37 338 läst ·
715 svar
37k läst
715 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Skall tilläggas att hade jag optimerat laddning hade jag nog klarat det på 3 max 4. Nu pluggade jag in bilen när det passade och laddade inte heller fullt.Alfredo skrev:
Tack för en intressant resebeskrivning. Räknar jag rätt laddade du på fem platser under denna resa på 50 mil. I Knivsta, Gävle, Bollnäs, Ljusdal samt Sveg. Det är egentligen ganska bra beskrivning över varför jag inte är superentusiastisk över tanken på en elbil.
Edit: Ser att några hann emellan med liknande tankar.
Faktiskt mertid bedömer jag till ca 30-40 min. Resan tog typ 8 istället för 7,5 vilket hade varit det troliga utfallet om vi hade åkt XC70.
En longrange hade definitivt varit smidigare. Husvagn är ju också extremfallet. När jag kör med kåpsläp ligger jag runt 2,3-2,5. Sen är jag lagd åt hållet att jag ser glaset som halvfullt istället för halvtomt. Jag tycker att elbilen är överlägsen i vardagen, nån halvtimme här och där för ett stopp är inget som raserar min semester. Har åkt både bytardagar vid sportlov, påsk och julhelger och har i nog knappt behövt köa nån gång under mina 3 år med elbilP para skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Bytte till sommardäck idag och körde en sväng för att jämföra skillnaden
Michelin X ice snow vs Continental Ecocontact 7. Båda i 235/55r18
13,7kWh/100km vs 13kWh/100km. Kul att de nya däcken är ~5,4% snålare än vinterhjulen. 40/50/70/80 väg.
Michelin X ice snow vs Continental Ecocontact 7. Båda i 235/55r18
13,7kWh/100km vs 13kWh/100km. Kul att de nya däcken är ~5,4% snålare än vinterhjulen. 40/50/70/80 väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför anses massage i stolen vara premium, och relativt få tillverkare verka erbjuda det?
Jag tror många skulle uppskatta det men vill inte betala 100-200k mer för det.
Borde inte kosta så mycket i tillverkning.
Verkar inte gå att få i en ny ex/xc40, jag tycker det är märkligt.
Jag tror många skulle uppskatta det men vill inte betala 100-200k mer för det.
Borde inte kosta så mycket i tillverkning.
Verkar inte gå att få i en ny ex/xc40, jag tycker det är märkligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Jag tycker det är typ helt meningslöst, hellre tunnare stolar.X xLnT skrev:
Men många kinesiska bilar verkar ha rejäl massagefunktion
Kolla på windy varifrån det blåser, annars gör ju vindmotståndet att du inte alls jämför däck med däck.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Många har problem med rygg, axlar, nacke som borde tycka det är skönt/ vara hjälpt med lite ökad cirkulation.Alfredo skrev:
Men det blir ju inte hållbart om man måste välja dyraste modellerna hos dom exklusiva märkena.
Hade massage ihop med ventilerat skinn i förra V90'n, uppskattade funktionen.Rabbithole skrev:
Använde massagen dagligen och nästan varje tur, så till den grad att jag blev överstimulerad i svanken med ömmande smärta som följd och fick lov att minska/byta position.. 🫣😇
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Den massage som VW har i sin är helt meningslös för mig som använder svankstödet fullt ut.
Bilen kör nämligen bara svankstödet upp, gäller in det och börjar om från botten igen.
Bilen kör nämligen bara svankstödet upp, gäller in det och börjar om från botten igen.
2 (och därmed också 3) stämmer inte. De flesta elbilar som har >100kWh batteri idag är ofta väldigt törstiga, vilket minskar räckvidden. Volvo EX90 har tex 111 kWh batteri men påstådd räckvidd är bara 585 km.MathiasS skrev:
Bra och intressant beskrivning. Jag tar med mig två saker:
- Om du kört utan husvagn hade du klarat dig med 2 eller 3 stopp.
- En ”modern” elbil med +100kwh batteri hade behövt stanna en gång med husvagn och noll gånger utan.
- Med 55kwh får man anpassa sig LITE till bilen, med 100kwh kommer man så långt att det räcker och blir över för 95% av oss, dvs dessa bilar kommer vara tillräckligt bra väldigt länge.
Tesla Model 3 rwd LR har 82 kWh batteri om jag minns rätt, påstådd räckvidd 750 km.
Model Y rwd LR med 82kWh har påstådd räckvidd 609 km.
Det är samma som med bensin, hur lång räckvidd du har beror inte bara på bensintankens volym utan också förbrukningen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Med släp är det ofta släpets aerodynamik som dikterar förbrukningen, så där kan man med fördel ändå gå mot de större batterierna1 130m2 skrev:2 (och därmed också 3) stämmer inte. De flesta elbilar som har >100kWh batteri idag är ofta väldigt törstiga, vilket minskar räckvidden. Volvo EX90 har tex 111 kWh batteri men påstådd räckvidd är bara 585 km.
Tesla Model 3 rwd LR har 82 kWh batteri om jag minns rätt, påstådd räckvidd 750 km.
Det är samma som med bensin, hur lång räckvidd du har beror inte bara på bensintankens volym utan också förbrukningen.
I verkliga livet efter WLTP-testerna där man kör ett släp ibland och byter till nya däck som inte är rulloptimerade tänker jag att en bil med stort batteri men hög förbrukning inte är lika känslig för att man gör allt perfekt?1 130m2 skrev:2 (och därmed också 3) stämmer inte. De flesta elbilar som har >100kWh batteri idag är ofta väldigt törstiga, vilket minskar räckvidden. Volvo EX90 har tex 111 kWh batteri men påstådd räckvidd är bara 585 km.
Och även när bilen börjar bli några år och 3e/4e ägaren. Bra då om man inte ligger på marginalen med för litet batteri.
Och förbrukningen styrs av hur du kör samt luft och rullmotstånd, om vi antar att du använder ac/värme/kyla på likartat sätt. Att en större bil drar lite mer är inte så konstigt. Så mina antaganden verkar stämma rätt bra, i snitt.1 130m2 skrev:
Elbilar har inte heller påstådda räckvidder, de har räckvidder enligt en testnorm så att siffrorna kan jämföras. Att det inte är samma sak som räckvidd när det är -20 och du kör som en bankrånare förstår alla, behöver inte diskuteras.