44 909 läst ·
880 svar
45k läst
880 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Nötegårdsgubben skrev:
Jag har som sagt bara haft hybrider som hyrbilar och helt missat att jag kunnat rädda världen utan bara kört dem som vilken bil som helst. Måste bli bättre på att läsa det finstilta när jag hyr bil! 😳pacman42 skrev:
Det är möjligt att det Tesla har kallas plug n charge, men det är isf vad de kallar sin proprietära teknik. Inte konstigt att inte andra har det isf. Bäddat för förvirring.P PHPersson skrev:
Det Volvo har är i stället stöd för Plug&Charge, vilket är ett annat namn för ISO15118, vilken löser samma problem. Du stoppar bara i kabeln så börjar det ladda. Det finns i EX90, och sedan 2026 även i övriga modeller.
Jag har provat detta med min VW från 2023 i två olika laddnätverk, och det fungerar oklanderligt, men det bygger så klart på att laddaren stöder det, och än är inte alla laddnätverk i mål.
Standarden har funnits sedan 2014, men det har gått trögt i starten, men det känns som att det lossnat nu.
För att göra förvirringen total finns ytterligare en, sämre, standard som kallas Autocharge. Det är den som circlek använder. Den antar att bilen har en fast MAC-adress, vilket är sämre ur säkerhetssynpunkt.
Ok så hypotetisk om laddprocessen fungerar så kan du spara en minut kanske. Förmodligen mindre. Jag kan äta en korv med bröd eller kissa medans den tankar.pacman42 skrev:
Det är väl precis detta som ofta gör Tesla så bra, i över 10år har man kunna stoppa i sladden utan att bry sig. Jag har kört ca 30 000mil med Tesla varav kanske 10-15’ mil med snabbladdare och inte haft ett enda problem.B bakterie skrev:Det är möjligt att det Tesla har kallas plug n charge, men det är isf vad de kallar sin proprietära teknik. Inte konstigt att inte andra har det isf. Bäddat för förvirring.
Det Volvo har är i stället stöd för Plug&Charge, vilket är ett annat namn för ISO15118, vilken löser samma problem. Du stoppar bara i kabeln så börjar det ladda. Det finns i EX90, och sedan 2026 även i övriga modeller.
Jag har provat detta med min VW från 2023 i två olika laddnätverk, och det fungerar oklanderligt, men det bygger så klart på att laddaren stöder det, och än är inte alla laddnätverk i mål.
Standarden har funnits sedan 2014, men det har gått trögt i starten, men det känns som att det lossnat nu.
För att göra förvirringen total finns ytterligare en, sämre, standard som kallas Autocharge. Det är den som circlek använder. Den antar att bilen har en fast MAC-adress, vilket är sämre ur säkerhetssynpunkt.
På övriga laddare skulle jag säga 10-20% av försöken som inte fungerat. Då menar jag inte automatisk laddning utan generellt.
Allt i en Tesla bara fungerar när det kommer till mjukvara vilket är väldigt skönt.
Sen har de släppt en del funktioner för tidigt genom åren men generellt hästlängder bättre än tex Volvo och BMW som jag har mest erfarenhet av.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 925 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 925 inlägg
Jag är ju helt ny med elbil men pratar ni om att bara stoppa in laddkabeln och allt startar av sig själv så finns det i min 2020 Mini Cooper SE. Det var något jag kunde aktivera i laddningsappen (Hedin Supercharge f n), så det kanske alla bilar klarar?
Många nyare har funktionen inbyggd men sällan som det bara fungerar upplever jag.MultiMan skrev:
Jag har mer erfarenhet av långkörning än genomsnittet då vi åker från Sundsvall till norra Sverige några gånger om året - Knappt 100 mil enkel resa.pacman42 skrev:
På en typisk resa stannar vi i Arvidsjaur och tankar och köper korv (Det är ganska exakt halvvägs, så det känns psykologiskt bra). Det stoppet tar ca en kvart inklusive tankning och kisspaus. Hade vi behövt ladda en elbil skulle stoppet garanterat bli längre. Nästa stopp brukar bli proviantering på Stora Coop i Gällivare. Det stoppet tar lite längre tid, men knappast längre för att vi inte har elbil. Snarare kortare då man kan köra direkt fram till första bästa lediga P-plats nära dörren och inte behöver leta en laddplats och starta/stoppa laddningen.
Sen blir det såklart ytterligare några korta små stopp för att kissa och köpa läsk och en påse godis. Men det är inte många minuter och skiljer sig inte beroende på vilket energislag bilen drivs av.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Jag vet inte, kanske. Jag fick en Volvo laddhybrid sist jag hyrde bil när min stod på verkstaden. Jag skulle ha den några dagar så jag laddade hemma och använde väl max tre liter bensin, men Hertz var noga med att jag tankade bilen full innan jag lämnade tillbaka den. Om den vara fulladdad eller helt slut på el brydde de sig inte om alls.L Liljeros skrev:
Redigerat:
Och jag kör minst en gång per år ToR till Tornedalen från Göteborg, dvs 140 mil ungefär (lite längre numera om barnen skall plockas upp via omvägar, de bor inte längre hemma).useless skrev:
Jag har mer erfarenhet av långkörning än genomsnittet då vi åker från Sundsvall till norra Sverige några gånger om året - Knappt 100 mil enkel resa.
På en typisk resa stannar vi i Arvidsjaur och tankar och köper korv (Det är ganska exakt halvvägs, så det känns psykologiskt bra). Det stoppet tar ca en kvart inklusive tankning och kisspaus. Hade vi behövt ladda en elbil skulle stoppet garanterat bli längre. Nästa stopp brukar bli proviantering på Stora Coop i Gällivare. Det stoppet tar lite längre tid, men knappast längre för att vi inte har elbil. Snarare kortare då man kan köra direkt fram till första bästa lediga P-plats nära dörren och inte behöver leta en laddplats och starta/stoppa laddningen.
Sen blir det såklart ytterligare några korta små stopp för att kissa och köpa läsk och en påse godis. Men det är inte många minuter och skiljer sig inte beroende på vilket energislag bilen drivs av.
Årets ena enkelresa (utan övernattning) är den snabbaste hittills. Detta "trots elbil". Tre laddstopp som kombinerades med mat och lite rörelse. Det var allt vi stannade.