Byggahus.se

Vilken grill har ni?

20k läst  230 svar

1. optimum
    Medlem Nivå 9
    Nej på den grillen kommer inget kött före tändvätska brunnit bort. Gamla grillen med rostigt galler och annan skit som behövde brännas bort. Nya grillen med rostfritt galler behöver inte sådant men rätt kul bilder ändå.
    Har du något kul att visa så bjud på det också :D

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Precis. Målet är att ha möjlighet att grilla frukost, lunch, middag. Semestern har jag kört 34 av 35 dagar. Vad lagade jag dag 35? Snabbmakaroner med färdiga köttbullar och ketchup!!!!

• Laddar…
  3. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Du vet att det finns gasolgrillar med såväl kokplatta som stekbord va? ;)

4. J
    Medlem · Nivå 7
    Har fått till mig att man inte får citera i onödan men just nu blir det oklart. Men jag utgår från att du menade mig? Annars får admin banna mig.
    Stekplatta hade funkat för mig. Ägg å körv och bacon - och :D

5. F
    Medlem Nivå 3
    För er som tycker att kol ger smak men vill ha snabbheten med gasol: skaffa er en Napoleon gasolgrill och köp till deras koltråg. Där har ni det bästa av båda världar.

Edit: Byt även ut ett av gallren till en stekplatta så har ni den ultimata grillupplevelsen.

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 2
    För att ta upp tråden från tidigare angående högtemperaturgrillen;

Jag önskar att jag hade fått upp ögonen för sådana långt tidigare.
    Det blir så varmt att ytan stänger sig på precis allt innan fukt eller liknande hinner lämna så vad man än har grillat så blir det ett bra resultat. Roligt komplement it is.

• Laddar…
  7. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Jag har faktiskt varmrökt fläsk på gasolgrillen med hjälp av spillved av ek. Blev faktiskt bra. Så det mesta går på gasolgrillen också.

En intressant diskussion är smakskillnaden mellan briketter och kol.... Använder aldrig briketter själv då jag inte uppskattar den lägre värmen som dom avger, om jag grillar så vill jag ha en het värmekälla, om jag bbqar så är det samma preferens men då reglerar jag värmen på annat sätt.

Kolsmaken kommer faktiskt fram väldigt tydligt när man bbqar och kväver kolbrasan för att få ner temperaturen, då ryker det nå oerhört mycket. Ger en fantastisk smak. Den smaken går inte att få fram på en gasolgrill. Den ryker inte nog mycket.

8. Tokslut
    Medlem Nivå 11
  9. S
    Medlem Nivå 13
    Denna produkts existens tyder på att det finns i smakskillnad oavsett vad folk säger.

Nu när jag både har kolgrill och gasolgrill så planerar vi faktiskt göra ett blindtest i sommar med lite kompisar. :)

10. S
    Medlem Nivå 13
    Har hört ett par erkända kockar som menar på att detta inte är sant, men det är väl som med grillsmak, det finns alltid åsikter som går isär.

Något jag planerat testa är att sear:a köttet först och sen grilla det över väldigt hög temperatur(med firestarter) så som man gör i denna videon :

En del säger ju att för att få grillsmak så behöver köttet ligga på en längre stund. Men här låter det som man får grillsmak efter bara några sekunder med extremt hög värme.

11. S
    Medlem Nivå 13

Jag provade köra med olika typer av rökflis på gasolen, gjorde en påse med torr flis och en med blöt flis. Visst ryker det men inte i närheten av vad kolgrillen gör och det ger en helt annan röksmak, inte det jag skulle förknippa med grillsmak.

12. S
    Medlem Nivå 13
    Intressant, kan du utveckla? Känns som jag provat det mesta vid detta laget, extrem värme, olika typer av flis, locket alltid stängt, o.s.v.

13. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Nej, en produkts existens säger enbart att någon ser en marknad för att sälja den.
    Att man kan köpa homeopatiska medel betyder inte att man blir frisk, att man kan köpa mirakeltillsatser betyder inte att bilen plötsligt drar 50% mindre bränsle och att man kan köpa en kolinsats till en gasolgrill betyder inte att man kan känna en smakskillnad.

14. S
    Medlem Nivå 13
    Kan du länka? Hittar bara andra poster från typ 2011 som partar om testet men inget annat? Hittar också en del text där man säger att det gjorts massa blind tester men aldrig någon hänvisning till något. Hade varit extra intressant om det var erkänt folk som var med i testerna.

15. S
    Medlem Nivå 13
    Aha, fick för mig att Napoleon var ett erkänt märke som inte säljer vad för skräp som helst. Oftast är det ju mer okända företag som pysslar med produkter som inte gör alls vad de är ämnade att göra.

Men ja, vi kan ju omöjligt här avgöra om det fungerar eller inte förrns vi testat.