Mikael_L
snaggletooth skrev:
Enligt SS4370145 är det så, men 0,9 m är ju bara ett minmimått u.k., likaså är 2,2m max ö.k. så allt däremellan är väl ok.
Det finns krafter som verkar för att sänka standardhöjden så det går att manöverera dvärgarna sittandes i en rullstol. Kanske inte helt tokigt ändå, då dvärgarna inte medger att barn kan stoppa in fingrarna där det finns spänning.

är det en dvärg-anpassning då med andra ord..:D

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Enligt SS4370145 är det så, men 0,9 m är ju bara ett minmimått u.k., likaså är 2,2m max ö.k. så allt däremellan är väl ok.
Ja just ...

Ska snart skruva upp centralen i garaget.
Jag har planerat att sätta den riktigt högt upp, tycker faktiskt att den sitter bäst och tryggast så, långt ifrån "verksamheten".
Jag snackade med "min elektriker" och han såg inga problem med "hur högt som helst", även om man vanligen inte sätter dom så högt.

Men nu har du hittat en maxhöjd i en standard, är den endast vägledande? eller mer eller mindre tvingande.

Röret kommer ur väggen ca 1.90 ö.g, och då hade jag tänkt dra in det i nedre delen av centralen så centralens ö.k skule hamna ca 2.30 ö.g, ca 2 dm under tak.
Är det helt idiotiskt?

electrocuted skrev:
är det en dvärg-anpassning då med andra ord..:D
:D :D :D

2. Ska säkras via JFB alternativt en Personskyddsbrytare.

4. 10A Personskydds brytare.

Off topic:
Tycker att man ska säkra utomhus belysning o uttag via personskyddsbrytare eller JFB.

Mikael_L skrev:
Ja just ...

Ska snart skruva upp centralen i garaget.
Jag har planerat att sätta den riktigt högt upp, tycker faktiskt att den sitter bäst och tryggast så, långt ifrån "verksamheten".
Jag snackade med "min elektriker" och han såg inga problem med "hur högt som helst", även om man vanligen inte sätter dom så högt.

Men nu har du hittat en maxhöjd i en standard, är den endast vägledande? eller mer eller mindre tvingande.

Röret kommer ur väggen ca 1.90 ö.g, och då hade jag tänkt dra in det i nedre delen av centralen så centralens ö.k skule hamna ca 2.30 ö.g, ca 2 dm under tak.
Är det helt idiotiskt?
Den standarden är väl mest vägledande så sätt den där du tycker den passar bäst så blir det bra. Kan inte se några problem med att sätta den högt.

Man om möjligt centraler i betjäningsvänlig höjd. Dvs. man ska kunna arbeta i den utan att behöva pall eller stege

Mikael_L
Ja i huset ska centralen självklart sitta i bra betjäningshöjd. Men det kommer nog ändå vara väääldigt sällan den behöver betjänas ;).

I garaget tänkte jag att hålla den långt ifrån vattensprut, sprut från kaprondell och allt annat som kan komma åt den. Nu är det iofs en IP55-låda, så det är antagligen rätt bra skyddat ändå.

Nu står jag där, som åsnan mellan två hötappar. Två elektriker som tycker att högt upp går bara bra och en som tycker jag ska sänka den lite.
Undrar om jag måste starta en omröstningstråd ...? ;) :o

Jag tänkte ju inte sätta den superhögt heller, en 1,70 person återställer säkert säkringarna utan att behöva kliva upp på nåt. Arbeten i centralen kräver dock en liten trappstege.

I hur många äldre lälgenheter sitter inte centralen precis under taker? I min förra lägenhet kunde knappt jag (1,90) byta säkringar utan stege. Jag tycker att du ska sätta den där du vill ha den. Måste ju vara bättre att sätta den lite mer skyddat än att ha den service vänlig... Hur ofta byter man säkring eller kopplar om i centralen?

Kanske skulle säga att jag inte är elektriker använder bara lite sunt förnuft.

Man kan ju undra vad man använder garaget till om man måste sätta centralen uppe vid taket, har man en tvätthall ska man över huvud taget inte ha nån central där.

varför böka till det med att placera den jätte högt, bara massa sne tänk.

Mikael_L
Ja nu sitter äntligen elcentralen på väggen.

Och då min behörige kompis såg röret i väggen och centralen så tyckte han spontant att lite lägre än jag tänkt var bra (bättre). Själv skulle han gjort så i första rummet.
"Men visst, vill jag ha den högre är det ju inget förbud direkt." :o

Så till sist tänkte jag "va fan" om nu nästan alla tycker det är åtminståne småknepigt att den sitter såpass högt, så är väl jag karl nog att kunna ändra mig. :)
(Sen kommer matningen in på bättre ställe i lådan också).

Så nu är UK nästan 1.70 över golv och Ök nästan 2.10.

Tack för alla svar och synpunkter.

Mikael_L
Och nu sitter säkringscentralen i huset. :)
1.60 i UK och 2,15 i ÖK.
Övre säkringsraden sitter 1.95 över golv och undre lite drygt 1.70 över golv.

Jag kan fortfarande lätt flytta den, några synpunkter?

• elcentral.JPG
Det tycker jag är ganska okej höjd.

/Patrik

Mjao, ska vi vara petiga här :P så har jag noterat maxhöjden 2.0 m. Om det gäller säkringsraden eller överkanten på centralen kan ju diskuteras... Ska vi inte sänka den 5 cm åtminstone, eller ska vi vänta tills han spikat fast den ordentligt ;);)

Mikael_L
Så här skrev i alla fall snaggle ...
snaggletooth skrev:
Men det var ett tag sen, regler förändras hela tiden ... :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.