A Argastesnickaren skrev:
Haft samma upplevelse med ett Amerikanskt däck för ca 30 år sen.
Köpte en bakhjulsdriven lite vassare bil med Cooper däck.
Slitstarka som fan, bra i varmt väglag men när tempen sjönk och regnet kom så totalt livsfarligt att köra på.
Efter att den ville gå rakt fram i en vänstersväng vid ett trafikljus så byttes dom ut mot bättre.
Har också lite svårt för asiatiskt…

Köpte nya Nankang sommardäck till en fyrhjulsdriven Bmw 525 -93 (skrotad nu) för 20 år sedan; funkade helt ok första och nästan hela andra säsongen.

När mönstret hade slitits ner till runt 4mm så började den vattenplana i 70 km/h och bli riktigt hala på fuktigt underlag… - har efter det enbart köpt testade däck eller Conti/Nokian/Goodyear.

• Gilla
Den excentriske sliparen och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det måste du inte. Jag gissar att de av oss som någonsin kört fortare än ens 200 är ganska lätträknade, och att de som väljer däck efter att bilen klarar det är ännu färre.
"Måste" för att följa lagen.
"Måste inte" om man struntar i sådana saker.

Jag väljer även fälgar som klarar rätt viktgräns för bilen om jag köper nya fälgar.
Samma sak där, man "måste inte" om man struntar i vad som är lagligt.
Men jag vill inte ge försäkringsbolaget det frikortet vid en eventuell skada.

Men många tänker annorlunda kring regler och säkerhet.

Nexen n'blue
D Dortmunder DAB skrev:
Har också lite svårt för asiatiskt…

Köpte nya Nankang sommardäck till en fyrhjulsdriven Bmw 525 -93 (skrotad nu) för 20 år sedan; funkade helt ok första och nästan hela andra säsongen.

När mönstret hade slitits ner till runt 4mm så började den vattenplana i 70 km/h och bli riktigt hala på fuktigt underlag… - har efter det enbart köpt testade däck eller Conti/Nokian/Goodyear.
Ska man köpa billiga asiatiska sommardäck vill jag rekommendera Nexen n'blue! Helt ok däck som absolut duger för den mesta körningen. Helt ok även i vått!

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
"Måste" för att följa lagen.
Det är redan konstaterat att jag hade fel.
Men många tänker annorlunda kring regler och säkerhet.
Nåja. Tror man att man behöver däck som tål dubbla högsta tillåtna hastighetsgräns i Sverige är det knappast säkerhet som driver en, och möjligen inte regelkravet heller.

• Gilla
PHPersson och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Det är redan konstaterat att jag hade fel.

Nåja. Tror man att man behöver däck som tål dubbla högsta tillåtna hastighetsgräns i Sverige är det knappast säkerhet som driver en, och möjligen inte regelkravet heller.
Nähä, så vad är det då som driver en?
Gäller inte regelverket för att DU tycker det är dumheter?

Så du tycker inte belastningsgränser för däck och fälgar har med säkerhet att göra.

Vi har rätt olika syn på den saken.

Så du tycker inte belastningsgränser för däck och fälgar har med säkerhet att göra.
Förbättras säkerheten om man har ett däck som exempelvis är klassat för 270 km/h i stället för 210 km/h för den som aldrig kör fortare än 150 km/h? Är graden av förbättring sådan att en normal bilist är intresserad av att betala för den?

• Gilla
PHPersson och 5 till
  • Laddar…
Gäller inte regelverket för att DU tycker det är dumheter?
Naturligtvis gäller regelverk även om de är dumheter.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Alfredo Alfredo skrev:
Förbättras säkerheten om man har ett däck som exempelvis är klassat för 270 km/h i stället för 210 km/h för den som aldrig kör fortare än 150 km/h? Är graden av förbättring sådan att en normal bilist är intresserad av att betala för den?
Belastningsgränser syftar på max tillåten vikt på däck och fälgar.
Har ingenting med hastighet att göra.

Har ingenting med hastighet att göra.
OK. Sorry. Trodde det var "hastighetsklassning" som var uppe till diskussion. Glöm mitt inhopp!

Nicke Nyfiken
Naturligtvis gäller regelverk även om de är dumheter.
Du skriver att varken säkerhet eller regelkrav driver en att använda däck som är tillåtna att ha på bilen.

Så vad är det som driver en?

Du skrev att du måste välja däck efter bilens maxhastighet:
Min bil gör 250 km/h så jag måste välja däck därefter.
Det är den frågan vi andra kommenterat.

Att du jämfört det med andra typer av krav på fälgar har inget med saken att göra.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att varken säkerhet eller regelkrav driver en att använda däck som är tillåtna att ha på bilen.
Nej, det gör jag inte. Jag skrev att det sannolikt inte är säkerhet som får en att tycka att man behöver däck som klarar 250 km/h. Och så antydde jag att om man ändå vill ha det så tror jag inte att det är regelefterlevnad man är ute efter.

Ingenstans skrev jag att det här gällde generellt, utan det var för den specifika situationen.

Ska jag behöva skriva det rakt ut, så visst:

Känner man ett behov av däck som klarar 250 km/h tror jag att det är för att man gillar att köra riktigt jävla fort. Och kör man säg 100 km/h för fort (även om det är på en tom motorväg på natten), så tycker jag att det är löjligt om man låtsas som om regellydnad är viktigt för en.

Vet jag om det här gäller dig? Nej.
Så vad är det som driver en?
Det finns inget generellt svar på det, och behövs inte heller, eftersom ditt antagande om vad jag menade vilar på en felaktig premiss.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Åh fan! Vilka dumheter de (EU får vi väl anta i det här fallet) hittar på.
Jag tänkte detsamma, men efter att ha läst på lite har jag ändrat uppfattning. Tydligen ställer bilens accelerationsförmåga krav på däcken som fångas upp av hastighetsindexet, så även om du aldrig kör fortare än 150km/h så kan det behövas att däcket klarar 210km/h för att vara säkert vid acceleration.

Dock så är det fortfarande märkligt att kraven ställs utifrån maxhastighet, och att de inte kräver att tillverkaren specar vad som krävs. T.ex Volvo går inte fortare än 180km/h, men de rekommenderar 210km/h på däcken. Så om du bara går på lagkravet riskerar du sätta för klena däck på bilen.

https://bilbolaget.nu/artiklar/hastighetsindex-belastningsindex-tabeller/

• Wow
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag tänkte detsamma, men efter att ha läst på lite har jag ändrat uppfattning. Tydligen ställer bilens accelerationsförmåga krav på däcken som fångas upp av hastighetsindexet, så även om du aldrig kör fortare än 150km/h så kan det behövas att däcket klarar 210km/h för att vara säkert vid acceleration.

Dock så är det fortfarande märkligt att kraven ställs utifrån maxhastighet, och att de inte kräver att tillverkaren specar vad som krävs. T.ex Volvo går inte fortare än 180km/h, men de rekommenderar 210km/h på däcken. Så om du bara går på lagkravet riskerar du sätta för klena däck på bilen.

[länk]
Så jag klarar mig med 210 km/h trots 408 hk. Intressant...
...en bil med hälften så många hästar har samma klassning...

Nicke Nyfiken
Du skrev att du måste välja däck efter bilens maxhastighet:
Vad säger lagen?
Att du tycker det är dumheter spelar ingen roll för mig.

Att du jämfört det med andra typer av krav på fälgar har inget med saken att göra.
Att läsförståelsen brister hos vissa kan jag inte göra så mycket åt.

Nej, det gör jag inte. Jag skrev att det sannolikt inte är säkerhet som får en att tycka att man behöver däck som klarar 250 km/h. Och så antydde jag att om man ändå vill ha det så tror jag inte att det är regelefterlevnad man är ute efter.
Åter igen, vad säger lagen?
Att du tycker det är dumheter spelar fortfarande ingen roll.

Känner man ett behov av däck som klarar 250 km/h tror jag att det är för att man gillar att köra riktigt jävla fort. Och kör man säg 100 km/h för fort (även om det är på en tom motorväg på natten), så tycker jag att det är löjligt om man låtsas som om regellydnad är viktigt för en.
Ännu en gång, vad säger lagen?

Vi här längst i söder har bara ett fåtal mil till Tyskland och där är det helt lagligt att köra i 250km/h på vissa ställen. Så man behöver inte alls bryta mot lagen för att köra 100 km/h fortare än svensk motorvägsfart.

Vet jag om det här gäller dig? Nej.
Precis, du vet ingenting.
Ändå antar du och insinuerar en massa som du inte har en aning om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.