40 672 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Man får se det objektivt vad är bilens egenskaper, och vad kostar den. Då förstår man varför Tesla är populära.N Nacho skrev:
Dom har dessutom väldigt snabb leveranstid vilket jag tror hjälper till
Med tanke på att Tesla inte längre är ett elbilsbolag så är det inte så långt att dra slutsatsen att de inte kommer att komma med nya modeller.
Och nu kommer Kina (och säkerligen EU snart att följa efter) med att man MÅSTE ha fysiska reglage för vissa saker.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ska...ell-fysiska-reglage-ett-maste-i-bilar/4437581
Då måste Tesla designa om en massa.
Alla andra med för den delen inga konstigheter där, men om Tesla inte planerat att göra nya modeller / drar in nya modeller på marknader där de inte får göra som de vill så lär ju priserna tokrasa.
Tesla har ju redan gjort den varianten med cybertruck som de visste inte skulle få säljas i EU
Och nu kommer Kina (och säkerligen EU snart att följa efter) med att man MÅSTE ha fysiska reglage för vissa saker.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ska...ell-fysiska-reglage-ett-maste-i-bilar/4437581
Då måste Tesla designa om en massa.
Alla andra med för den delen inga konstigheter där, men om Tesla inte planerat att göra nya modeller / drar in nya modeller på marknader där de inte får göra som de vill så lär ju priserna tokrasa.
Tesla har ju redan gjort den varianten med cybertruck som de visste inte skulle få säljas i EU
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag som precis doppat tårna i elbilsträsket och tittar en del på nissar som provkör alla olika möjliga elbilar fattar ju nu vad man menade med att Tesla byggde bilen kring mjukvaran, och inte tvärtom...Rabbithole skrev:
Bara att en sån sak som att planera in laddstopp på en rutt med flera stopp kan funka så dåligt på en ny bil 2026 känns ju jättekonstigt..
Önskar det fanns API på bilarna så man kunde använda GPS-system valfritt, genom t.ex. android auto eller carplay.Dan_Johansson skrev:
Så att dessa system kan koppla in sig på bilen för att aktivera förvärmning av batteri, ev. headsup system (visa när det är dags att svänga etc) eller andra funktioner som idag bara fungerar med biltillverkarens ofta usla GPS. Så man kan använda Waze, Google Maps, Apple Maps, TomTom, ABRP eller vad man nu önskar.
Kartsystem som ofta är betydligt mer alerta, ständigt uppdaterade, framtidssäkra osv. Drivs av en mobil vars som enkelt kan bytas ut om den går sönder eller blir för klen.
Detta är en anledning jag undviker bilar där man inte kan aktivera förvärmning av bilen manuellt. Dvs jag använder aldrig bilens egna GPS, vill undvika behöva sätta destination på två ställen varje gång bara för att förkonditionera batteriet.
ID.X får väl mycket kritik men detta ska vara en sak de löst exemplariskt i senare modeller av vad jag förstår testerna. Möjlighet aktivera manuellt med information med precis hur lång tid det tar uppnå rätt temp. Vad max laddeffekt kommer bli om man aktiverar eller ej.
Men det bäste vore om man kunde köra med valfri kartsystem som kunde koppla in sig på bilens funktioner för sådant.
Redigerat:
Är väl lite det jag menar. Även om jag bortser från Musk och tittar objektivt så finns det många alternativ där ute som idag är bättre.
Vill man köra bil eller mjukvara 😉. Har +20 000 mil i ett par elbilar nu och har aldrig haft några problem med mjukvaran (eller något annat för den delen). Vet inte var det kommer ifrån att bara Tesla har fungerande mjukvara.Dan_Johansson skrev:
Jag som precis doppat tårna i elbilsträsket och tittar en del på nissar som provkör alla olika möjliga elbilar fattar ju nu vad man menade med att Tesla byggde bilen kring mjukvaran, och inte tvärtom...
Bara att en sån sak som att planera in laddstopp på en rutt med flera stopp kan funka så dåligt på en ny bil 2026 känns ju jättekonstigt..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tja, jag är ingen expert.. och det är säkert olika för olika behov... Jag laddar alltid hemma, och åker ytterst sällan så långt att jag behöver snabbladda, så om det tar 25 eller 50 minuter, eller om batteriförvärmningens integration med navigation funkar sådär, spelar ingen större roll för mig..
Ska man vara krass så är inga av de elbilar jag testat något man "kör" det är olika nivåer av "åka" .. men det är ju min personliga åsikt.. jag är generellt rätt anti automatväxlade bilar med, så det har egentligen inget med eldrift att göra..
Ska man vara krass så är inga av de elbilar jag testat något man "kör" det är olika nivåer av "åka" .. men det är ju min personliga åsikt.. jag är generellt rätt anti automatväxlade bilar med, så det har egentligen inget med eldrift att göra..
Fair enough. Men det finns gradskillander, är rätt stor skillnand mellan t.ex. Polestar2 jag körde tidigare mot Zeekr 7X som jag rattar nu.Dan_Johansson skrev:
Tja, jag är ingen expert.. och det är säkert olika för olika behov... Jag laddar alltid hemma, och åker ytterst sällan så långt att jag behöver snabbladda, så om det tar 25 eller 50 minuter, eller om batteriförvärmningens integration med navigation funkar sådär, spelar ingen större roll för mig..