40 865 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Tillverkarna uppger 70% på bilarna som säljs idag så det är väl det som gäller i praktiken.pacman42 skrev:
72% är väl i praktiken det som gäller för de bilar som säljs redan idag om man inte har tänkt uppdatera dem innan den nya årsmodellen? Och om man tänker sälja samma bil med samma batteri i Kaliforninen senare i år så har man ännu hårdare krav att förhålla sig till.
Men, visst, 72% är inte lag förrän vid årsskiftet.
Står det Euro7 på bilen så är det 72% som gäller, eller hur? Jag missade dock att befintliga modeller inte behöver stödja detta förrän november 2027, nedan nya bilar behöver stödja det i november 2026. Detta gör dock ingen större skillnad då de bilar som lanseras efter november i år inte kör börja säljas förrän i augusti nästa år i alla fall. Så då måste alla nya bilar stödja Euro7 från aug-nov 2027.Nicke Nyfiken skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag hämtade ut min iX3 i tisdags, håller med om att den ser stor ut men är i princip samma storlek som andra mellan SUVar - på några cm när samma mått som den Tesla MY jag bytte den mot. Känns inte så stor när man kör - och med min väldigt korta erfarenhet: ja väldigt trevlig. Har inte själv upplevt att den låter tråkigt när man stänger dörrarna, men jag kom ju från ramlösa dörrar på en amerikansk produkt producerad i kina så kanske har för dåliga referensramar.Attitudeswe skrev:
/U
Oj, du måste ha varit bland de första att beställa? Är skarpt läge för mig att bestämma sig nu. iX3 lockar med räckvidden, men blir rätt så dyr.ullberg skrev:
Jag hämtade ut min iX3 i tisdags, håller med om att den ser stor ut men är i princip samma storlek som andra mellan SUVar - på några cm när samma mått som den Tesla MY jag bytte den mot. Känns inte så stor när man kör - och med min väldigt korta erfarenhet: ja väldigt trevlig. Har inte själv upplevt att den låter tråkigt när man stänger dörrarna, men jag kom ju från ramlösa dörrar på en amerikansk produkt producerad i kina så kanske har för dåliga referensramar.
/U
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
@engs:
Jo vars, jag var tidig - fixade offert på lördagen, dagen efter den släpptes i september. Men sen blev det lite fördröjning eftersom det är en personalbil och vår leasingpartner är inte blixtsnabb. Men som jag minns det beställdes den inom en vecka efter lansering.
Egentligen märkligt att det blev en iX3 - när jag började fundera på nästa (el)bil var jag övertygad att jag skulle ha en ”vanlig” kombi, inte en SUV. Efter att varit runt hos vad jag tror var alla leverantörer som hade en elkombi var min shortlist _väldigt_ kort, i princip bara BMW i5 och kanske vw id7 (men exv Audi som jag innan undersökningen trodde jag ville ha var definitivt ute). För att ha lite urval fick jag lägga till två SUV:ar (7x &P3) och efter offerter lutade jag åt i5.
Men så släpptes iX3 och för mig klickade det direkt. Mer än tillräcklig teknik (räckvidd, laddning etc), panoramic vision kändes innovativt och jag gillar designen skarpt. Vet att många tycker den är ful, det är helt ok, men för mig ger de stående njurarna och dubbla lyktor minnen av vad som var min ungdoms idealbil. Jag är inte så gammal att det är första neue klasse utan mitt ideal är e30 (ffa som touring).
Så efter att ha gjort noggrannare marknadsundersökning än någonsin inför ett bilköp gick jag på en bil jag bara sett på bilder - och nu när jag har den är jag rätt övertygad att jag gjorde rätt!
/U
Jo vars, jag var tidig - fixade offert på lördagen, dagen efter den släpptes i september. Men sen blev det lite fördröjning eftersom det är en personalbil och vår leasingpartner är inte blixtsnabb. Men som jag minns det beställdes den inom en vecka efter lansering.
Egentligen märkligt att det blev en iX3 - när jag började fundera på nästa (el)bil var jag övertygad att jag skulle ha en ”vanlig” kombi, inte en SUV. Efter att varit runt hos vad jag tror var alla leverantörer som hade en elkombi var min shortlist _väldigt_ kort, i princip bara BMW i5 och kanske vw id7 (men exv Audi som jag innan undersökningen trodde jag ville ha var definitivt ute). För att ha lite urval fick jag lägga till två SUV:ar (7x &P3) och efter offerter lutade jag åt i5.
Men så släpptes iX3 och för mig klickade det direkt. Mer än tillräcklig teknik (räckvidd, laddning etc), panoramic vision kändes innovativt och jag gillar designen skarpt. Vet att många tycker den är ful, det är helt ok, men för mig ger de stående njurarna och dubbla lyktor minnen av vad som var min ungdoms idealbil. Jag är inte så gammal att det är första neue klasse utan mitt ideal är e30 (ffa som touring).
Så efter att ha gjort noggrannare marknadsundersökning än någonsin inför ett bilköp gick jag på en bil jag bara sett på bilder - och nu när jag har den är jag rätt övertygad att jag gjorde rätt!
/U
Låter bra. Velar främst mellan ID.7 GTX och iX3 M sport FC. Fått priser på EX60 P10 Ultra också. Men med Volvon får jag nästan exakt samma nettokostnad som iX3. Då får man alltså inte snarlik räckvidd vilket kräver P12'an och den går garanterat inte in under den TCO-gräns vi har.ullberg skrev:
@engs:
/U
Fördelen med GTXen är att den är i princip fullutrustad som standard, samt att det skulle vara rätt så skönt komma bort från SUV och få en vanlig kombi igen. Billigare (men absolut inte billigt, finns inget billigt alt.). Det är 2027an som ska få lite mindre ändringar, fysiska rattknappar och andra småsaker.
Räckvidden och laddhastigheten på BMWn lockar enormt dock. Den fula ratten och parallellogram-displayen till trots.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Panorama displayen i BMWn är cool, utöver det och laddhastigheten/capacitet tyckte jag inte den va speciellt märkvärdig.engs skrev:
Låter bra. Velar främst mellan ID.7 GTX och iX3 M sport FC. Fått priser på EX60 P10 Ultra också. Men med Volvon får jag nästan exakt samma nettokostnad som iX3. Då får man alltså inte snarlik räckvidd vilket kräver P12'an och den går garanterat inte in under den TCO-gräns vi har.
Fördelen med GTXen är att den är i princip fullutrustad som standard, samt att det skulle vara rätt så skönt komma bort från SUV och få en vanlig kombi igen. Billigare (men absolut inte billigt, finns inget billigt alt.). Det är 2027an som ska få lite mindre ändringar, fysiska rattknappar och andra småsaker.
Räckvidden och laddhastigheten på BMWn lockar enormt dock. Den fula ratten och parallellogram-displayen till trots.
Mercedes GLC är ju en annan variant att överväga. Personligen tycker jag inte dom är revolutionerande bättre nog att vara värt ett högre pris än t.ex. Tesla Model Y eller VW ID4, Zeekr 7x.
Såg en EX60 på väg hem igår, fin.. men tycker den är för dyr
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Funderar på en Volvo ex60 men är lite fundersam om det finns behov av solceller.Är nu nere i 8000kwt/år totalt förbrukning Mao inget storförbrukare på el.
Du kommer ju ”aldrig” att räkna hem solceller, dessutom blir det för de flesta lite fel eftersom man behöver ladda när solcellerna inte producerar så mycket. Lägg till det att det inte verkar finnas en lösning som kan putta in överskottet i bilen automatiskt. Det enda jag hittar är Perific som kan starta laddning när det är över 6A. Men det är i praktiken helt värdelöst eftersom det inte finns någon backup om det skulle råka vara mulet. Jag har det så nu men måste, beroende på väder och behov gå inte och ändra.V växelventil skrev:
Vet någon en fungerande lösning säg till så skall jag byta direkt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja, Volvon presenterades ju efter att jag beställt och visst hann jag bli lite orolig att jag satsat på fel häst när Volvo bröstade så hårt med att den skulle slå konkurrenterna (läs: iX3) på såväl pris som räckvidd. Men när lanseringen visade att de då avsåg olika versioner som var och en var bättre på någon aspekt och att det räckviddsmässigt handlade om 5km _på pappret_ blev jag stärkt i mitt val. Dessutom är min högst personliga gissning att P12 är en efterhandskonstruktion som Volvo i lätt panik tog fram när iX3 lanserades, därav att leveranstiden är så pass lång - och den blir ju rätt dyr.engs skrev:
Låter bra. Velar främst mellan ID.7 GTX och iX3 M sport FC. Fått priser på EX60 P10 Ultra också. Men med Volvon får jag nästan exakt samma nettokostnad som iX3. Då får man alltså inte snarlik räckvidd vilket kräver P12'an och den går garanterat inte in under den TCO-gräns vi har.
Men visst, en P12 cross country (för att få luftfjädring) hade ju varit trevlig, helst i ultra-utförande, dock sannolikt väldigt dyr (jag hittar bara P10 i konfiguration när man väljer cross country så vet inte riktigt vad prislappen landar på) och jag, något biased, tycker BMWs ratt i M-sportutförande (som är den jag har själv) är snyggare än den där xpeng / nio liknande prylen de satt i ex60.
/U
Vad kostar värstingmodellen av Volvon EX60 som har ca 80 mil WLTP att försäkra? De har smittat ned modellen med löjligt mycket effekt och jag antar att försäkringen därigenom blir tokdyr.