40 672 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Men är kanske inte så mycket att fundera över, en förmånsbil, har man väl bara i 2-3 år?ullberg skrev:
Ja, Volvon presenterades ju efter att jag beställt och visst hann jag bli lite orolig att jag satsat på fel häst när Volvo bröstade så hårt med att den skulle slå konkurrenterna (läs: iX3) på såväl pris som räckvidd. Men när lanseringen visade att de då avsåg olika versioner som var och en var bättre på någon aspekt och att det räckviddsmässigt handlade om 5km _på pappret_ blev jag stärkt i mitt val. Dessutom är min högst personliga gissning att P12 är en efterhandskonstruktion som Volvo i lätt panik tog fram när iX3 lanserades, därav att leveranstiden är så pass lång - och den blir ju rätt dyr.
Men visst, en P12 cross country (för att få luftfjädring) hade ju varit trevlig, helst i ultra-utförande, dock sannolikt väldigt dyr (jag hittar bara P10 i konfiguration när man väljer cross country så vet inte riktigt vad prislappen landar på) och jag, något biased, tycker BMWs ratt i M-sportutförande (som är den jag har själv) är snyggare än den där xpeng / nio liknande prylen de satt i ex60.
/U
Jag brukade be om att förlänga när jag åkte sådana.
Ja det blir nog inga solceller som det ser ut idag och elkostnaden idag är inga större utgifter.P PHPersson skrev:Du kommer ju ”aldrig” att räkna hem solceller, dessutom blir det för de flesta lite fel eftersom man behöver ladda när solcellerna inte producerar så mycket. Lägg till det att det inte verkar finnas en lösning som kan putta in överskottet i bilen automatiskt. Det enda jag hittar är Perific som kan starta laddning när det är över 6A. Men det är i praktiken helt värdelöst eftersom det inte finns någon backup om det skulle råka vara mulet. Jag har det så nu men måste, beroende på väder och behov gå inte och ändra.
Vet någon en fungerande lösning säg till så skall jag byta direkt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Har du bra läge så är det absolut värt att överväga. Jag har 17kWp och tycker det är lagom, men skulle gärna ha lite större batteri.V växelventil skrev:
Byt EX60 ranken till en Enyaq och lägg mellanskillnaden på solceller och batteri.
Sigenergy har DC laddare till sitt hembatteri om man tycker det är spännande
kanske inte riktigt hör hemma i tråden, men vad har ni som har elbil för erfarenhet av olika sommardäck? Våra sommardäck sjunger på sista versen och vad ska man välja? Vill gärna ha tysta däck och hittade ett Hankook Ik01a ion evo s x 255/50R20 109W XL- är det någon som provat detta däck eller motsvarande däck?
Redigerat:
Rekommenderas!trähandtag skrev:
kanske inte riktigt hör hemma i tråden, men vad har ni som har elbil för erfarenhet av olika sommardäck? Våra sommardäck sjunger på sista versen och vad ska man välja? Vill gärna ha tysta däck och hittade ett Hankook Ik01a ion evo s x 255/50R20 109W XL- är det någon som provat detta däck eller motsvarande däck?
Jag köpte sådana förra våren i dimensionen 245/50R19.
Bästa däcken jag haft på en elbil.
Väldigt tysta och låg förbrukning.
Trippel A klassade med 69dB.
Ser att "din" dimension har 68dB.👍
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det har funnits några år, bra generellt men inte bäst. Tysta iallafall, sitter orginal på BMW iX3..trähandtag skrev:
Jag beställde Continental EcoContact 7 till el-mercan, överlägset snålast och ska nu vara betydligt tystare än 6an
Annars är Michelin Primacy 5 Energy helt flång nytt och bättre på alla punkter än e-primacy som va tystaste däcket på sin tid.
Överlägset?Rabbithole skrev:
Hur mycket snålare är de i jämförelse med Hankook iON? Det kan inte vara mer än någon enstaka %.
Tvivlar på att de är tystare än iON.
De har 2 dB högre ljud utvändigt enligt märkningen och de saknar ljuddämpande skum invändigt.
En annan anledning att jag inte väljer EcoContact7 är det låga hastighetsindexet på 190 km/h. Min bil gör 250 km/h så jag måste välja däck därefter. iON har 270 km/h hastighesgräns.
Men det hindrar inte att de passar på "trähandtags" bil. Den kanske inte går så fort.
Apropå ingenting så bytade jag bromsklossar fram på Zoen. Orginalklossarna höll 12000 mil. Lite ojämnt slitna så de hade lätt klarat 15000 om de slitits jämnt. Kostnad 200 kronor och tog 5-10 minuter per sida. Nu tillverkas inte Zoe längre så när jag ska byta bil så blir det kanske efterföljaren Renault 5.
Vad sägs om Kumho ecsta sport silence PS72? Precis köpt sådana till min egen potenta tunga elbil. Ska vara väldigt bra efter vad jag efterforskat, men billigare än de vanliga premiummärkena eftersom det är kumho. Har kört Bridgestone potenza fram till nu vilka är sportiga och pålitliga däck och jag kör utmanande nog för att märka om kumho presterar sämre. Har inte fått på kumho-sulorna änNicke Nyfiken skrev:
Överlägset?
Hur mycket snålare är de i jämförelse med Hankook iON? Det kan inte vara mer än någon enstaka %.
Tvivlar på att de är tystare än iON.
De har 2 dB högre ljud utvändigt enligt märkningen och de saknar ljuddämpande skum invändigt.
En annan anledning att jag inte väljer EcoContact7 är det låga hastighetsindexet på 190 km/h. Min bil gör 250 km/h så jag måste välja däck därefter. iON har 270 km/h hastighesgräns.
Men det hindrar inte att de passar på "trähandtags" bil. Den kanske inte går så fort.
Det är inte jag som ska köpa nya sommardäck. Jag har redan köpt.V varpan1 skrev:Vad sägs om Kumho ecsta sport silence PS72? Precis köpt sådana till min egen potenta tunga elbil. Ska vara väldigt bra efter vad jag efterforskat, men billigare än de vanliga premiummärkena eftersom det är kumho. Har kört Bridgestone potenza fram till nu vilka är sportiga och pålitliga däck och jag kör utmanande nog för att märka om kumho presterar sämre. Har inte fått på kumho-sulorna än
Vänd dig till "trähandtag" med idéer och råd. 🙂
Kumho-däcket passar inte till vår bil. Hankook-däcket har tillräckligt hög hastighetesmärkning för bilen och dessutom väldigt tyst - 68dBA