Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Här kan du se vad andra rapporterar för förbrukning. Alltså verklig förbrukning.
Molgam har inte rapporterat där.
[länk]
Den mest pålitliga källan för verklig förbrukning är Ev-database:

Porsche Taycan Plus på en landsväg, EV-databas information: 97.0 kWh batteri, 575 km räckvidd, 169 Wh/km effektivitet. Finns från februari 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo visas med specifikationer för batteri, räckvidd och effektivitet på webbsidan ev-database.org.
Skapa konto

Utöver Ev-database ovan så har jag en granne som har en Taycan, och han bekräftar att siffrorna stämmer rätt bra.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Du har ingen elbil hör jag, eller så skojar du?
Nej, vi har 2 elbilar sedan nästan 5 år tillbaka.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Min poäng är att trots att jag har en elbil som är mindre energieffektiv än en Taycan med 700 kWh (som kostar ca 2,5 Mkr) så är det mer eller mindre omöjligt att komma upp i en förbrukning på 3,5 kWh/mil.

Den högsta förbrukning jag lyckats åstadkomma är ca 2,7 kWh/mil och då i -10 grader på motorväg i 120.

Men gällande snittförbrukning på ett år så ligger en Taycan som sagt på ca 1,7-2,0 kWh/mil beroende på vilken modell det handlar om.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Min poäng är att trots att jag har en elbil som är mindre energieffektiv än en Taycan med 700 kWh (som kostar ca 2,5 Mkr) så är det mer eller mindre omöjligt att komma upp i en förbrukning på 3,5 kWh/mil.

Den högsta förbrukning jag lyckats åstadkomma är ca 2,7 kWh/mil och då i -10 grader på motorväg i 120.

Men gällande snittförbrukning på ett år så ligger en Taycan som sagt på ca 1,7-2,0 kWh/mil beroende på vilken modell det handlar om.
Ja men då får du prova att köra med hästsläo så kommer du få lösningen på att komma upp i förbrukning:)

• Haha
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Finns Taycan med 700 kWh? Jag hittar bara 105 kWh som största alternativ på hemsidan.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:

Antar du avser hästkrafter här, 700 kWh är orimligt.

Taycan är inte känd för att vara supersnål, så jag ser inget konstigt att få en sådan att dra 2,5-3 kWh/mil, speciellt inte om man kör den som den förtjänar. Men vad skulle det konstiga vara med det? Det är en Porsche, inte en billig pendlar-polo!?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns Taycan med 700 kWh? Jag hittar bara 105 kWh som största alternativ på hemsidan.
Grön bil på väg i bergig terräng, Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, tillgänglig från februari 2024, med specifikationer inklusive batterikapacitet och räckvidd.
Skapa konto
Bilden visar bilspecifikationer: acceleration 0-100 km/h på 2,5 sek, toppfart 250 km/h, elektrisk räckvidd 485 km, total kraft 700 kW, vridmoment 1110 Nm.
Skapa konto

All info här:
https://ev-database.org/car/2113/Porsche-Taycan-Turbo-S-Cross-Turismo

Redigerat:
useless useless skrev:
Ska förstås vara kW. Damn you autocomplete.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Antar du avser hästkrafter här, 700 kWh är orimligt.

Taycan är inte känd för att vara supersnål, så jag ser inget konstigt att få en sådan att dra 2,5-3 kWh/mil, speciellt inte om man kör den som den förtjänar. Men vad skulle det konstiga vara med det? Det är en Porsche, inte en billig pendlar-polo!?
Den är inte supersnål, men drar ändå inte mer än 2 kWh/mil. Se mina bilder/länkar ovan.
Min Mach-E drar 2,03.

Max läser jag till 34,97 kWh/100km d v s inte 10km så det är inget att skryta med, det slår vilken pigg turbobil som helst.

• Jämförelse av energiförbrukning mellan Porsche Taycan 4S (32,76 kWh/100km) och Taycan GTS (34,97 kWh/100km).
    Skapa konto
Majgårdarna
J jocke31 skrev:
Den mest pålitliga källan för verklig förbrukning är Ev-database:

Utöver Ev-database ovan så har jag en granne som har en Taycan, och han bekräftar att siffrorna stämmer rätt bra.
Ev-database skriver bara vad tillverkaren anger för WLTP.
Alltså humbug.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Max läser jag till 34,97 kWh/100km d v s inte 10km så det är inget att skryta med, det slår vilken pigg turbobil som helst.
Slår hur då?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Att vara törstig var det som diskuterades.

Ser man till energiinnehållet i bensin behöver man ju inte välja en pigg turbobil för att dra mer än 35 kWh/100 km?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.