Fortsätt diskutera elbilar nu.

Enligt Mobiliy Sweden så är Tesla Medel Y på andra plats över flest nyregistrerade modeller i Januari detta år.
Volvo XC/EX40 på första plats men det är också en småbil. Så Tesla Model Y har en stark Första plats när det gäller mellan SUV.

https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar

C Crank skrev:
Jo summan av kardemumman är att Tesla har fler fel på besiktningen men att det ofta är småfel som ljusjustering, dessa fel plus andra fel fångas upp när andra bilar gör sin dyra påtvingade årliga service (jag körde 300mil med min Volvo under pandemins första år och var tvungen att betala nästan 4000kr för en begränsad service”. Så eftersom vi inte vet hur många procent fel som fixas under servicen på andra bilar så kan vi inte jämföra äpplen och päron.

Det är också känt att väldigt många som inte ens har ägt en Tesla (troligtvis alla vänster personer) hävdar i alla forum att Tesla kvalitet är dålig, få av dessa har egen erfarenhet eller ens kan säga vilken Tesla Model och årsmodell som har problem utan syftet är att sprita ett generellt dålig kvalitets rykte. Frågar man dess personer så svarar dom aldrig heller.

Det är så Vänsterns TROLL jobbar och det kommer bli värre ju närmre vi kommer nästa val tyvärr. Allt blir mer polariserat och i stället för att PRO ofta sin egen politik så väljer vänstern att smutskasta motståndarna till varje pris.

Nu har do lyckats få bort NRJ radio tillstånd så att Vänsterns ska kunna sprida sitt skit via radio Aftonbladet också. Ni tycker det är okej, men hade det vart om dom det vore SD so gjorde denna radio kupp istället….

Så sluta med all smutskastning.
Tror du och @Matte Bygg skulle kunna ha jätteroliga diskussioner med varandra på PM ..
Värt ett försök?

• Älska
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror du och @Matte Bygg skulle kunna ha jätteroliga diskussioner med varandra på PM ..
Värt ett försök?
Nej jag orkar inte. Jag tycker inte att man ska gå all in 100% på något heller, alla har olika förutsättningar och låt os anpassa efter det.

För mig som kör många korta sträckor och kan ladda hemma billigt så är elbil perfekt, men bor man i lägenhet och måste betala 5-7kr per kWh så är det bättre med en fossilbil eller mildhyrid.

Väldigt få personer klr 70mil i streck men gör dom det så skaffa en diesel så klart. Jag kör max 3timmar sedan paus oavsett bil och då kan jag alltid passa på o ladda lite. Laddning har aldrig vart något problem under mina familje resor på semestern.

Någon som har erfarenhet av EX90? Skulle kunna tänka mig att köpa en men när jag provkörde på Volvo känslan i gaspedalen helt kass. Var som en Saab Turbo på 90-talet, 2-3 sekunders fördröjning.
Sen var även ljudsystemet kass, XC90 är galet mycket bättre för att inte tala om B&W systemet i min X5a. Så min fråga är… var det fel på demobilen? Jag misstänker det.

13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Verkar ju inte bara handla om ljusinställningen dock.

Sen gick Tesla från 21894 sålda bilar 2024 till 7254st 2025.
Andelen sålda elbilar var 103518st 2024 samt 109644st 2025.
Jovisst kör man 7~8 tusen mil utan service så får man nog räkna med en del fel inte minst på slitage grejer som bromsar, betyder ju inte att bilen är sämre än andra bilar som blir påtvingad service varje år.

Och frågar man Tesla ägare så får man en annan bild mot om man frågar dom som aldrig haft en Tesla som verkar veta bättre.

Men enligt Mobility Sweden så säljer Tesla Model Y bra och ligger på andra plats över nyregistrerade bilar i Januari i år, bara mindre bilen Volvo EC40 ligger före. .
Källa
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar

P PHPersson skrev:
Någon som har erfarenhet av EX90? Skulle kunna tänka mig att köpa en men när jag provkörde på Volvo känslan i gaspedalen helt kass. Var som en Saab Turbo på 90-talet, 2-3 sekunders fördröjning.
Sen var även ljudsystemet kass, XC90 är galet mycket bättre för att inte tala om B&W systemet i min X5a. Så min fråga är… var det fel på demobilen? Jag misstänker det.
Har ingen erfarenhet av denna bil men enligt vad jag läst och hört så har den haft väldigt stora kvalitetsproblem.

Misstänker att den tyvärr ligger i samma bottenklass som Porsche Taycan som stått på verkstan ofta.

Majgårdarna
Någon som har testat en Leapmotor?

Priset är ju galet bra.
C10 AWD med 600hk för 450 000
All utrustning ingår typ

Redigerat:
Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen gick Tesla från 21894 sålda bilar 2024 till 7254st 2025.
Andelen sålda elbilar var 103518st 2024 samt 109644st 2025.
Ja i det ängsliga landet Sverige så har försäljningen sjunkit väldigt mycket. Men det blir lätt så när grannarnas eventuella åsikter väger tyngre än den egna viljan.

Även om försäljningen sjunkit ganska rejält i Europa så är Sverige extremt.

Tittar vi istället på Norge som är det största elbilslandet i Europa där de nog har bäst koll på det här med elbilar, så utökade Tesla sin marknadsledande position på en ökande marknad under 2025, och försäljning ökade med 41%.

Jag tror norrmännen i mycket större utsträckning än svenskarna köper den elbil de vill ha, istället för att göra ett politiskt ställningstagande med sitt bilköp.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja i det ängsliga landet Sverige så har försäljningen sjunkit väldigt mycket. Men det blir lätt så när grannarnas eventuella åsikter väger tyngre än den egna viljan.

Tittar vi istället på Norge som är det största elbilslandet i Europa där de nog har bäst koll på det här med elbilar, så utökade Tesla sin marknadsledande position på en ökande marknad under 2025, och försäljning ökade med 41%.

Jag tror norrmännen i mycket större utsträckning än svenskarna köper den elbil de vill ha, istället för att göra ett politiskt ställningstagande med sitt bilköp.
Blir nog bra ska du se om vi över en 10-15 årsperiod gör förändringar utifrån behov och ekonomi.😉

För mig handlar det inte om grannarnas åsikt om vad som står på uppfarten, utan det handlar om att jag inte vill stötta Musk.

Vilken anledning folk har för att avstå en Tesla gissar jag på att du inte har någon undersökning på?

Ökningen av mängden sålda bilar i norge kan troligtvis förklaras med att de sänkte momsfriheten på elbilar vid årsskiftet.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Någon som har testat en Leapmotor?

Priset är ju galet bra.
C10 AWD med 600hk för 450 000
All utrustning ingår typ
Jag tycker det verkar väldigt dyrt med tanke på den usla räckvidden.

D

Det är lite intressant faktiskt, ungefär hälften av svenskarna låter sig inte bekymras av sådana kopplingar när de ska rösta, då borde det ju heller inte vara ett problem vid bilköp.

Kan man då anta att de som nu inte längre köper Tesla röstar på oppositionen, eller är det så att rösta gör man i hemlighet men bilvalet blir publikt, jag har inga svar och det har nog ingen annan här heller.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.