391 307 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det är väl bara att konstatera att det finns olika syn på saken om man ska flytta bilen eller inte. Jag hade flyttat min bil 7 dagar i veckan på ett sådant ställe som Ullared eftersom det finns massor med lediga parkeringsplatser utan laddning brevid. En annan sak inne i stan om det är svårt att hitta en annan parkeringsplats.
Att lämna sin bil kvar på en snabbladdare när bilen är färdigladdad skulle det vara dödsstraff på. Det är ju lika korkat som att parkera och blockera en bensinpump på macken.
Att lämna sin bil kvar på en snabbladdare när bilen är färdigladdad skulle det vara dödsstraff på. Det är ju lika korkat som att parkera och blockera en bensinpump på macken.
Och ändå så står det vilar parkerade framför pumparna nästan varenda gång jag hämtar paket på macken. De tankar inte...Nicke Nyfiken skrev:
Det är väl bara att konstatera att det finns olika syn på saken om man ska flytta bilen eller inte. Jag hade flyttat min bil 7 dagar i veckan på ett sådant ställe som Ullared eftersom det finns massor med lediga parkeringsplatser utan laddning brevid. En annan sak inne i stan om det är svårt att hitta en annan parkeringsplats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Så du skulle gå ut från en affär och flytta en bil du laddar med 30+ kWh?Nicke Nyfiken skrev:
Själv skulle jag iofs. sannolikt ta livet av mig efter tre timmars besök på Ullared och då är det förstås kamratligt att flytta bilen först, men allvarligt: skulle du på riktigt avbryta ett ärende för att flytta bilen från en av 40 laddplatser? Det tror jag i så fall är en pionjärinställning till laddstolpar som är överspelad hos de flesta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det förnekar jag inte. 😄Nötegårdsgubben skrev:
Så du skulle gå ut från en affär och flytta en bil du laddar med 30+ kWh?
Själv skulle jag iofs. sannolikt ta livet av mig efter tre timmars besök på Ullared och då är det förstås kamratligt att flytta bilen först, men allvarligt: skulle du på riktigt avbryta ett ärende för att flytta bilen från en av 40 laddplatser? Det tror jag i så fall är en pionjärinställning till laddstolpar som är överspelad hos de flesta.
Hade jag varit säker på att det skulle vara gott om lediga laddplatser kvar hade jag inte flyttat bilen, men i annat fall hade jag flytta bilen om jag vetat att den skulle bli stående där mer än en halvtimme efter laddningen avslutats.
Jag vet att beteendet har förändrats drastiskt kring publik laddning under de drygt 10 åren jag kört elbil, till den grad att många tycker det är okej att stå kvar och blockera snabbladdare också, även när det är kö. (-Vi ska ju bara äta färdigt så ni andra får stå och vänta undertiden)
Som tur är har Tesla infört böter på detta vidriga egoistbeteende på sina Superchargers, så det brukar man slippa där.