D djac skrev:
Jag ser två sidor av detta, dels så har fossillobbyn nu säkrat den europeiska marknaden för lång framtid, det tycker jag självklart är dåligt men det akut dåliga är att jag tycker de bedömare som nu ser europeisk bilindustris sista chans segla iväg är trovärdiga. Jobben hade väl försvunnit i alla fall men vi kunde behållit mer ekonomisk makt med en europeisk industri, nu kan de förvisso fortsätta som nu i några är till men sen kommer det vara slutkört. Något nytt Tesla lär heller inte uppstå i Europa, det finns redan i Kina och nästa kommer sannolikt uppstå i USA men kanske med ett europeiskt emblem på huven då.
Ja, jag gillar riktiga motorer, men nu ser det bara ut som den tyska bilindustrin köpt sig några år. De kommer inte att komma ikapp de bästa på elbilar iaf. Ännu mindre än de gör nu.
Och därmed kommer de inte att kunna tjäna pengar på att sälja bilar i Kina, och därmed är det ändå kört.

• Gilla
  • Ledsen
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Inte så dramatiskt om man skall tro dig? 3,5 är väl inte så högt i 250km/h med hästsläp. Speciellt inte i -40.
Det är inte rekommenderat att citera 2 olika inlägg från olika personer som pratar om olika saker och sedan formulera dig som som att du vänder dig till en person. Hur ska vi veta vem du vänder dig till? 250km/h med hästsläp? Det kan omöjligen ha någon koppling till mitt inlägg.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men nu pratar vi om Tyskland där man kan köra 200 km/tim på motorväg. Är väl inte helt representativt för svenska förhållanden skulle jag hävda. Motorvägssiffran på EV database är beräknad på 110 km/tim, och ger ett snitt på drygt 2,7 kWh. Men vem i Sverige kör ens 110 km/tim i snitt på ett år? Det är här som snittsiffran för blandad körning/effektivitet på EV database kommer in i bilden. Och den är alltså på 1,69-2 kWh/mil.

Om man kör fortare än svensk motorvägsfart så ökar förbrukningen i en elbil dramatiskt, har bl a att göra med luftmotståndet.
Man kan köra 200km/h i Sverige med, men det är inte lagligt. 😉

Jag vidhåller att det är inga som helst problem att köra lagligt och normalt och ändå få en Taycan av första generation, dvs den innan 2025 att dra över 2kWh/mil. Men vi kan avsluta där. Vi tycker olika.

https://www.taycanforum.com/forum/threads/2-year-ownership-kwh-consumption-analysis.18757/

Finns mycket att läsa om det på Taycan-forum.

Hemingway Hemingway skrev:
Man kan köra 200km/h i Sverige med, men det är inte lagligt. 😉

Jag vidhåller att det är inga som helst problem att köra lagligt och normalt och ändå få en Taycan av första generation, dvs den innan 2025 att dra över 2kWh/mil. Men vi kan avsluta där. Vi tycker olika.

[länk]

Finns mycket att läsa om det på Taycan-forum.
Vet inte om vi tycker så olika egentligen. Självklart kan man få en Taycan att dra över 2 kWh/mil. Det kan man få de flesta elbilar att göra. Min Mach-E drar t ex 2,6-2,7 kWh/mil om jag kör 120 på vintern.

Frågan handlar väl snarare om vad som är en normal snittförbrukning. Och att en Taycan- - oavsett modell - skulle snitta på 3,5 kWh/mil över ett år vid normal användning är helt enkelt inte sant.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vet inte om vi tycker så olika egentligen. Självklart kan man få en Taycan att dra över 2 kWh/mil. Det kan man få de flesta elbilar att göra. Min Mach-E drar t ex 2,6-2,7 kWh/mil om jag kör 120 på vintern.

Frågan handlar väl snarare om vad som är en normal snittförbrukning. Och att en Taycan- - oavsett modell - skulle snitta på 3,5 kWh/mil över ett år vid normal användning är helt enkelt inte sant.
Du har en bra poäng, vi diskuterar nog mer nyanser av grått än om det är vitt eller svart.

Jag håller absolut med om att 3,5 kWh/mil låter orimligt högt för normal körning och bör betraktas som ett extremfall om det ens stämmer.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Bra. Då tycker jag vi allihop tillsammans ska sjunga ”We shall overcome”!
😃

P PHPersson skrev:
För att öka livslängden på batteriet
Jag har att min laddar bilen fullt varje gång, tycker man behöver kunna använda den på vettigt sätt också.. har inte märkt någon försämring ännu, två år gammal och 6900 mil.

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Jag har att min laddar bilen fullt varje gång, tycker man behöver kunna använda den på vettigt sätt också.. har inte märkt någon försämring ännu, två år gammal och 6900 mil.
Sånt ser du ju inte efter 7000 mil.

K karlmb skrev:
Sånt ser du ju inte efter 7000 mil.
Nä det är möjligt men i mitt fall, en leasing bil, så är det helt enkelt leasingsfirmans problem.

A Andreas Mur skrev:
Nä det är möjligt men i mitt fall, en leasing bil, så är det helt enkelt leasingsfirmans problem.
Påpekade för en bekant för ett antal år sedan att han slet onödigt hårt på nya bilen när han kallstartade och sedan direkt drog fullgas tilll rödmarkeringen för att växla vidare till tvåans växel osv... "Det är inte mitt problem för så länge jag kör den har den garanti, men sen....vem vet, men det är begagnatköparens huvudvärk" 🙄

• Gilla
  • Ledsen
djac och 2 till
  • Laddar…
Påpekade för en bekant för ett antal år sedan att han slet onödigt hårt på nya bilen när han kallstartade och sedan direkt drog fullgas tilll rödmarkeringen för att växla vidare till tvåans växel osv... "Det är inte mitt problem för så länge jag kör den har den garanti, men sen....vem vet, men det är begagnatköparens huvudvärk" 🙄
Ja så är det. Och jag har inte skaffat en bil för att köra max 80 % av tillgänglig distans. Biltillverkarna får bygga bilar som klarar kraven. Det festliga var att bilsäljaren också tyckte att det där med ladda max 80 kunde man hoppa. Sanningen är ju att tillverkarna rekommenderar det bara för att minska sin egen reklamationsrisk/ kostnad. Men köper jag en bil för över 700k så vill jag kunna använda den också.

A Andreas Mur skrev:
Ja så är det. Och jag har inte skaffat en bil för att köra max 80 % av tillgänglig distans. Biltillverkarna får bygga bilar som klarar kraven. Det festliga var att bilsäljaren också tyckte att det där med ladda max 80 kunde man hoppa. Sanningen är ju att tillverkarna rekommenderar det bara för att minska sin egen reklamationsrisk/ kostnad. Men köper jag en bil för över 700k så vill jag kunna använda den också.
Jag har den 80% i och det fungerar super i vardagen för mig. Kör inte mer än 15 mil en vanlig dag och inför långfärd ställer jag upp den. Så jag tycker inte det är en större belastning än vad det var med bensinbilen att vänta med fullgas till oljan är varm.

Säljaren vill sälja bilar så han kommer inte fokusera på råd som maximerar livstiden. Går ju helt emot hans intresse att få dig att behöva en ny bil.😉

Men det är din bil så gör som du vill, helt rätt!

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A Andreas Mur skrev:
Så du menar att du använder maximal räckvidd dagligen? I så fall är det helt rimligt att alltid ladda till 100%. I annat fall är det bara korkat att hålla på så.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag har den 80% i och det fungerar super i vardagen för mig. Kör inte mer än 15 mil en vanlig dag och inför långfärd ställer jag upp den. Så jag tycker inte det är en större belastning än vad det var med bensinbilen att vänta med fullgas till oljan är varm.

Säljaren vill sälja bilar så han kommer inte fokusera på råd som maximerar livstiden. Går ju helt emot hans intresse att få dig att behöva en ny bil.😉

Men det är din bil så gör som du vill, helt rätt!
Ja det fungerar bra för mig också, så jag kör så.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så du menar att du använder maximal räckvidd dagligen? I så fall är det helt rimligt att alltid ladda till 100%. I annat fall är det bara korkat att hålla på så.
Jag menar att jag laddar den till 100 när jag laddar den, jag har 10 mil till jobbet ToR så billen står ändå inte med 100% laddat på gården en vecka direkt. så i praktiken så har det ingen betydelse för batteriet in någon större omfattningen, sedan så vill jag ladda när det är billigt och jag vill kunna köra max, jag vill inte hålla på att krångla med inställningar inför varje laddning. Så jag kör som det passar mig och som tidigare talare så vänligt påtalade, var och en gör som passar hen bäst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.