391 319 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nu kan vi lägga ner diskussionen, -Totte ska inte nåra kulor... eller iaf ändra rubriken till "Vilken fossilbil ska jag välja för att maximera utsläppen?"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-besked-i-dag-vantas-tillata-bensinutslapp
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-besked-i-dag-vantas-tillata-bensinutslapp
Notera att det fortfarande är netto-noll på utsläppen, det är dock tillåtet att kompensera koldioxid (upp till 10% av tillverkarens totala utsläpp enligt referensvärdet) med grönt stål tillverkat i EU mm.D djac skrev:
Vi är inte framme än, det är så här man förhandlar, först bryter man ner det som är absolut och sen kan man strunta i resten, nu är allt av bordet ändå.pacman42 skrev:
Detta var väl förmodligen också chansen för europeisk bilindustri att bli konkurrenskraftiga, nu kan de skjuta på sin modernisering av produktionen lite till, sen kommer det vara försent och de kan sälja sina varumärken till kineserna
Ligger väl nära tillhands att ETS2 mildras.D djac skrev:Vi är inte framme än, det är så här man förhandlar, först bryter man ner det som är absolut och sen kan man strunta i resten, nu är allt av bordet ändå.
Detta var väl förmodligen också chansen för europeisk bilindustri att bli konkurrenskraftiga, nu kan de skjuta på sin modernisering av produktionen lite till, sen kommer det vara försent och de kan sälja sina varumärken till kineserna![]()
Vem ska annars vilja köpa en ny fossilbil?
Jag gissar att det fossila nu har vind i seglen inom EU, många länder har vänt och första steget är att säkra att den fossila flottan inte minskar, sen kan man använda det som skäl för andra nödvändiga lättnader. Många länder har ju, precis som vi, fått regeringar med tydlig fossilprofil.S Snikholt skrev:
Men nu pratar vi om Tyskland där man kan köra 200 km/tim på motorväg. Är väl inte helt representativt för svenska förhållanden skulle jag hävda. Motorvägssiffran på EV database är beräknad på 110 km/tim, och ger ett snitt på drygt 2,7 kWh. Men vem i Sverige kör ens 110 km/tim i snitt på ett år? Det är här som snittsiffran för blandad körning/effektivitet på EV database kommer in i bilden. Och den är alltså på 1,69-2 kWh/mil.Hemingway skrev:
Om man kör fortare än svensk motorvägsfart så ökar förbrukningen i en elbil dramatiskt, har bl a att göra med luftmotståndet.
Nej det gör de inte. Det du ska titta på är siffrorna under olika förhållanden, dvs stadskörning, blandad körning och motorväg och om det är sommar eller vinter.Majgårdarna skrev:
Siffran för ”effektivitet” är inte samma som WLTP-siffran.
Hemingway skrev:
Inte så dramatiskt om man skall tro dig? 3,5 är väl inte så högt i 250km/h med hästsläp. Speciellt inte i -40.J jocke31 skrev:Men nu pratar vi om Tyskland där man kan köra 200 km/tim på motorväg. Är väl inte helt representativt för svenska förhållanden skulle jag hävda. Motorvägssiffran på EV database är beräknad på 110 km/tim, och ger ett snitt på drygt 2,7 kWh. Men vem i Sverige kör ens 110 km/tim i snitt på ett år? Det är här som snittsiffran för blandad körning/effektivitet på EV database kommer in i bilden. Och den är alltså på 1,69-2 kWh/mil.
Om man kör fortare än svensk motorvägsfart så ökar förbrukningen i en elbil dramatiskt, har bl a att göra med luftmotståndet.
10% fossilt, det är vad jag skulle hamna på ungefär om jag hade 15 mil i batteriet. Jag misstänker att man tänker sig elbilar med räckviddsförlängare. Då sparar man batteristorlek, men får ändå lång räckvidd.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Gör man det snyggt skulle det kunna specas med batteri eller förbrännings räckviddsförlängarepacman42 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Alltid problematiskt för politiker när pöbeln inte följer deras storslagna planer.D djac skrev:
2035-målet var alltid radikalt och beroende av antingen stora tekniska framsteg eller subventioner. När det förra inte hände visade sig det även saknas stöd för det senare.
Trenden är alltjämt tydlig inom fordonsmarknaden, även om de goda politikerna misslyckades med att låtsas bestämma.
Jag ser två sidor av detta, dels så har fossillobbyn nu säkrat den europeiska marknaden för lång framtid, det tycker jag självklart är dåligt men det akut dåliga är att jag tycker de bedömare som nu ser europeisk bilindustris sista chans segla iväg är trovärdiga. Jobben hade väl försvunnit i alla fall men vi kunde behållit mer ekonomisk makt med en europeisk industri, nu kan de förvisso fortsätta som nu i några är till men sen kommer det vara slutkört. Något nytt Tesla lär heller inte uppstå i Europa, det finns redan i Kina och nästa kommer sannolikt uppstå i USA men kanske med ett europeiskt emblem på huven då.Nötegårdsgubben skrev:
Alltid problematiskt för politiker när pöbeln inte följer deras storslagna planer.
2035-målet var alltid radikalt och beroende av antingen stora tekniska framsteg eller subventioner. När det förra inte hände visade sig det även saknas stöd för det senare.
Trenden är alltjämt tydlig inom fordonsmarknaden, även om de goda politikerna misslyckades med att låtsas bestämma.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Jag har redan köpt bil från både Japan och Korea och skulle inte förvånas om jag hinner köpa en indisk, afrikansk eller sydamerikansk bil innan jag dör.
Politiken hos oss kommer möjligen påverka det på marginalen, men i så fall mer i form av överreglering av det nya än stöd till det gamla.
Politiken hos oss kommer möjligen påverka det på marginalen, men i så fall mer i form av överreglering av det nya än stöd till det gamla.
De är en ganska unik analys men jag håller väl med om att bilindustrin i europa varit extremt vårdslös och hade kunnat påverka både politiken och sin egen framtid till det bättre.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 260 inlägg