177 883 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Ja, det råder dock delade meningen även om detta på nätet. De flesta jag läst om som faktiskt jämfört har sagt att skillnaden är minimal. Det blir till att få till ett eget test helt enkelt.R RoAd skrev:Ja det tror jag redan vi nämnt i tråden. Om grillen inte har s.k. flavor bars så kommer den mer eller mindre fungera som en vanlig ugn. Det är när köttsaft (och liknande) droppar ner i kolen (eller på innan nämnda flavor bars) och förångas som grillsmaken uppkommer. När kolen har fått rätt glöd så bör de inte ge någon smak (så vitt jag vet luktar inte kol något i sig när de glöder).
Ja, jag är nog mer inne på detta faktiskt. Grillsmaken påminner för oss en del om röken som kolen bildar. Nu vet jag inte om webers kol anses vara lägre eller högre kvalité. Den rök iallafall en hel del vid uppstart men när den nått värme var det helt rökfritt tills burgarna kom på gallret, då började det ryka lite igen.Cheesen skrev:
Kolet I sig ger smak... Men om man använder bra grillkol av hög kvalité så smakar det mindre... Försöker själv alltid få tag på kol av björk eller al, ger god smak.
Har flavorbars på våran gasolgrill, har testat att grilla bitar från samma kotlettrad på både kol och gasolgrillen samtidigt. Smaken blir klart annorlunda på kolgrillen, även om det blir bra på båda grillarna så smakar det olika.
Jag har ju provat att köra olika typer av smoke flisor på gasolgrillen och visst kan de sätts smak men det är ingen grillsmak man får.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Klart det är trevligt med kolgrill smak. Den finns där jag håller med. Skulle vilja ha någon hybrid, repeterbarheten, snabbheten och smidigheten med gasol och kolkaraktären.
Kör själv bara kol men funderar på gasol nu när man bara är två. Men ni som tycker att det skiljer i smak kan väl leta efter alltommats blindtest med ngr kockar. De kände ingen skillnad. Inte vetenskapligt men mer än enskilda tyckande. Kanske är det som parmesan och spyor. Samma doftsignatur men beroende på om du sitter på restaurang i Neapel eller jobbar på ett äldreboende så.....
Eller https://www.test.se/artiklar/hur-man-valjer-mellan-kol-och-gasol-vilken-grill-ar-egentligen-bast
Själv föredrar jag iaf briketter 9 ggr av 10.
Själv föredrar jag iaf briketter 9 ggr av 10.
Givetvis har man en kolgrill. Smakar bäst då det man grillar får en god röksmak.
Har en Weber 5770 och är helnöjd.
De senaste 20 åren haft en klotgrill.
Grillat en del på goda vänners gasolgrillar men det smakar inte lika bra. Visst är en gasolgrill enkel att tända och lätt att komma igång och enkel att reglera värmen men smaken blir aldrig 100.
Har en Weber 5770 och är helnöjd.
De senaste 20 åren haft en klotgrill.
Grillat en del på goda vänners gasolgrillar men det smakar inte lika bra. Visst är en gasolgrill enkel att tända och lätt att komma igång och enkel att reglera värmen men smaken blir aldrig 100.
Riktigt roligt att tvisten kol/gasol är den tråd som får snabbaste svar. Tyvärr är min eller annan enskilds åsikt inte intressant. Blindtest eller annan evidensbaserad metod är det enda intressanta. Kommer att fortgå år efter år...
"Skrivet av kolgrillare"
"Skrivet av kolgrillare"
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Att ni envisas med att göra det så himla svårt för er. Gör som jag och skaffa en av varje så slipper man träta! Snabba burgare/korvar på gasolgrillen när ungarna skriker efter lunch, långsamt och rituellt på kolgrillen till kvällen. 
