K karlmb skrev:
Det visste jag inte. Tillfälligt då iaf
[länk]
Från din länk
Regeringen har lämnat som förslag att den tillfälliga skattefriheten för laddel på arbetsplatsen ska bli permanent. Ändringen föreslås träda i kraft 1 juli 2026

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Det är väl bara att konstatera att det finns olika syn på saken om man ska flytta bilen eller inte. Jag hade flyttat min bil 7 dagar i veckan på ett sådant ställe som Ullared eftersom det finns massor med lediga parkeringsplatser utan laddning brevid. En annan sak inne i stan om det är svårt att hitta en annan parkeringsplats.

Att lämna sin bil kvar på en snabbladdare när bilen är färdigladdad skulle det vara dödsstraff på. Det är ju lika korkat som att parkera och blockera en bensinpump på macken.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är väl bara att konstatera att det finns olika syn på saken om man ska flytta bilen eller inte. Jag hade flyttat min bil 7 dagar i veckan på ett sådant ställe som Ullared eftersom det finns massor med lediga parkeringsplatser utan laddning brevid. En annan sak inne i stan om det är svårt att hitta en annan parkeringsplats.

Att lämna sin bil kvar på en snabbladdare när bilen är färdigladdad skulle det vara dödsstraff på. Det är ju lika korkat som att parkera och blockera en bensinpump på macken.
Och ändå så står det vilar parkerade framför pumparna nästan varenda gång jag hämtar paket på macken. De tankar inte...

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Det visste jag inte. Tillfälligt då iaf
[länk]
Ja tillfälligt fram till det blir permanent.😆

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är väl bara att konstatera att det finns olika syn på saken om man ska flytta bilen eller inte. Jag hade flyttat min bil 7 dagar i veckan på ett sådant ställe som Ullared eftersom det finns massor med lediga parkeringsplatser utan laddning brevid.
Så du skulle gå ut från en affär och flytta en bil du laddar med 30+ kWh?

Själv skulle jag iofs. sannolikt ta livet av mig efter tre timmars besök på Ullared och då är det förstås kamratligt att flytta bilen först, men allvarligt: skulle du på riktigt avbryta ett ärende för att flytta bilen från en av 40 laddplatser? Det tror jag i så fall är en pionjärinställning till laddstolpar som är överspelad hos de flesta.

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, egentligen inte.. vi kommer nog minst 80-85% av sträckan på ett fullt batteri, men eftersom resan går genom Gbg vore det skönt att ha laddat innan hemresan,.man vet ju aldrig vilka köer man fastnar i.. 😄
Varberg norra har väldigt många snabbladdare annars

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Såg denna i Porsche gruppen…
Jag fungerar lite på en Taycan eller Macan… är det någon som kör de bilarna och kan bekräfta om den ”gamla modellen” är så dålig och om den nya är bättre?

Instrumentpanel i en Porsche Taycan, visar varningar, räckvidd på 74 miles efter 66,4 körda miles, hastighetsmätare och förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Krille4 skrev:
Jo vi vet tillräckligt för att dra några slutsatser - tex att det är extremt osannolikt att över 50% kör över 2000 mil per år.

/Krille
Ja det kan du gissa på… det gör jag också.
Men vi vet inte ;)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Såg denna i Porsche gruppen…
Jag fungerar lite på en Taycan eller Macan… är det någon som kör de bilarna och kan bekräfta om den ”gamla modellen” är så dålig och om den nya är bättre?

[bild]
Över 3,5h 30km/h och däcktrycksvarning, allt gått åt till värme när man kör med punka?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du skulle gå ut från en affär och flytta en bil du laddar med 30+ kWh?

Själv skulle jag iofs. sannolikt ta livet av mig efter tre timmars besök på Ullared och då är det förstås kamratligt att flytta bilen först, men allvarligt: skulle du på riktigt avbryta ett ärende för att flytta bilen från en av 40 laddplatser? Det tror jag i så fall är en pionjärinställning till laddstolpar som är överspelad hos de flesta.
Det förnekar jag inte. 😄

Hade jag varit säker på att det skulle vara gott om lediga laddplatser kvar hade jag inte flyttat bilen, men i annat fall hade jag flytta bilen om jag vetat att den skulle bli stående där mer än en halvtimme efter laddningen avslutats.

Jag vet att beteendet har förändrats drastiskt kring publik laddning under de drygt 10 åren jag kört elbil, till den grad att många tycker det är okej att stå kvar och blockera snabbladdare också, även när det är kö. (-Vi ska ju bara äta färdigt så ni andra får stå och vänta undertiden)
Som tur är har Tesla infört böter på detta vidriga egoistbeteende på sina Superchargers, så det brukar man slippa där.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Över 3,5h 30km/h och däcktrycksvarning, allt gått åt till värme när man kör med punka?
Känner inte personen men 30km/h i snitt låter väl inte så konstigt om man kör i stan.

K
P PHPersson skrev:
Ja det kan du gissa på… det gör jag också.
Men vi vet inte ;)
Jo vi vet att sannolikheten att du har gissat rätt är i stort sett obefintlig. Men visst - även en blind höna... 😉

/Krille

K Krille4 skrev:
Jo vi vet att sannolikheten att du har gissat rätt är i stort sett obefintlig. Men visst - även en blind höna... 😉

/Krille
Alltså jag gissar på samma som dig om jag var otydlig? :) Men bara för att vi två tror det är det inte en sanning.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Alltså jag gissar på samma som dig om jag var otydlig? :) Men bara för att vi två tror det är det inte en sanning.
Men sannolikheten att vi båda då har gissat rätt är nog över 99% så det är nog så nära en "sanning" man kan komma i de flesta statistiska sammanhang 🙂

/Krille

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Känner inte personen men 30km/h i snitt låter väl inte så konstigt om man kör i stan.
Så Porsche Taycan har 3,5 kWh/mil i förbrukning i stan? 😱

(Eller räknar jag helt galet? )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.