177 784 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Nej på den grillen kommer inget kött före tändvätska brunnit bort. Gamla grillen med rostigt galler och annan skit som behövde brännas bort. Nya grillen med rostfritt galler behöver inte sådant men rätt kul bilder ändå.R RoAd skrev:
Har du något kul att visa så bjud på det också
Precis. Målet är att ha möjlighet att grilla frukost, lunch, middag. Semestern har jag kört 34 av 35 dagar. Vad lagade jag dag 35? Snabbmakaroner med färdiga köttbullar och ketchup!!!!Korvgubbe skrev:
För er som tycker att kol ger smak men vill ha snabbheten med gasol: skaffa er en Napoleon gasolgrill och köp till deras koltråg. Där har ni det bästa av båda världar.
Edit: Byt även ut ett av gallren till en stekplatta så har ni den ultimata grillupplevelsen.
Edit: Byt även ut ett av gallren till en stekplatta så har ni den ultimata grillupplevelsen.
För att ta upp tråden från tidigare angående högtemperaturgrillen;
Jag önskar att jag hade fått upp ögonen för sådana långt tidigare.
Det blir så varmt att ytan stänger sig på precis allt innan fukt eller liknande hinner lämna så vad man än har grillat så blir det ett bra resultat. Roligt komplement it is.
Det blir så varmt att ytan stänger sig på precis allt innan fukt eller liknande hinner lämna så vad man än har grillat så blir det ett bra resultat. Roligt komplement it is.
Jag har faktiskt varmrökt fläsk på gasolgrillen med hjälp av spillved av ek. Blev faktiskt bra. Så det mesta går på gasolgrillen också.S snowjim skrev:Ja, jag är nog mer inne på detta faktiskt. Grillsmaken påminner för oss en del om röken som kolen bildar. Nu vet jag inte om webers kol anses vara lägre eller högre kvalité. Den rök iallafall en hel del vid uppstart men när den nått värme var det helt rökfritt tills burgarna kom på gallret, då började det ryka lite igen.
Jag har ju provat att köra olika typer av smoke flisor på gasolgrillen och visst kan de sätts smak men det är ingen grillsmak man får.
En intressant diskussion är smakskillnaden mellan briketter och kol.... Använder aldrig briketter själv då jag inte uppskattar den lägre värmen som dom avger, om jag grillar så vill jag ha en het värmekälla, om jag bbqar så är det samma preferens men då reglerar jag värmen på annat sätt.
Kolsmaken kommer faktiskt fram väldigt tydligt när man bbqar och kväver kolbrasan för att få ner temperaturen, då ryker det nå oerhört mycket. Ger en fantastisk smak. Den smaken går inte att få fram på en gasolgrill. Den ryker inte nog mycket.
Enda gången jag kolgrillar är i skogen! Helt klart gott, men så blir ju mycket i skogen när hungern är bästa kryddanoptimum skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna produkts existens tyder på att det finns i smakskillnad oavsett vad folk säger.F fireon skrev:
Nu när jag både har kolgrill och gasolgrill så planerar vi faktiskt göra ett blindtest i sommar med lite kompisar.
Har hört ett par erkända kockar som menar på att detta inte är sant, men det är väl som med grillsmak, det finns alltid åsikter som går isär.M maglag skrev:För att ta upp tråden från tidigare angående högtemperaturgrillen;
Något jag planerat testa är att sear:a köttet först och sen grilla det över väldigt hög temperatur(med firestarter) så som man gör i denna videon :
En del säger ju att för att få grillsmak så behöver köttet ligga på en längre stund. Men här låter det som man får grillsmak efter bara några sekunder med extremt hög värme.
Cheesen skrev:
Jag har faktiskt varmrökt fläsk på gasolgrillen med hjälp av spillved av ek. Blev faktiskt bra. Så det mesta går på gasolgrillen också.
En intressant diskussion är smakskillnaden mellan briketter och kol.... Använder aldrig briketter själv då jag inte uppskattar den lägre värmen som dom avger, om jag grillar så vill jag ha en het värmekälla, om jag bbqar så är det samma preferens men då reglerar jag värmen på annat sätt.
Kolsmaken kommer faktiskt fram väldigt tydligt när man bbqar och kväver kolbrasan för att få ner temperaturen, då ryker det nå oerhört mycket. Ger en fantastisk smak. Den smaken går inte att få fram på en gasolgrill. Den ryker inte nog mycket.
Jag provade köra med olika typer av rökflis på gasolen, gjorde en påse med torr flis och en med blöt flis. Visst ryker det men inte i närheten av vad kolgrillen gör och det ger en helt annan röksmak, inte det jag skulle förknippa med grillsmak.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Nej, en produkts existens säger enbart att någon ser en marknad för att sälja den.S snowjim skrev:
Att man kan köpa homeopatiska medel betyder inte att man blir frisk, att man kan köpa mirakeltillsatser betyder inte att bilen plötsligt drar 50% mindre bränsle och att man kan köpa en kolinsats till en gasolgrill betyder inte att man kan känna en smakskillnad.
Kan du länka? Hittar bara andra poster från typ 2011 som partar om testet men inget annat? Hittar också en del text där man säger att det gjorts massa blind tester men aldrig någon hänvisning till något. Hade varit extra intressant om det var erkänt folk som var med i testerna.john68 skrev:
Kör själv bara kol men funderar på gasol nu när man bara är två. Men ni som tycker att det skiljer i smak kan väl leta efter alltommats blindtest med ngr kockar. De kände ingen skillnad. Inte vetenskapligt men mer än enskilda tyckande. Kanske är det som parmesan och spyor. Samma doftsignatur men beroende på om du sitter på restaurang i Neapel eller jobbar på ett äldreboende så.....
Aha, fick för mig att Napoleon var ett erkänt märke som inte säljer vad för skräp som helst. Oftast är det ju mer okända företag som pysslar med produkter som inte gör alls vad de är ämnade att göra.Korvgubbe skrev:
Nej, en produkts existens säger enbart att någon ser en marknad för att sälja den.
Att man kan köpa homeopatiska medel betyder inte att man blir frisk, att man kan köpa mirakeltillsatser betyder inte att bilen plötsligt drar 50% mindre bränsle och att man kan köpa en kolinsats till en gasolgrill betyder inte att man kan känna en smakskillnad.
Men ja, vi kan ju omöjligt här avgöra om det fungerar eller inte förrns vi testat.