V varpan1 skrev:
Jag kör alltid i vänsterfil i runt 120-150 med elbil så märker inte av om fossilbilisterna knattrar fram i sina skorstensbilar i 90 eller 110.
Är det du som sinkar vänsterfilen?

• Haha
  • Gilla
Viktor S. och 3 till
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Har kört lite CLA och tycker vägljudet var högt i den. Högre än min model 3 förvånande nog.
Annars är det en riktigt fin bil.
Displayen sitter ganska långt bort så en del av den vänstra sidan döljs av ratten.
Intressant att den är mer högljudd är Model3, har du en Highland då kanske? Köre en 2021:a själv och de är ju inte lika tysta som den uppdaterade.
Men har CLA på min lista över potentiella ersättare så småningom. Gillar dock Teslan för att den är så no-nonsense och effektiv i både förbrukning och paketering av bilen. Lastar dessutom fantastiskt mycket för att vara en sedan.

Bilars ljud påverkas mycket av vägljud från däck, olika fabrikat/modeller och även mellan nya respektive slitna, men även däckstryck har påverkan, borde vara det som påverkar om det för övrigt är två identiska bilar.
Men ljud är subjektivt utifrån den egna hörselkurvan, så man kan aldrig utgå från vad någon annan anser.😉

A AndersS skrev:
Bilars ljud påverkas mycket av vägljud från däck, olika fabrikat/modeller och även mellan nya respektive slitna, men även däckstryck har påverkan, borde vara det som påverkar om det för övrigt är två identiska bilar.
Men ljud är subjektivt utifrån den egna hörselkurvan, så man kan aldrig utgå från vad någon annan anser.😉
Skruva upp volymen på ljudsystemet löser det mesta!

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Majgårdarna
U Ursidae skrev:
Intressant att den är mer högljudd är Model3, har du en Highland då kanske? Köre en 2021:a själv och de är ju inte lika tysta som den uppdaterade.
Men har CLA på min lista över potentiella ersättare så småningom. Gillar dock Teslan för att den är så no-nonsense och effektiv i både förbrukning och paketering av bilen. Lastar dessutom fantastiskt mycket för att vara en sedan.
Ja jag har en 2024a.
Har haft en 21a oxå den var betydligt mer högljudd, speciellt i baksätet.

Gas respons var åxå lite annorlunda i mercedesen. Inte lika direkt som i Teslan.

På Model 3 så kommer ju vägljud mycket från bakvagnen. Blir klart tystare på resa när skyffen är full.
Lite trist att cla är lite sämre i respons. Just responsen är en del at tjusningen med elbil men blir kanske mer avslappnad körning. Får väl försöka få till provkörning för att se skillnaden
Sålde Passat GTE'n just för att hybriddrivning inte precis är reponsivt.

T
Bengt-re Bengt-re skrev:
Det beror på bil, vissa har ju så kass ljudsystem att man hellre lyssnar på vind och däck -pin än deras försök till vibration.

Bengt-re Bengt-re skrev:
Byter "profil" i hörapparaten istället😇 och är även kopplad via blåtand till mobilen.

en elbilsrelaterad fråga! Upptäckte via jobbet att det är inte alltid helt lätt att veta var man kan ladda elbilen om man har ett tankkort- i vårt fall via OKQ8. Tittar man på OKQ8 hemsida utifrån våra specifikationer på bilen (<22 kW AC), så syns tre stationer. Öppnar man appen ChargeFinder så finns några fler när man väljer ut endast OKQ8 - dock inte helt överlappande information med OKs-hemsida. Det finns dock ett problem och det är det går att ladda på andra leverantörer med laddkortet, men dessa syns inte!!! Istället får jag trycka på valfri stationer och de finns ju några stycken att välja på, och hoppas att OKs laddkort kan fungera. Finns det någon annan som stött på detta eller finns det någon funktion som jag missat. Det ska sägas att tydligen i OKQ8s egna app (som jag inte själv laddat ned) så syns vad jag förstår alla stationer där det går att ladda med detta laddkort.

trähandtag trähandtag skrev:
en elbilsrelaterad fråga! Upptäckte via jobbet att det är inte alltid helt lätt att veta var man kan ladda elbilen om man har ett tankkort- i vårt fall via OKQ8. Tittar man på OKQ8 hemsida utifrån våra specifikationer på bilen (<22 kW AC), så syns tre stationer. Öppnar man appen ChargeFinder så finns några fler när man väljer ut endast OKQ8 - dock inte helt överlappande information med OKs-hemsida. Det finns dock ett problem och det är det går att ladda på andra leverantörer med laddkortet, men dessa syns inte!!! Istället får jag trycka på valfri stationer och de finns ju några stycken att välja på, och hoppas att OKs laddkort kan fungera. Finns det någon annan som stött på detta eller finns det någon funktion som jag missat. Det ska sägas att tydligen i OKQ8s egna app (som jag inte själv laddat ned) så syns vad jag förstår alla stationer där det går att ladda med detta laddkort.
Jag elbil på prov för ett par veckor sedan, en vecka. Använde då Chargenodes app. OKQ8as app ser väldigt lik ut så ladd ner den och hitta laddställen via appen så blir nog livet mycket enklare!

Var i Uddevalla på besök häromdagen… skulle äta lunch på Laxbutiken och passade på att ladda.
Stod så fint att de hade en ny app som hette ”ladda lätt”…
Kan säga att det var sjukt lätt.
1. Leta upp appen i appstore.
2. Skapa konto
3. Leta upp kreditkortet och knappa in alla siffror
4. Bekräfta mailen
5. Logga in i appen
6. Leta upp laddaren på en karta i appen.
7. Starta laddning.

Sinnessjukt dåligt att det skall vara såhär 2026.

Borde vara lagkrav på att man skall kunna betala med swish eller kort utan konto.

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
S
trähandtag trähandtag skrev:
OKQ8, Eon och Virta är samma laddnätverk i botten så de tre kan du filtrera ut.

S sinuslinus skrev:
OKQ8, Eon och Virta är samma laddnätverk i botten så de tre kan du filtrera ut.
Hej det visste jag inte. Men det är ju självklart😉

Storsockret
P PHPersson skrev:
Var i Uddevalla på besök häromdagen… skulle äta lunch på Laxbutiken och passade på att ladda.
Stod så fint att de hade en ny app som hette ”ladda lätt”…
Kan säga att det var sjukt lätt.
1. Leta upp appen i appstore.
2. Skapa konto
3. Leta upp kreditkortet och knappa in alla siffror
4. Bekräfta mailen
5. Logga in i appen
6. Leta upp laddaren på en karta i appen.
7. Starta laddning.

Sinnessjukt dåligt att det skall vara såhär 2026.

Borde vara lagkrav på att man skall kunna betala med swish eller kort utan konto.
Ja det där är ett irritationsmoment, skönt nog har jag sluppit det. Har bara lyckats hamna på laddare med kortterminal när jag rört mig utanför Tesla och Ionity.

Det är väl ett krav från EU att även gamla laddare ska ha uppdaterats med kortterminal senast i början på 2027 eller hur var det? Bara att hoppas att det inte leder till att mindre ställen tar bort sina laddare än att uppdatera/skaffa nya. Sen kanske det bara gäller snabbladdare också?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Ja det där är ett irritationsmoment, skönt nog har jag sluppit det. Har bara lyckats hamna på laddare med kortterminal när jag rört mig utanför Tesla och Ionity.

Det är väl ett krav från EU att även gamla laddare ska ha uppdaterats med kortterminal senast i början på 2027 eller hur var det? Bara att hoppas att det inte leder till att mindre ställen tar bort sina laddare än att uppdatera/skaffa nya. Sen kanske det bara gäller snabbladdare också?
I mitt naiva huvud borde det finnas en mer standardiserad lösning. Det borde kosta pengar att utveckla appar och flera ställen jag varit på fungerar perfekt genom att bara scanna en QR kod och betala med swish (eller kort) utan att registrera sig eller annat.
Så jag förstår inte riktigt varför alla dessa meningslösa appar finns.
Men du har en poäng, det är väldigt viktigt att ev lagar inte förhindrar enstaka laddare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.