41 119 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Min kunskap om resande säljare är nog mer begränsad än din om du har legat mycket på vägarna själv, men många av oss som har eller haft sånt som en mindre del av våra arbeten kan behöva hantera det, men sällan ha så många mil per dag. Antingen pga. längre kundbesök eller för att man helt enkelt ofta kan mappa in kunder ganska tätt. Eller både och.H HenrikHuslöse skrev:
För egen del har det ofta rört sig om en lång första- och/eller sistastint till/från kanske Västsverige från Stockholm, men sen tätare.
Att sitta för mycket i bilen är ju ineffektivt på sitt sätt. Men det beror förstås på vad man säljer och hur tätt kunderna finns.
Att det finns gott om resande säljare med elbil vet jag dock. I synnerhet småskuttar som representerar andra i egen firma och som kan ta ut relativt hög milersättning oskattat.
Att höra ett sånt perspektiv här tycker jag skulle vara intressant.
Du har så rätt, det tråkiga är bara att verkligheten är sådan med många bilföretag. Nu tror jag personligen att de flesta får sina bilar lagade utan vara sig ARN eller stämningar hos de flesta inkl. Tesla. Eller menar du att så inte är fallet?K Krille4 skrev:
Jag kan ta några egna exempel… vår VW Crafter har ej fungerande indikator för bilar vid sidan. VW krävde ersättning eftersom de inte hittade något fel. Jag vägrade betala men å andra sidan hade jag fått anmäla dem för att få det ev fixat. Det räckte inte med en film där det syntes.
Samma bil hade massa sprickor i plasten vid instrumentklustret, VW vägrade och hävdade att det var avtorkat med ej tillåtna kemikalier.
Samma sak med ena baklampan. Orkade inte stämma dem såklart.
Denna typ av problem som jag upplever på VW men även på BMW har jag aldrig haft på Tesla. Någon har säkert motsatt upplevelse men jag är tveksam att det skiljer så drastiskt mycket.
Må så vara det var inte det jag syftade på...Majgårdarna skrev:
Mer vem fan vill ha en Nazistisk barnporr AI (aka Grok AI) som kallar sig själv MechaHitler som AI i sin bil?
https://en.wikipedia.org/wiki/Grok_sexual_deepfake_scandal
https://www.npr.org/2025/07/09/nx-s1-5462609/grok-elon-musk-antisemitic-racist-content
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Skrev nog slarvigt. Mercedes har gått tillbaka till vanliga namn.engs skrev:
Tyvärr ej med i utbudet av bilmärken att välja bland.
EQC? Tror den är helt borta eller bytt namn i sådana fall.
Kollat statistiken på EQA och EQB främst och det var riktiga pensionärsbilar. Vad gäller räckvidd och laddhastighet. EQB slutar väl säljas nu precis så den går bort ändå. Dessa är väl 400V enbart.
Kollar lite på GLB och CLA nu men misstänker det blir svårt få in de under TCO-gränsen.
Nej de går inte helt bort pga att man får betala extra för 400V laddning, men tycker det är en idiotisk sak att lägga som extrautrustning.
Helst vill jag ha en bil som tar mig minst 350km på motorväg även när det är -10. Men man kan inte få allt man önskar.
EQC -> GLC (715km WLTP, laddar 330kW)
https://ev-database.org/car/3296/Mercedes-Benz-GLC-400-4MATIC
Den är verkligen skitful, IX3an är för visso ännu fularna. Men måste säga att EX60 är klart den, enligt mig mest estetiskt tilltalande av dem och då är den ändå inte speciellt snygg. Cayenne electric gillar jag dock men det är en annan prisklass.Rabbithole skrev:
Personligen tror jag att det finns en chans för tex. Audi eller någon annan om de släppen en vanlig snygg bil, med en rejäl skärm tillsammans med många knappar till tex. värme, vred till volymen etc. Är det bara jag som saknar en rejäl bra elbil utan att det måste känna som ett sönderdesignat rymdskepp?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Audi Q6 känns ju som en vanlig bil, kanske dom gör nån mid life uppdatering på den till MY27?P PHPersson skrev:Den är verkligen skitful, IX3an är för visso ännu fularna. Men måste säga att EX60 är klart den, enligt mig mest estetiskt tilltalande av dem och då är den ändå inte speciellt snygg. Cayenne electric gillar jag dock men det är en annan prisklass.
Personligen tror jag att det finns en chans för tex. Audi eller någon annan om de släppen en vanlig snygg bil, med en rejäl skärm tillsammans med många knappar till tex. värme, vred till volymen etc. Är det bara jag som saknar en rejäl bra elbil utan att det måste känna som ett sönderdesignat rymdskepp?
Jag vill ha det men jag använder inte AI till något sådant. Använder du kökskniv eller bryter du bröd?M MrDizzy skrev:
Knivar används ju vid många mord.
Absolut, de flesta får nog sina bilar lagade utan ARN eller domstol – det är väl ändå miniminivån.P PHPersson skrev:Du har så rätt, det tråkiga är bara att verkligheten är sådan med många bilföretag. Nu tror jag personligen att de flesta får sina bilar lagade utan vara sig ARN eller stämningar hos de flesta inkl. Tesla. Eller menar du att så inte är fallet?
Jag kan ta några egna exempel… vår VW Crafter har ej fungerande indikator för bilar vid sidan. VW krävde ersättning eftersom de inte hittade något fel. Jag vägrade betala men å andra sidan hade jag fått anmäla dem för att få det ev fixat. Det räckte inte med en film där det syntes.
Samma bil hade massa sprickor i plasten vid instrumentklustret, VW vägrade och hävdade att det var avtorkat med ej tillåtna kemikalier.
Samma sak med ena baklampan. Orkade inte stämma dem såklart.
Denna typ av problem som jag upplever på VW men även på BMW har jag aldrig haft på Tesla. Någon har säkert motsatt upplevelse men jag är tveksam att det skiljer så drastiskt mycket.
Men det blir lite märkligt när du lutar dig mot Tesla-erfarenheter från 5–10 år (?) sedan och samtidigt rakt ut påstår att vi som haft flera verkstadsbesök de senaste åren “inte har koll”. Det är ändå en rätt offensiv position.
Saker har förändrats. Tesla tar idag också ut felsökningsavgifter - det är inte något undantagssystem. Och nej, bilen rullar inte automatiskt ut nytvättad varje gång.
Att säga att det “nog inte skiljer sig så mycket” är också ett ganska tvärsäkert konstaterande, särskilt när det bygger på egna äldre anekdoter samtidigt som mer aktuell erfarenhet avfärdas.
Jag tror faktiskt att dina inlägg skulle tas på ännu större allvar om du inte uttalade dig så kategoriskt baserat på dina egna exempel – samtidigt som du förklarar att andra med mer nylig erfarenhet inte har någon koll.
/Krille
Och tror inte att de flesta har samma unkna syn på det som du just gjort gällande.Majgårdarna skrev:
Fortsättningen med just det där renonemanget är att pengar luktar inte så att göra affärer med Ryssland, de som sysselsättar med barnarbete , människohandel osv är ok.
Därvid tror jag inte att speciellt många är intresserade av att få just Grok AI intvingad i sina bilar.
( speciellt om de vet att det INTE var ett misstag från xAI's sida, utan på direkt order av Musk som alla spärrar togs bort .... )
Däremot att få in en AI assistent (som inte är Grok då) kan nog väldigt många tänka sig.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Det finns ju också en del tekniska frågetecken kring AI i bilar, och kanske en del etiska frågetecken för Tesla specifikt...
Körs den lokalt, eller någon annanstans? Om den körs lokalt, vi vet ju att Tesla är beroende av beräkningskraft för att kunna lita på sina kameror, hur vet vi att Tesla prioriterar rätt mellan AI och säkerhetssystem?
Vi vet ju också att Tesla använder kameradata för att träna sin FSD.. vilken data från bilen får AI tillgång till, och hur sparas den?
Körs den lokalt, eller någon annanstans? Om den körs lokalt, vi vet ju att Tesla är beroende av beräkningskraft för att kunna lita på sina kameror, hur vet vi att Tesla prioriterar rätt mellan AI och säkerhetssystem?
Vi vet ju också att Tesla använder kameradata för att träna sin FSD.. vilken data från bilen får AI tillgång till, och hur sparas den?
Det blir lite svårt att diskutera när du har åsikter som är baserade på rena gissningar och som i detta fallet också råkar vara fel. Även om bilen är 5-10år gammal så är erfarenheterna inte det, relativt nya. Att den kom nytvättad var dock längesedan och det var ett svar på att de ändå ville väl trots att det var så mycket fel på bilen i början.K Krille4 skrev:Absolut, de flesta får nog sina bilar lagade utan ARN eller domstol – det är väl ändå miniminivån.
Men det blir lite märkligt när du lutar dig mot Tesla-erfarenheter från 5–10 år (?) sedan och samtidigt rakt ut påstår att vi som haft flera verkstadsbesök de senaste åren “inte har koll”. Det är ändå en rätt offensiv position.
Saker har förändrats. Tesla tar idag också ut felsökningsavgifter - det är inte något undantagssystem. Och nej, bilen rullar inte automatiskt ut nytvättad varje gång.
Att säga att det “nog inte skiljer sig så mycket” är också ett ganska tvärsäkert konstaterande, särskilt när det bygger på egna äldre anekdoter samtidigt som mer aktuell erfarenhet avfärdas.
Jag tror faktiskt att dina inlägg skulle tas på ännu större allvar om du inte uttalade dig så kategoriskt baserat på dina egna exempel – samtidigt som du förklarar att andra med mer nylig erfarenhet inte har någon koll.
/Krille
Så du kanske bara skall skriva ett nytt svar baserat på fakta, dvs. att Tesla erbjud goodwill till mig 2025.
Mina åsikter baseras heller inte enbart på mina egna åsikter, eftersom jag köpte första Xen rätt så tidigt (2016) så lärde man känna Tesla ägare som jag än idag har kontakt med. Vi är alla rätt så överens om att Tesla inte är perfekta, tex. så hängde de inte med i service mot försäljningen när 3:an kom så det var långa väntetider. Men vi är alla "bilnördar" och har ägt många olika bilar och tycker alla att Tesla som sagt inte är perfekta men ändå klart bäst jämfört med andra, eller skall jag säga minst dålig. Undantaget var när man inte kunde ringa dem och bara kommunicera via appen, det var ren skit. Gemensam nämnare är att ingen av dem är den typen av människor som inte kan erkänna att sin bil inte är så bra... nu är det inget facit självklart för alla. Men det har jag aldrig påstått, det jag påstod var att Djac hade fel när han sa att INGEN kan drömma om att få goodwill av Tesla. Vilket du gav tummen upp till och startade allt detta. Så du kanske bara skall erkänna att han hade fel och så kan vi vidare?
Redigerat: