Nicke Nyfiken
K Krille4 skrev:
Men sannolikheten att vi båda då har gissat rätt är nog över 99% så det är nog så nära en "sanning" man kan komma i de flesta statistiska sammanhang 🙂

/Krille
Så även två blinda hönor.. 😉

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kom fram till 3,5kWh/mil jag med.

Den är törstig, men inte såpas. Något är inte normalt där, kanske massa buskörning.. 😆

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Rabbithole Rabbithole skrev:

Den är törstig, men inte såpas. Något är inte normalt där, kanske massa buskörning.. 😆
.. i 30 km/h. 😂

Många korta sträckor när det är kallt kan ju tugga i sig en del batteri när kupen ska värmas upp en massa gånger.

Attitudeswe
P PHPersson skrev:
Jag kollade precis mina elfakturor och jag snittade 2,4kr / kWh. Inkl. effektavgifterna. Då hela dygnet. (November, rörligt månadspris SE3).
Bilen låg på 1:24 i SE3 nov inkl allt (utom fasta månadsavgiften och effektavgiften).

Totalt snitt blev 1:61 för all förbrukning.

Effektavgiften landade på 250kr totalt. Utan bil hade det varit 195kr effektavgift för mig.

Diagram över energiförbrukning i november, kostnad 1392 kr för 1873 kWh. 37% av kostnaden, 258 kr, för laddning av elbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P PHPersson skrev:
Känner inte personen men 30km/h i snitt låter väl inte så konstigt om man kör i stan.
Men den förbrukningen ser ju mer ut som från Autobahn. Stadskörning klarar en elbil mkt bra. Han kanske har burnat vid varje rödljus i en vecka.

K karlmb skrev:
Men den förbrukningen ser ju mer ut som från Autobahn. Stadskörning klarar en elbil mkt bra. Han kanske har burnat vid varje rödljus i en vecka.
Ja något är onekligen konstigt… nästan så man tror att han kört extremt antingen för att han kör så eller för att han vill visa extremt negativa siffror som ”clickbait”.

Edit: Photoshop låter dock enklare än att köra runt så :)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Har ingen elbil själv men nyttjar taxiresor som provturer. Idag 8 grader och till Arlanda ID4 låg på 2,1 i förbrukning sedan laddning vilket inte var så många km innan min resa. Från Arlanda EQE 2,3 i förbrukning. Är inte det mycket när det ör lite trafik och max 110 km/h? Större delen under 100.

P Pin skrev:
Har ingen elbil själv men nyttjar taxiresor som provturer. Idag 8 grader och till Arlanda ID4 låg på 2,1 i förbrukning sedan laddning vilket inte var så många km innan min resa. Från Arlanda EQE 2,3 i förbrukning. Är inte det mycket när det ör lite trafik och max 110 km/h? Större delen under 100.
Jo… det är inte direkt imponerande iaf. Skulle gissa att min X skulle ligga på 2 ca. X5an 2,6.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:

3,5 kWh/mil var det dummaste jag hört på länge. Det finns många olika Taycanmodeller och de drar mellan 1,68 och 2 kWh/mil. Högst normalt för en tung och mycket snabb elbil.

Den sista siffran ovan är för den vassaste varianten, Taycan Turbo S Cross Turismo. Den har motorer på 700 kWh och gör 0-100 på 2,5 sekunder.

Så om man vill komma upp i 3,5 kWh/mil så behöver man sannolikt köra i 250 km/tim i snitt med hästsläp i 40 minusgrader.

Majgårdarna
J jocke31 skrev:
3,5 kWh/mil var det dummaste jag hört på länge. Det finns många olika Taycanmodeller och de drar mellan 1,68 och 2 kWh/mil. Högst normalt för en tung och mycket snabb elbil.

Den sista siffran ovan är för den vassaste varianten, Taycan Turbo S Cross Turismo. Den har motorer på 700 kWh och gör 0-100 på 2,5 sekunder.

Så om man vill komma upp i 3,5 kWh/mil så behöver man sannolikt köra i 250 km/tim i snitt med hästsläp i 40 minusgrader.
Här kan du se vad andra rapporterar för förbrukning. Alltså verklig förbrukning.
Molgam har inte rapporterat där.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/39-Porsche/1883-Taycan.html

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:

Ja, förbrukningen är listad, så även distans, tid och hastighet. Så det är troligtvis någon som busat och fått upp förbrukningen typ.. burna tills däcken smäller 😉

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:

Du har ingen elbil hör jag, eller så skojar du?

S
P PHPersson skrev:
Du har ingen elbil hör jag, eller så skojar du?
Jag skulle gärna ha en elbil som drar 3,5kWh/mil vid färd i 250 kmh och -40grader C 😆…. Med släp

• Haha
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag skulle gärna ha en elbil som drar 3,5kWh/mil vid färd i 250 kmh och -40grader C 😆…. Med släp
Jag med, tom 4 hade jag kunnat leva med ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.