44 025 läst ·
868 svar
44k läst
868 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Problemet med det är att det är bilens laddkonto som debiteras. Och det är inte optimalt att använda samma på Fortum/Eon/whatnot då roamingpriserna är väldigt olika.B bakterie skrev:
Så så länge man inte kör Tesla och bara laddar på deras laddstationer åker man nästan alltid på en onödig förmedlingsavgift då.
Det är jag för ogin mot Volkswagen att bjuda dem på, oavsett att det vore enklast. Kanske dumsnålt, men jag väljer alltid det konto som ger lägsta pris även om det ofta är småpengar det rör sig om.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Jag stannade på Max i Strömstad, fick flytta bilen för den va fulladdad innan maten kom.
Hade jag haft en Passat GTE eller så hade jag nog inte brytt mig om att leta laddare på långresa om man inte snubblar över den.
För övrigt är väl Lynk & Co 08 kungen av laddhybrider nu med 40kWh batteri?
Hade jag haft en Passat GTE eller så hade jag nog inte brytt mig om att leta laddare på långresa om man inte snubblar över den.
För övrigt är väl Lynk & Co 08 kungen av laddhybrider nu med 40kWh batteri?
Vore det inte enklast att bara att ett kontokort kopplat till bilen? Så att det blir som ett kortköp om man stoppar i sladden utan att ett registrerat konto, har plug n charge på Cirkle K och det funkar ganska bra faktiskt. Skönt att slippa fippla med kortet även om kortläsarkravet underlättat enormt från att behöva specifika appar.Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med det är att det är bilens laddkonto som debiteras. Och det är inte optimalt att använda samma på Fortum/Eon/whatnot då roamingpriserna är väldigt olika.
Så så länge man inte kör Tesla och bara laddar på deras laddstationer åker man nästan alltid på en onödig förmedlingsavgift då.
Det är jag för ogin mot Volkswagen att bjuda dem på, oavsett att det vore enklast. Kanske dumsnålt, men jag väljer alltid det konto som ger lägsta pris även om det ofta är småpengar det rör sig om.
Jag har i princip så, fast inte lika smidigt. Ett separat virtuellt betalkort till bilens aktiviteter.L Liljeros skrev:Vore det inte enklast att bara att ett kontokort kopplat till bilen? Så att det blir som ett kortköp om man stoppar i sladden utan att ett registrerat konto, har plug n charge på Cirkle K och det funkar ganska bra faktiskt. Skönt att slippa fippla med kortet även om kortläsarkravet underlättat enormt från att behöva specifika appar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Jo. Men får jag bättre pris med ett annat kort använder jag som sagt det. Och jag väljer hellre konto själv än hänvisas till bilens.L Liljeros skrev:
Cirkle K har exempelvis den goda smaken att ta lika mycket betalt om man använder ett vanligt kontokort som om man använder deras app, men vissa andra bolags konton är dyrare att handla via. Så om Volkswagen exemelvis är lika dyra som Mer där så är det 20 % påslag.
Det vill jag inte betala.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 828 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 957 inlägg
Har en sån i min by, kanske skulle testa bara för att?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 828 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Jag har råkat ut för en laddstation i Norge som inte hade kortläsare, och en annan i Svedala där läsarna var tillfälligt offline. Sjukt störande ändå