3fas uttag på extraplatsen än.
En annan fördel är att det som ej siter fast går att byta själv helt lagligt utan att anlita elektriker.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
GoC skrev:
Du kan sänka max laddeffekt i bilen. Det är det du beskrivit. Ställ den på 60% och lägg in ett dagligt laddschema från 22:00-06:00.
Plugga in kabeln så laddar bilen med reducerad effekt under tiden med låg effektavgift. Krångligare än så behöver det inte göras.
Laddar du med ett par kW bara så ökar laddförlusterna.
Kan du redogöra närmare hur mycket förlusterna ökar och varför?GoC skrev:
Detta känns kontraintuitivt tycker jag...
Tesla har extrema förluster vid minusgrader då dom alltid värmer batteriet massor.G Gillar att bygga skrev:
MEB bilar så ökar förlusterna från ca15 till 20% när man laddar i minusgrader med halv effekt.
Här är en av flera tester man gjortG Gillar att bygga skrev:
https://alltomelbil.se/studie-laddbox-minskar-laddforlusterna-undvik-vagguttag-och-laga-effekter/
Men rent generellt så är det minst förluster vid DC laddning med hög effekt.
Vid AC laddning skall bilens likriktare omvandla växelströmmen till 400 eller 800V likström.
Du har alltid en ”tomgångseffekt” i likriktaren, även bilens övriga elektronik som övervakar batteriet är i gång under laddsessionen.
Är det rejält kallt så värms batteriet aktivt även vid AC laddning. Så bara till det krävs en del energi. Du kan testa att ladda med en 230V enfasladdare på 6A när det är -20 grader, kan garantera dig att det mesta av energin går åt att hålla prosessen i gång, och knappt något hamnar i batteriet.
Minst förluster får du om du krälar på med allt som bilen klarar att ta emot. Men då kan du så klart råka ut för att effektavgiften peakar.
Nej, så är det. Min poäng är att det antagligen är mer ekonomiskt att köpa en sladd till sitt trefas-uttag, alternativt installera ett trefas-uttag för samma eller billigare peng som kan nyttjas av mycket annat.Nötegårdsgubben skrev:
För att ingen ska komma och sno den där den hänger på väggen.
Skämt åsido: laddinfrastrukturen är så välutbyggd nu att ytterst få har någon nytta av att släpa runt på en egen box. Så ska man ändå installera något (många har inte ett trefasuttag där det skulle behövas) kan man lika gärna installera det fast.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Tack för informationen, den triggade mig att borra vidare!GoC skrev:
Här är en av flera tester man gjort
[länk]
Men rent generellt så är det minst förluster vid DC laddning med hög effekt.
Vid AC laddning skall bilens likriktare omvandla växelströmmen till 400 eller 800V likström.
Du har alltid en ”tomgångseffekt” i likriktaren, även bilens övriga elektronik som övervakar batteriet är i gång under laddsessionen.
Är det rejält kallt så värms batteriet aktivt även vid AC laddning. Så bara till det krävs en del energi. Du kan testa att ladda med en 230V enfasladdare på 6A när det är -20 grader, kan garantera dig att det mesta av energin går åt att hålla prosessen i gång, och knappt något hamnar i batteriet.
Minst förluster får du om du krälar på med allt som bilen klarar att ta emot. Men då kan du så klart råka ut för att effektavgiften peakar.
Jag uppfattade att TS, precis som jag gjorde tidigare, funderar över hur man bäst hanterar effektavgifterna med elbil och hemmaladdning. Jag har Ellevio och laddar med en Zaptec-Go box samt har haft effektavgift under större delen av 2025 och gjort några misstag.
För mig fungerar det nu bra (och billigast) att ladda på den lägsta strömstyrkan som jag kan ställa in (ger c:a 5,7 kW) ) trots att den laddningen blir mindre effektiv på grund av lite sämre verkningsgrad. Jag laddar drygt 200 kWh per månad.
Skillnaden i laddförlust mellan 11kW och 6 kW laddning (från den stora Italienska studien från Sevdari et al. 2023) för de testade bilarna av 2022 års modell var 1,4% enheter. På en månads laddning kostar det mig knappt 3 kWh i extra förluster på grund av långsam laddning. I december hade jag glömt att ställa ner laddeffekten vid ett tillfälle, detta kostade mig drygt 250 kr i extra effektavgift den natten....
Medelverkningsgraden på laddningen enligt studien ovan och för urvalet jag gjorde var 90,7% vid 11 kW vs.89,3% vid 6 kW. Nedan ser ni sammanfattande siffror som Chatten hjälpte mig med:
Sammanfattande statistik (2022, 3-fas)
- Antal 2022-modeller i datasetet: 13
- Medelverkningsgrad vid 6 kW: 89.27 %
- Medelverkningsgrad vid 10 kW (proxy för 11 kW): 90.69 %
- Genomsnittlig absolut ökning (10 kW vs 6 kW): +1.42 procentenheter
- Genomsnittlig relativ ökning: ≈1.57 % av 10 kW-värdet
- Standardavvikelse (6 kW): 0.97 pp
- Standardavvikelse (10 kW): 0.68 pp
- Högst effektivitet (10 kW): Tesla Model Y — 92.10 %
- Lägst effektivitet (10 kW): VW Multivan — 89.05 %
- Störst absolut förbättring (10 kW vs 6 kW): Peugeot e-208 — +2.36 pp
- Minst absolut förbättring: Tesla Model Y — +0.76 pp
Har en Homey Pro 2019 som tyvärr inte verkar funka med Energy Dongle. Men det kan ju vara värt att uppgradera. Tycker du det fungerar stabilt?P Peter321 skrev:Jag kör följande ”recept” för detta:
Amina S laddbox
Homey Energy Dongle
Homey Bridge
Sen har jag knåpat ihop flödet i Homeyn som sänker effekten på laddaren / stänger av utifrån vissa regler.
Bridge+Energy Dongle kostar typ 1300 och en födel med detta är att man även kan koppla in andra ”smarta” strömförbrukare. T.ex. stänger jag av varmvattenproduktionen och sänker luftvärmepumparna utöver att stänga av laddaren när jag vill kapa en topp.
Tidigare kunde det vara problem med flows som triggar för ofta, med hur täta intervaller ligger den och läser av din totala strömförbrukning och skickar vidare till laddboxen för justering?
Med Homey skulle jag kunna anpassa max laddström till säsong eller yttertemperatur och därmed trimma in så att bilen alltid ligger precis bakom husets övriga effekttoppar men inte bidrar till totalen jag betalar för.
Känns som att det också kan bli dumsnålt med laddförluster mm som skrivits ovan i tråden. Vet inte heller hur bra laddboxen eller bilens batteri mår av att ligga och pendla upp och ned i laddström hela tiden. Men det gäller ju alla som har lastbalansering och värmepump. Nån som har kolla på detta? Trist att degradera ett batteri för några hundra tusen kr i förtid för att spara några hundralappar i månaden på effektavgiften.
Ja det fungerar stabilt för mig. Det enda som inte är helt stabilt är zigbee hos mig, jag tappar ibland kontakten med laddboxen men jag har lagt in så att Homey startar om när detta sker vilket verkar lösa problemet. Hade varit trevligare med en laddbox uppkopplad över wifi så här i efterhand.T Thomas_123 skrev:Har en Homey Pro 2019 som tyvärr inte verkar funka med Energy Dongle. Men det kan ju vara värt att uppgradera. Tycker du det fungerar stabilt?
Tidigare kunde det vara problem med flows som triggar för ofta, med hur täta intervaller ligger den och läser av din totala strömförbrukning och skickar vidare till laddboxen för justering?
Med Homey skulle jag kunna anpassa max laddström till säsong eller yttertemperatur och därmed trimma in så att bilen alltid ligger precis bakom husets övriga effekttoppar men inte bidrar till totalen jag betalar för.
Känns som att det också kan bli dumsnålt med laddförluster mm som skrivits ovan i tråden. Vet inte heller hur bra laddboxen eller bilens batteri mår av att ligga och pendla upp och ned i laddström hela tiden. Men det gäller ju alla som har lastbalansering och värmepump. Nån som har kolla på detta? Trist att degradera ett batteri för några hundra tusen kr i förtid för att spara några hundralappar i månaden på effektavgiften.
Med en Pro finns det HomeWizard P1 som är motsvarande och fungerar fint (hade en sån tidigare). Typ 350 med frakt på Amazon.
Det är precis det du beskriver jag gjort - jag laddar bilen sista 20 minuterna varje timma och avbryter om jag närmar mig prispåverkan för effekt.
Jag gjorde det så att jag har ett flow som kör en gång i minuten alltid - summerar effekt för innevarande timma, håller koll på månadens tre högsta dagtoppar etc. Och sen då justerar laddning etc.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Jag hittade ytterligare information som jag finner intressant angående laddförluster.
I nedanstående sammanställning, tagen från en artikel i Vi Bilägare från maj 2025, framkommer bland annat att hemmaladdning bör om möjligt göras i ett uppvärmt garage i stället för utomhus. Skälet är enkelt, ingen (mindre) extra energi gåt åt till automatisk batteriuppvärming från bilen laddsystem.
I nedanstående sammanställning, tagen från en artikel i Vi Bilägare från maj 2025, framkommer bland annat att hemmaladdning bör om möjligt göras i ett uppvärmt garage i stället för utomhus. Skälet är enkelt, ingen (mindre) extra energi gåt åt till automatisk batteriuppvärming från bilen laddsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder