387 832 läst ·
6 590 svar
388k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Den mest pålitliga källan för verklig förbrukning är Ev-database:Majgårdarna skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Utöver Ev-database ovan så har jag en granne som har en Taycan, och han bekräftar att siffrorna stämmer rätt bra.
Min poäng är att trots att jag har en elbil som är mindre energieffektiv än en Taycan med 700 kWh (som kostar ca 2,5 Mkr) så är det mer eller mindre omöjligt att komma upp i en förbrukning på 3,5 kWh/mil.
Den högsta förbrukning jag lyckats åstadkomma är ca 2,7 kWh/mil och då i -10 grader på motorväg i 120.
Men gällande snittförbrukning på ett år så ligger en Taycan som sagt på ca 1,7-2,0 kWh/mil beroende på vilken modell det handlar om.
Den högsta förbrukning jag lyckats åstadkomma är ca 2,7 kWh/mil och då i -10 grader på motorväg i 120.
Men gällande snittförbrukning på ett år så ligger en Taycan som sagt på ca 1,7-2,0 kWh/mil beroende på vilken modell det handlar om.
Redigerat:
Ja men då får du prova att köra med hästsläo så kommer du få lösningen på att komma upp i förbrukningJ jocke31 skrev:Min poäng är att trots att jag har en elbil som är mindre energieffektiv än en Taycan med 700 kWh (som kostar ca 2,5 Mkr) så är det mer eller mindre omöjligt att komma upp i en förbrukning på 3,5 kWh/mil.
Finns Taycan med 700 kWh? Jag hittar bara 105 kWh som största alternativ på hemsidan.J jocke31 skrev:
Redigerat:
Antar du avser hästkrafter här, 700 kWh är orimligt.J jocke31 skrev:Min poäng är att trots att jag har en elbil som är mindre energieffektiv än en Taycan med 700 kWh (som kostar ca 2,5 Mkr) så är det mer eller mindre omöjligt att komma upp i en förbrukning på 3,5 kWh/mil.
Taycan är inte känd för att vara supersnål, så jag ser inget konstigt att få en sådan att dra 2,5-3 kWh/mil, speciellt inte om man kör den som den förtjänar. Men vad skulle det konstiga vara med det? Det är en Porsche, inte en billig pendlar-polo!?
useless skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
All info här:
https://ev-database.org/car/2113/Porsche-Taycan-Turbo-S-Cross-Turismo
Redigerat:
Den är inte supersnål, men drar ändå inte mer än 2 kWh/mil. Se mina bilder/länkar ovan.Hemingway skrev:
Antar du avser hästkrafter här, 700 kWh är orimligt.
Taycan är inte känd för att vara supersnål, så jag ser inget konstigt att få en sådan att dra 2,5-3 kWh/mil, speciellt inte om man kör den som den förtjänar. Men vad skulle det konstiga vara med det? Det är en Porsche, inte en billig pendlar-polo!?
Min Mach-E drar 2,03.
Jo, det gör den. Använder man gaspedalen och kör lite motorväg så är det inga problem alls att lösaJ jocke31 skrev:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/39-Porsche/1883-Taycan.html?powerunit=2
Medel är 27,23 kWh/mil, min 23,11 kWh/mil
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Ser man till energiinnehållet i bensin behöver man ju inte välja en pigg turbobil för att dra mer än 35 kWh/100 km?