Det var de som inte hade gett Hornbach rätt uppgifter. :(

Hade inte tänkt lägga mer än typ 12k på grill så jag tror jag hoppar den även om 16k är bra pris för den.
 
Fairlane
Trist. Jag hade bar tänkt lägga 7 och hamnade på 14... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Köpte en Weber Genesis II 335 svart efter att ha känt och klämt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Köpte mig en begagnad Weber One-Touch Pro Classic efter att ha kört gasgrill(Weber Q3200) under längre tid.

bdBNnkQ.jpg
jMYErYI.jpg
2jCeWI0.jpg
JKluY0d.jpg

Det är helt klart något särskilt med grillsmaken från en kolgrill. Gasolgrillen smakar väldigt likt ugns grillat men är fortfarande trevligare att grilla vid, snabbare, högre kontroll och man luktar inte pyroman efteråt :)
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Därför är en Nappie med kolinsats da bomb. Ibland så vill jag bara brassa käk då kör jag som vanligt men ibland vill jag ha kolkänslan och då kör jag med insatsen. Helt underbart att kunna ha båda i ett
 
  • Gilla
Christer Ekman
  • Laddar…
Mitt bankkonto verkligen hatar detta forum...

LEX605 med nya överdraget på väg från Grillkung.
 
  • Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Är det inte viktigare att kunna laga god mat än att ha en dyr grill?

Har man känslan för matlagning behövs inte dyr utrustning.
Absolut, men jag som inte är särskilt duktig behöver bra utrustning.
 
R
Det handlar väl mycket om att inte behöva byta grillen för att den är utsliten efter ett par år. Jag räknar med att ha min Napoleon i minst 10 år utan att behöva lägga speciellt mycket energi på reparationer eller underhåll.

De billiga grillar jag ägt tidigare har behövts bytas ut efter ett till två år för att de rostat, släppt i svetsningar eller liknande problem. Jag ser det oftast som en billigare affär att köpa dyrare saker mer sällan än billiga saker ofta. Oavsett om det gäller grill, gräsklippare, TV, kläder etc.
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Har sett att många verkar gilla Rösle, själv har jag aldrig en sett en live.
Du nån väl både som kol pellets och gasol om jag inte tar helt fel...

I blinstest så har man inte kunnat säga vilken köttbit som ät grillad på gasol eller kol

Men det är kanske den där Ullared tändvätskesmaken ni är ute efter och förknippar med grillat? :D
 
Jag har raderat tjafs och off topic. På Byggahus.se får man ha hurdan grill man vill, billig eller dyr. Man bestämmer själv var man vill lägga sina pengar.
/Moderator
 
  • Gilla
lopec och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
I blinstest så har man inte kunnat säga vilken köttbit som ät grillad på gasol eller kol

Men det är kanske den där Ullared tändvätskesmaken ni är ute efter och förknippar med grillat? :D
Haha, ja det där har man läst ett par gånger, men man har aldrig kunnat få en hänvisning till testet. Självklart gick jag på det och köpte en gasolgrill, sen dess har jag försökt få till grillsmaken utan att lyckas. Större delen av kompiskretsen menade såklart på att det skulle vara kolgrill för att få grillsmak så nu var det dags att själv prova.

Som sagt, samtliga i familjen märkte en tydlig skillnad i smaken, d.v.s mer grillat. Kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket mer det ryker ;)

Vi använder ingen tändvätska och kolen är egentligen Weber briketter.

Det är fullt möjligt att folk har olika åsikter om vad som är grillsmak men nu är iallafall jag säker på att det finns en klar skillnad :)

Edit : Det finns såklart en annan möjlighet och det är att man endast kan få till "grillsmaken" på vissa gasolgrillar, det återstår att reda ut :)
 
R
S snowjim skrev:
Edit : Det finns såklart en annan möjlighet och det är att man endast kan få till "grillsmaken" på vissa gasolgrillar, det återstår att reda ut :)
Ja det tror jag redan vi nämnt i tråden. Om grillen inte har s.k. flavor bars så kommer den mer eller mindre fungera som en vanlig ugn. Det är när köttsaft (och liknande) droppar ner i kolen (eller på innan nämnda flavor bars) och förångas som grillsmaken uppkommer. När kolen har fått rätt glöd så bör de inte ge någon smak (så vitt jag vet luktar inte kol något i sig när de glöder).

Jag bytte precis från en klassisk brikettgrill från weber till en gasolgrill och jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad i smak. Däremot är det svårt att komma upp i samma värme som en stor hög kol med perfekt glöd så det är viktigt att förvärma ordentligt om man vill få till den där rejäla bränningen (eller skaffar man en grill med sizzle zone ;) ).
 
Cheesen
R RoAd skrev:
Ja det tror jag redan vi nämnt i tråden. Om grillen inte har s.k. flavor bars så kommer den mer eller mindre fungera som en vanlig ugn. Det är när köttsaft (och liknande) droppar ner i kolen (eller på innan nämnda flavor bars) och förångas som grillsmaken uppkommer. När kolen har fått rätt glöd så bör de inte ge någon smak (så vitt jag vet luktar inte kol något i sig när de glöder).

Jag bytte precis från en klassisk brikettgrill från weber till en gasolgrill och jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad i smak. Däremot är det svårt att komma upp i samma värme som en stor hög kol med perfekt glöd så det är viktigt att förvärma ordentligt om man vill få till den där rejäla bränningen (eller skaffar man en grill med sizzle zone ;) ).
Kolet I sig ger smak... Men om man använder bra grillkol av hög kvalité så smakar det mindre... Försöker själv alltid få tag på kol av björk eller al, ger god smak.
Har flavorbars på våran gasolgrill, har testat att grilla bitar från samma kotlettrad på både kol och gasolgrillen samtidigt. Smaken blir klart annorlunda på kolgrillen, även om det blir bra på båda grillarna så smakar det olika.
 
R
Cheesen Cheesen skrev:
Kolet I sig ger smak... Men om man använder bra grillkol av hög kvalité så smakar det mindre... Försöker själv alltid få tag på kol av björk eller al, ger god smak.
Har flavorbars på våran gasolgrill, har testat att grilla bitar från samma kotlettrad på både kol och gasolgrillen samtidigt. Smaken blir klart annorlunda på kolgrillen, även om det blir bra på båda grillarna så smakar det olika.
Ja, när jag tänker efter så kanske kol kan ge lite smak. Det är faktiskt väldigt länge sedan jag grillade med annat än briketter så minnet är inte det bästa. Det låter inte omöjligt i.a.f. och beror säkert på kvaliteten (gissar, precis som dig, att om förkolningsprocessen är bra blir det mindre smak). Detta kan säkert gälla för sämre briketter också.

Men frågan är om det är den röksmaken man generellt förknippar med grillat. För min del tror jag inte det, där är det själva matoset som är grejen. För andra kan det säkert vara en svag doft av tändvätska :)

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Rekommenderar denna grill från rusta, vilken kvalité och formidabligen underbar grill. Den bästa grill jag haft.

[länk]
Hur många år har du haft den? Har den stått ute under vintrarna? Någon rost? Hur lätt är det att reglera värmen i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.