Alfredo Alfredo skrev:
En allmän fråga när man diskuterar förbrukningen. Var kommer siffrorna ifrån? På bensinbilar vet jag att vissa bilars egna förbrukningssiffror kunde avvika rätt rejält från faktisk förbrukning beräknad utifrån tankad volym och körd sträcka.

Kan det finnas liknande felkällor när det gäller elbilar?
Energimätning är mig veterligen tämligen exakt, teknik finns för detta som inte kostar så mycket. Osäker på hur det funkar på förbränningsmotorer, misstänker att intresset för att utföra exakt mätning är ganska begränsat och att det är svårt att få till med så små flöden?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En allmän fråga när man diskuterar förbrukningen. Var kommer siffrorna ifrån? På bensinbilar vet jag att vissa bilars egna förbrukningssiffror kunde avvika rätt rejält från faktisk förbrukning beräknad utifrån tankad volym och körd sträcka.

Kan det finnas liknande felkällor när det gäller elbilar?
Min Tesla visar ca 10% för lite men det varierar. Inte vetenskapligt men min känsla är att det motorerna förbrukar stämmer mycket bättre än övriga förbrukare. Dvs 20grader ute så stämmer det bättre än -20.

L Liljeros skrev:
Energimätning är mig veterligen tämligen exakt, teknik finns för detta som inte kostar så mycket. Osäker på hur det funkar på förbränningsmotorer, misstänker att intresset för att utföra exakt mätning är ganska begränsat och att det är svårt att få till med så små flöden
Elbilens färddator visar mig veterligen vad som förbrukats under färd. Vilka förluster det blev under laddning tas inte med. Och om man förvärmt kupén tas inte heller den energin med.

När det gäller förbränningsmotorer är det mycket viktigt att insprutarna har precis rätt flöde. Det får absolut inte skilja mellan olika insprutare. Motorns insprutningssystem vet hur länge insprutarna är öppna och kan via detta räkna ut bränsleflödet noggrant. Men visst avviker det från verkligheten på många bilar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A Avemo skrev:
Elbilens färddator visar mig veterligen vad som förbrukats under färd. Vilka förluster det blev under laddning tas inte med. Och om man förvärmt kupén tas inte heller den energin med.

När det gäller förbränningsmotorer är det mycket viktigt att insprutarna har precis rätt flöde. Det får absolut inte skilja mellan olika insprutare. Motorns insprutningssystem vet hur länge insprutarna är öppna och kan via detta räkna ut bränsleflödet noggrant. Men visst avviker det från verkligheten på många bilar.
Vår VW visar 0,15 l/mil för lite. Så när den visar en Snittförbrukning på 0,62 är det egentligen 0,77. Så har det varit sedan bilen var sprillans ny och enligt VW är det helt inom toleransen.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vår VW visar 0,15 l/mil för lite. Så när den visar en Snittförbrukning på 0,62 är det egentligen 0,77. Så har det varit sedan bilen var sprillans ny och enligt VW är det helt inom toleransen.
Om den är konsekvent är det ju bevis på att den kan kalibreras till att visa rätt, men de har inte brytt sig om att göra det. Jag hade en Peugeot som var mycket nära sanningen på mätaren. Och så har jag haft en Skoda som visade för lite. Minns inte riktigt hur mycket.

Min Mitsubishi Outlander ligger på strax över 2 kWh/mil nu på "vintern". Detta är inklusive förluster vid laddning. På sommaren kör jag till jobbet på 1,6 kWh/mil. Landsväg (blandat 70/90) till största delen, ej motorväg. Jag har 28 km till jobbet.

Min erfarenhet är att den drar mycket mindre än så i stan. Jag skulle tro att jag kommer ned under 1 kWh/mil i 50 km/h. Så snart man kör snabbare än 70 km/h så börjar SUV-karossen att dra rejält med ström.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A Avemo skrev:
Om den är konsekvent är det ju bevis på att den kan kalibreras till att visa rätt, men de har inte brytt sig om att göra det. Jag hade en Peugeot som var mycket nära sanningen på mätaren. Och så har jag haft en Skoda som visade för lite. Minns inte riktigt hur mycket.
Tyvärr är det inte konstant samma felvisning. Visar 0,12-0,18 för lite per mil.
0,15 l/mil är mer ett snittfel.
Helt normalt enligt VW.

Tyvärr är det inte konstant samma felvisning. Visar 0,12-0,18 för lite per mil.
0,15 l/mil är mer ett snittfel.
Helt normalt enligt VW.
De borde kunna ändra den 0.15 ändå så vore det nästan försumbart? Men det kanske inte går att göra så?

P PHPersson skrev:
De borde kunna ändra den 0.15 ändå så vore det nästan försumbart? Men det kanske inte går att göra så?
Volkswagen skulle tveklöst kunna kalibrera den. Om de vill. Deras förutsättningar att få det rätt lär inte vara sämre än på min Peugeot från 2007 som visade rätt på ett par hundradels liter per mil när.

Nicke Nyfiken
A Avemo skrev:
Volkswagen skulle tveklöst kunna kalibrera den. Om de vill. Deras förutsättningar att få det rätt lär inte vara sämre än på min Peugeot från 2007 som visade rätt på ett par hundradels liter per mil när.
Det var vad jag sa till dem, men eftersom det var ett garantiärende så var de fullständig ointresserade och hävdade att det inte går att göra något åt det. "Så är det på alla bilar men folk bryr sig inte om det".
Det var bara jag som var jobbig enligt VW-verkstaden.

Nu skiter jag i vilket för bilen kommer inte att dra mindre bränsle för att färddatorn visar rätt.

Redigerat:
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Min Tesla visar ca 10% för lite men det varierar. Inte vetenskapligt men min känsla är att det motorerna förbrukar stämmer mycket bättre än övriga förbrukare. Dvs 20grader ute så stämmer det bättre än -20.
Tycker det stämmer väldigt exakt på min Model Y vid långkörning. Brukar inte slå fel alls. Men ingen förbrukning räknas in när bilen är i P. Så använder man förvärmning, Camp- eller Dog-mode så blir det fel på totalen vad som lämnat batteriet.

Tycker det stämmer väldigt exakt på min Model Y vid långkörning. Brukar inte slå fel alls. Men ingen förbrukning räknas in när bilen är i P. Så använder man förvärmning, Camp- eller Dog-mode så blir det fel på totalen vad som lämnat batteriet.
Kan vara det… sedan är det en uppskattning från min sida. Har räknat med 10% förluster i ombordladdaren och min elmätare kan säkert också visa lite fel. Så i ärlighetens hamn vet jag inte var i kedjan felet ligger. Du kanske har mätt på något mer proffesionellt sätt? Eller hur vet du att det stämmer?

P PHPersson skrev:
Kan vara det… sedan är det en uppskattning från min sida. Har räknat med 10% förluster i ombordladdaren och min elmätare kan säkert också visa lite fel. Så i ärlighetens hamn vet jag inte var i kedjan felet ligger. Du kanske har mätt på något mer proffesionellt sätt? Eller hur vet du att det stämmer?
Sedan varierar förlusterna kraftigt från gång till gång. De är mycket större vid kallt väder. Och som minst när det är varmt och bilen är nykörd.

pacman42 pacman42 skrev:
Sedan varierar förlusterna kraftigt från gång till gång. De är mycket större vid kallt väder. Och som minst när det är varmt och bilen är nykörd.
Såg något test att det påverkar hur snabbt man laddar. Zoe som var sämst av de testade bilarna tappade 25% vid långsam laddning. Men temperaturen tror jag inte stod.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jönk
Keiller Keiller skrev:
Om jag skulle ha så mycket pengar att lägga på en ny bil och då eventuellt en elbil skulle jag välja en VW Buzz. Gillar utseendet på den, till skillnad från t.ex Teslorna som jag tycker är riktigt fula.
Kan slå ett slag för VW som snart lanserar sin v2h till oss vanliga dödliga! Har varit till en handlare och klämt på en id.7 endast för denna funktion faktiskt.
Det hade märkts ordentligt på elkostnaden att få in ett så stort batteri till huset!

Något måste man tänka snålt kring om man ska värma poolen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.