Jönk Jönk skrev:
Kan slå ett slag för VW som snart lanserar sin v2h till oss vanliga dödliga! Har varit till en handlare och klämt på en id.7 endast för denna funktion faktiskt.
Det hade märkts ordentligt på elkostnaden att få in ett så stort batteri till huset!

Något måste man tänka snålt kring om man ska värma poolen!
Kan å det starkaste varna för VW generellt eftersom de historiskt gjort riktigt dåliga bilar (elbilar). Fortsatt ligger de långt efter de bästa tekniskt. Dessutom, om de inte ändrat, har de begränsat v2h till 10000kWh vilket enbart kan ses som lurendrejeri. Det kanske motsvarar 20 000kr och med tanke på att bilarna kostar kanske 700’ är det bara ett stort skämt eller blåsning.

D
P PHPersson skrev:
Nja finns många som har behov att ladda på dagen också. Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt över året utan att köpa massa ytterligare tjänster eller hårdvara.
Det är klart man gör, tom jag som bor i SE4 klara mig med lätthet under detta, på bara köpt el.

D djac skrev:
Det är klart man gör, tom jag som bor i SE4 klara mig med lätthet under detta, på bara köpt el.
Laddar du dagtid och snittar under 2kr i totalkostnad? Då har du inte effektavgift?

MVH
Per-Henrik

D
P PHPersson skrev:
Laddar du dagtid och snittar under 2kr i totalkostnad? Då har du inte effektavgift?

MVH
Per-Henrik
Nej säkert inte men vem laddar så, jag kan sträcka mig till att det kan hända att man tvingas ladda någon kWh lite dyrare men det påverkar inte så mycket över året, speciellt inte som man sommarhalvåret ofta kan ladda till noll (elpris) eller mindre. Nej, du måste konstruera ännu ett väldigt orealistiskt scenario för att komma upp i de priserna.

Däremot om man inte har laddningsmöjlighet hemma, då kommer man hamna över den pengen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej säkert inte men vem laddar så, jag kan sträcka mig till att det kan hända att man tvingas ladda någon kWh lite dyrare men det påverkar inte så mycket över året, speciellt inte som man sommarhalvåret ofta kan ladda till noll (elpris) eller mindre. Nej, du måste konstruera ännu ett väldigt orealistiskt scenario för att komma upp i de priserna.

Däremot om man inte har laddningsmöjlighet hemma, då kommer man hamna över den pengen.
Jag kollade precis mina elfakturor och jag snittade 2,4kr / kWh. Inkl. effektavgifterna. Då hela dygnet. (November, rörligt månadspris SE3).

D
P PHPersson skrev:
Jag kollade precis mina elfakturor och jag snittade 2,4kr / kWh. Inkl. effektavgifterna. Då hela dygnet. (November, rörligt månadspris SE3).
Ok, ja här ser vi ett grundläggande missförstånd, jag utgick från timpris, det bör man ha om man har elbil.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Ok, ja här ser vi ett grundläggande missförstånd, jag utgick från timpris, det bör man ha om man har elbil.
Beror väl på när på dygnet man kan ladda och övriga förbrukare. Men borde vara bäst för de flesta kanske.

D
P PHPersson skrev:
Beror väl på när på dygnet man kan ladda och övriga förbrukare. Men borde vara bäst för de flesta kanske.
Min uppfattning är att med elbil så faller man över gränsen för när timpris/kvartspris är lönsamt för nästan alla, den förbrukningen är oftast så pass stor i förhållande till resten och dessutom väldigt lätt att schemalägga till lågpristider.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Min uppfattning är att med elbil så faller man över gränsen för när timpris/kvartspris är lönsamt för nästan alla, den förbrukningen är oftast så pass stor i förhållande till resten och dessutom väldigt lätt att schemalägga till lågpristider.
Skiljer ju lite mellan bolags effekttariffer, men jag tror din spaning är korrekt.

Det bör vara fördelaktigt att skippa tim/kvart- pris för många som laddar elbil när man får effektavgift.

D djac skrev:
S Snikholt skrev:
Skiljer ju lite mellan bolags effekttariffer, men jag tror din spaning är korrekt.

Det bör vara fördelaktigt att skippa tim/kvart- pris för många som laddar elbil när man får effektavgift.
Jag tolkar det som att ni skriver emot varandra?

S
P PHPersson skrev:
Jag tolkar det som att ni skriver emot varandra?
Ah möjligt att jag missuppfattade djac.
Min poäng är i alla fall att beroende på vilket upplägg som gäller vad gäller effektavgift, så är det inte säkert att det lönar sig att ha timpris.

Nicke Nyfiken
S Snikholt skrev:
Min poäng är i alla fall att beroende på vilket upplägg som gäller vad gäller effektavgift, så är det inte säkert att det lönar sig att ha timpris.
Varför inte?
Låg eller ingen effektavgift sammanfaller ju oftast med när det är låga elpriser på natten.

D
S Snikholt skrev:
Jag skulle säga att för mig är prisskillnaderna på el så stora, både vinter och sommar att det gör det lönt, på vintern sammanfaller ju dessutom oftast de lägre priserna med natten, då många inte har effektavgift.

Slänger in en random fråga som nån här säkert kan svara på..

Frugan vill åka Ullared i mellandagarna, och vi kommer (med största sannolikhet) inte dit och tillbaka på 100% laddning.. nånstans behöver vi alltså ladda...

Frågan är hur laddningsstationerna som finns på Ullared funkar, och (eftersom vårt batteri bara är 60 kWh) vad gör man när bilen är färdigladdad?
Det lär ju hända innan hon shoppat klart, ska man flytta bilen, eller vad är comme il faut?
Jag hade ju aldrig låtit fossilbilen stå vid pumpen i 3 timmar, menar jag?

D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Slänger in en random fråga som nån här säkert kan svara på..

Frugan vill åka Ullared i mellandagarna, och vi kommer (med största sannolikhet) inte dit och tillbaka på 100% laddning.. nånstans behöver vi alltså ladda...

Frågan är hur laddningsstationerna som finns på Ullared funkar, och (eftersom vårt batteri bara är 60 kWh) vad gör man när bilen är färdigladdad?
Det lär ju hända innan hon shoppat klart, ska man flytta bilen, eller vad är comme il faut?
Jag hade ju aldrig låtit fossilbilen stå vid pumpen i 3 timmar, menar jag?
Måste du ladda där, jag har laddat ute vid motorvägen, finns några matställen där också?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.