B bakterie skrev:
Plug&Charge, vilket är ett annat namn för ISO15118, vilken löser samma problem. Du stoppar bara i kabeln så börjar det ladda.
Problemet med det är att det är bilens laddkonto som debiteras. Och det är inte optimalt att använda samma på Fortum/Eon/whatnot då roamingpriserna är väldigt olika.

Så så länge man inte kör Tesla och bara laddar på deras laddstationer åker man nästan alltid på en onödig förmedlingsavgift då.

Det är jag för ogin mot Volkswagen att bjuda dem på, oavsett att det vore enklast. Kanske dumsnålt, men jag väljer alltid det konto som ger lägsta pris även om det ofta är småpengar det rör sig om.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag stannade på Max i Strömstad, fick flytta bilen för den va fulladdad innan maten kom.

Hade jag haft en Passat GTE eller så hade jag nog inte brytt mig om att leta laddare på långresa om man inte snubblar över den.

För övrigt är väl Lynk & Co 08 kungen av laddhybrider nu med 40kWh batteri?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med det är att det är bilens laddkonto som debiteras. Och det är inte optimalt att använda samma på Fortum/Eon/whatnot då roamingpriserna är väldigt olika.

Så så länge man inte kör Tesla och bara laddar på deras laddstationer åker man nästan alltid på en onödig förmedlingsavgift då.

Det är jag för ogin mot Volkswagen att bjuda dem på, oavsett att det vore enklast. Kanske dumsnålt, men jag väljer alltid det konto som ger lägsta pris även om det ofta är småpengar det rör sig om.
Vore det inte enklast att bara att ett kontokort kopplat till bilen? Så att det blir som ett kortköp om man stoppar i sladden utan att ett registrerat konto, har plug n charge på Cirkle K och det funkar ganska bra faktiskt. Skönt att slippa fippla med kortet även om kortläsarkravet underlättat enormt från att behöva specifika appar.

L Liljeros skrev:
Vore det inte enklast att bara att ett kontokort kopplat till bilen? Så att det blir som ett kortköp om man stoppar i sladden utan att ett registrerat konto, har plug n charge på Cirkle K och det funkar ganska bra faktiskt. Skönt att slippa fippla med kortet även om kortläsarkravet underlättat enormt från att behöva specifika appar.
Jag har i princip så, fast inte lika smidigt. Ett separat virtuellt betalkort till bilens aktiviteter.

L Liljeros skrev:
Vore det inte enklast att bara att ett kontokort kopplat till bilen?
Jo. Men får jag bättre pris med ett annat kort använder jag som sagt det. Och jag väljer hellre konto själv än hänvisas till bilens.

Cirkle K har exempelvis den goda smaken att ta lika mycket betalt om man använder ett vanligt kontokort som om man använder deras app, men vissa andra bolags konton är dyrare att handla via. Så om Volkswagen exemelvis är lika dyra som Mer där så är det 20 % påslag.

Det vill jag inte betala.

• IMG_8894.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag laddade hos Shaun förra veckan
IMG_20260716_165029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.50kr för snabbladdning är nog det billigaste jag stött på, men jag snabbladdar inte så ofta.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag laddade hos Shaun förra veckan
[bild]
4.50kr för snabbladdning är nog det billigaste jag stött på, men jag snabbladdar inte så ofta.
Tyvärr har 2/3 försök att ladda där misslyckats för mig. Deras backend är inte särskilt stabil. Servern verkar gå ned titt som tätt.

Har en sån i min by, kanske skulle testa bara för att?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr har 2/3 försök att ladda där misslyckats för mig. Deras backend är inte särskilt stabil. Servern verkar gå ned titt som tätt.
Inga problem där i metropolen Högsby.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Vet inte om du haft otur eller jag haft tur, men det har fungerat perfekt för mig med att blippa telefonen de gånger jag laddat på deras snabbladare.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vet inte om du haft otur eller jag haft tur, men det har fungerat perfekt för mig med att blippa telefonen de gånger jag laddat på deras snabbladare.
De två som inte fungerade hade inte kreditkortsläsare, de krävde appen.

Jag har råkat ut för en laddstation i Norge som inte hade kortläsare, och en annan i Svedala där läsarna var tillfälligt offline. Sjukt störande ändå

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag har råkat ut för en laddstation i Norge som inte hade kortläsare, och en annan i Svedala där läsarna var tillfälligt offline. Sjukt störande ändå
Dessa upplevelser gör att man bara laddar där det finns minst två oberoende laddnätverk.

Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
De två som inte fungerade hade inte kreditkortsläsare, de krävde appen.
Okej, jag har aldrig stött på någon Cheap Charge utan kortläsare.
Men hur som så är det slut på det om några månader när alla snabbladdare oavsett installationsdatum måste ha kortläsare.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Okej, jag har aldrig stött på någon Cheap Charge utan kortläsare.
Men hur som så är det slut på det om några månader när alla snabbladdare oavsett installationsdatum måste ha kortläsare.
Måste de? Jag trodde att det räckte att de hade QR-kod till webbsida för betalning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.