391 308 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-ullared-gekas-kundparkering-sjon/zxmwxwDan_Johansson skrev:
Slänger in en random fråga som nån här säkert kan svara på..
Frugan vill åka Ullared i mellandagarna, och vi kommer (med största sannolikhet) inte dit och tillbaka på 100% laddning.. nånstans behöver vi alltså ladda...
Frågan är hur laddningsstationerna som finns på Ullared funkar, och (eftersom vårt batteri bara är 60 kWh) vad gör man när bilen är färdigladdad?
Det lär ju hända innan hon shoppat klart, ska man flytta bilen, eller vad är comme il faut?
Jag hade ju aldrig låtit fossilbilen stå vid pumpen i 3 timmar, menar jag?
Långsamladdning verkar vara lågt belagd - i alla fall idag. Så det är väl bara att parkera och ladda tills dess det är klart. Hittar inga restriktioner...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Nä, egentligen inte.. vi kommer nog minst 80-85% av sträckan på ett fullt batteri, men eftersom resan går genom Gbg vore det skönt att ha laddat innan hemresan,.man vet ju aldrig vilka köer man fastnar i.. 😄D djac skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Så står det inget (och man inte betalar nån minutavgift när man bara står) så är det socialt accepterat att bara stå kvar?pacman42 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Senaste året har jag betalat per kWh:
60,72öre för elen
43,9öre i elskatt
~10öre i överföringsavgift
Dvs 143,28öre inkl moms.
SE4, ingen effekttaxa, elbilsladdningen drar ner mitt snitt.
Laddar inte så ofta just nu, fick nytt jobb ett halvår efter elbilen köptes och behöver inte pendla, så denhar bara 1000-1500mil senaste året.
60,72öre för elen
43,9öre i elskatt
~10öre i överföringsavgift
Dvs 143,28öre inkl moms.
SE4, ingen effekttaxa, elbilsladdningen drar ner mitt snitt.
Laddar inte så ofta just nu, fick nytt jobb ett halvår efter elbilen köptes och behöver inte pendla, så denhar bara 1000-1500mil senaste året.
Står det ingen tidsbegränsning så är det socialt accepterat att stå kvar. Skulle bli jobbigt på min arbetsplats annars, jag står parkerad vid laddaren 9h under fyra dagar per vecka.Dan_Johansson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag skulle säga att det beror på beläggning.
Är det fullt så kan jag tycka det är schysst att flytta sin bil när man kan (inom rimliga gränser), för visst hade man velat att andra gjorde lika dant om man själv behövde ladda?
På ett av mina förra jobb kom det ett surt mail från en kollega som tyckte man skulle flytta bilen direkt när man laddat klart. Vi visste dock inte att han ville ladda, och fram tills dess var vi lika många med laddhybrider som där var laddstolpar.
Är det fullt så kan jag tycka det är schysst att flytta sin bil när man kan (inom rimliga gränser), för visst hade man velat att andra gjorde lika dant om man själv behövde ladda?
På ett av mina förra jobb kom det ett surt mail från en kollega som tyckte man skulle flytta bilen direkt när man laddat klart. Vi visste dock inte att han ville ladda, och fram tills dess var vi lika många med laddhybrider som där var laddstolpar.
Varken proffesionellt eller vetenskapligt.P PHPersson skrev:Kan vara det… sedan är det en uppskattning från min sida. Har räknat med 10% förluster i ombordladdaren och min elmätare kan säkert också visa lite fel. Så i ärlighetens hamn vet jag inte var i kedjan felet ligger. Du kanske har mätt på något mer proffesionellt sätt? Eller hur vet du att det stämmer?
Jag har jämfört hur mycket jag fått i batteriet vid laddning efter hyggliga långkörningar typ 30 mil och delat på körsträckan och då stämmer det väl med det bilen uppger som förbrukning.
Har iofs bara gjort dessa kontrolräkningar under sommaren. Men ser inte riktigt varför det skulle bli fel för att det är kallt. Bilen uppger mängden energi som går in eller ut ur batteriet.
Han hade ju kunnat skicka ett artigt mail där han frågade om någon skulle kunna tänka sig att flytta bilen under lunchen så att han fick ladda också,. "Man fångar fler flugor med honung än med vinäger"13th Marine skrev:
Jag skulle säga att det beror på beläggning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Det är rätt bra med AC-laddning vid Gekås till vettigt pris. Är det fullt så finns det några uppe vid Eventhallen som brukar vara helt tomma.Dan_Johansson skrev:
Slänger in en random fråga som nån här säkert kan svara på..
Frugan vill åka Ullared i mellandagarna, och vi kommer (med största sannolikhet) inte dit och tillbaka på 100% laddning.. nånstans behöver vi alltså ladda...
Frågan är hur laddningsstationerna som finns på Ullared funkar, och (eftersom vårt batteri bara är 60 kWh) vad gör man när bilen är färdigladdad?
Det lär ju hända innan hon shoppat klart, ska man flytta bilen, eller vad är comme il faut?
Jag hade ju aldrig låtit fossilbilen stå vid pumpen i 3 timmar, menar jag?
Eftersom det är EON kan man använda en hel del olika appar tex OkQ8, Eon, Ica ladda, Virta
etc.
Jo vi vet tillräckligt för att dra några slutsatser - tex att det är extremt osannolikt att över 50% kör över 2000 mil per år.P PHPersson skrev:
/Krille
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jag säger som @pacman42, är det långsamladdare är det bara att stå kvar. Sådana är parkeringsplatser.Dan_Johansson skrev:
Hade det varit snabbladdare hade det varit ofint att låta bilen stå.
Det visste jag inte. Tillfälligt då iafNicke Nyfiken skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...vmedelsforman.4.18e1b10334ebe8bc80001468.html