41 110 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Hankook ion är tysta, Goodyear Efficient Grip 2 ännu tystare, men Hankook däcken är bättre på en del annat.trähandtag skrev:
Falken eZiex rullar också lätt
Betänk att angiven ljudnivå är externt ljud och inte inne i bilen.
Jo det måste du, läs hos transportstyrelsen.Nötegårdsgubben skrev:
"Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck på personbilar som tagits i bruk efter den 1 januari 1996 ska ha en hastighetskapacitet som motsvarar eller överstiger bilens högsta konstruktiva hastighet. På äldre personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/
Enligt den dimensionen som vi har är Hankook tystare än Good Year enligt officiell data. Har inte kunna jämför dem parallellt, så jag kan bara gå vad jag läser.Rabbithole skrev:
Helt vansinnig regel. Rimlig i Tyskland, men inte i Sverige.Purre skrev:
Jo det måste du, läs hos transportstyrelsen.
"Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck på personbilar som tagits i bruk efter den 1 januari 1996 ska ha en hastighetskapacitet som motsvarar eller överstiger bilens högsta konstruktiva hastighet. På äldre personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim."
[länk]
Tex kanske man ger fullt i böjar ut på motorvägspåfarter med +400hk bakhjulsdrivet, eller kör hårt på slingrig landsväg med hög fart i kurvor där skillnad i däckstabilitet och grepp märks (Men självklart endast på avlyst väg/bana!)M Myckling skrev:
Jag tror själv att det är väldigt få som egentligen märker skillnad på olika däck, annat än bullrighet, med tanke på hur otroligt försiktigt och defensivt de flesta kör. Sen kanske någon råkar få ett litet släpp på en grusfläck eller vattenplana vid något tillfälle, och tror att däcken är mycket sämre pga det, för att man inte förstår vad som egentligen orsakade reaktionen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
På torr asfalt så fungerar det mesta helt ok för vanlig körning. Springer det ut ett barn eller en älg framför bilen så kan det vara skillnad, men framförallt märks det när det är fuktig eller blöt vägbana.Jag köpte en bil begagnat för många år sen och tidigare ägare att köpt däck från LingLong. På torr asfalt reagerade jag inte över något alls, men när jag skulle köra till Stockholm från Uppsala och vägytan var fuktig var det illa, riktigt illa. Jag körde 70 km/h hem (det är motorväg med 110 km/h på platsen) för redan i den farten kändes bilen nervös. Jag beställde direkt nya däck av känt fabrikat och däcksfirman som skulle byta åt mig reagerade på att jag bytte bort däck med så bra mönster, tills jag förklarade. Jag såg senare att Vi Bilägare hade med det däcket i en test av sommardäck och det fick inget betyg alls, bara en uppmaning "köp ej, livsfarligt i väta".M Myckling skrev:
Det går att höra på namnet att det är inga däck för svenska marknaden.Fairlane skrev:
På torr asfalt så fungerar det mesta helt ok för vanlig körning. Springer det ut ett barn eller en älg framför bilen så kan det vara skillnad, men framförallt märks det när det är fuktig eller blöt vägbana.Jag köpte en bil begagnat för många år sen och tidigare ägare att köpt däck från LingLong. På torr asfalt reagerade jag inte över något alls, men när jag skulle köra till Stockholm från Uppsala och vägytan var fuktig var det illa, riktigt illa. Jag körde 70 km/h hem (det är motorväg med 110 km/h på platsen) för redan i den farten kändes bilen nervös. Jag beställde direkt nya däck av känt fabrikat och däcksfirman som skulle byta åt mig reagerade på att jag bytte bort däck med så bra mönster, tills jag förklarade. Jag såg senare att Vi Bilägare hade med det däcket i en test av sommardäck och det fick inget betyg alls, bara en uppmaning "köp ej, livsfarligt i väta".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Haft samma upplevelse med ett Amerikanskt däck för ca 30 år sen.Fairlane skrev:
På torr asfalt så fungerar det mesta helt ok för vanlig körning. Springer det ut ett barn eller en älg framför bilen så kan det vara skillnad, men framförallt märks det när det är fuktig eller blöt vägbana.Jag köpte en bil begagnat för många år sen och tidigare ägare att köpt däck från LingLong. På torr asfalt reagerade jag inte över något alls, men när jag skulle köra till Stockholm från Uppsala och vägytan var fuktig var det illa, riktigt illa. Jag körde 70 km/h hem (det är motorväg med 110 km/h på platsen) för redan i den farten kändes bilen nervös. Jag beställde direkt nya däck av känt fabrikat och däcksfirman som skulle byta åt mig reagerade på att jag bytte bort däck med så bra mönster, tills jag förklarade. Jag såg senare att Vi Bilägare hade med det däcket i en test av sommardäck och det fick inget betyg alls, bara en uppmaning "köp ej, livsfarligt i väta".
Köpte en bakhjulsdriven lite vassare bil med Cooper däck.
Slitstarka som fan, bra i varmt väglag men när tempen sjönk och regnet kom så totalt livsfarligt att köra på.
Efter att den ville gå rakt fram i en vänstersväng vid ett trafikljus så byttes dom ut mot bättre.
En tidigare kollega köpte en bil med Kelly-däck. Det måste vara den modellen som används i alla Amerikanska filmer för däcken skrek vid minsta lilla riktningsförändring. Tror till och med det skrek om däcken om man gasade på grusväg...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Jag har faktiskt linglong dubbade vinterdäck på min nyligen inköpta skåpbil modell halvstor! Har kört några vändor till norska fjällen i vinter och däcken presterar faktiskt bättre än förväntat. De vill väldigt gärna spåra och halka i sidled när man kör på utmanande underlag med is->packad snö>lösare snö upp över fjällpass och branta dalgångar. Körde även på vägar där 4 hjulsdrift krävs, eller i mitt fall snökedjor. Däcken presterade utan snökedjorna inte jättemycket sämre än finska nokian dubbdäck.
Kantgreppet var också helt ok!
Däremot är bromsverkan, särskilt på is, riktigt dåligt, man tappar kontrollen. På nokian eller continental släpper det kontrollerat och man behåller en känsla av kontrollerad bromslåsning, och ögonblicket man lättar på bromsen har man full kontroll igen - men med linglong har man inte det!
Sammantaget helt ok dubbdäck för normal vinterkörning, men jag hade inte velat köra en hel säsong med dessa om man bott fjällnära eller där det är isbelagd väg större delen av vintern med vad det också innebär under smältperioden med seg halkig isgata.
Kantgreppet var också helt ok!
Däremot är bromsverkan, särskilt på is, riktigt dåligt, man tappar kontrollen. På nokian eller continental släpper det kontrollerat och man behåller en känsla av kontrollerad bromslåsning, och ögonblicket man lättar på bromsen har man full kontroll igen - men med linglong har man inte det!
Sammantaget helt ok dubbdäck för normal vinterkörning, men jag hade inte velat köra en hel säsong med dessa om man bott fjällnära eller där det är isbelagd väg större delen av vintern med vad det också innebär under smältperioden med seg halkig isgata.