391 307 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Ja, och andra är flera i familjen med körkort på en eller två bilar och ytterligare andra har körkort men ingen bil. I och med att antalet körkortsinnehavare är ungefär lika många som (lite fler än) antalet registrerade bilar så är mil per fordon en rimlig proxy för körda mil per person.Attitudeswe skrev:
Att vi är ett antal personer som själva överskrider snittet som diskuterar det här gör oss inte per automatik representativa.
Om din Zoe drar 1,35kWh i medel över året vid långresor så skall jag byta till elbil direkt och aldrig någonsin klaga på att det är omständigt… med det sagt så tror jag inte på dig.B Bombus pratorum skrev:Jamen då vet du en nu för min Zoe drar 1.35kwh per mil. Och dessutom, eftersom jag, liksom nästan alla andra i Sverige inte är resande trombonreperatör så behöver jag inte ladda upp bilen från noll varje natt. Behöver inget privat kärnkraftverk för att ladda några timmar på enfas över natten några gånger i veckan. Så då är frågan om dina extremt tramsiga ytterligheter är mer representativa för genomsnittet än mina siffror.
Eller du kanske kör i 60 bakom en lastbil på motorvägen… alltså det är personer som dig som ljuger hej vilt som gör folk anti mot elbilar.
Elbilar är väldigt bra vid rätt förutsättningar men köper man en i tron att en tomte som dig talar sanning kommer man vilja byta bil efter en vecka.
Redigerat:
Nu är vi här igen… men det finns också drygt en miljon bilar som körs väldigt lite (de är avställda). Så räkna per bil blir rätt så skevt. Eftersom 20% körs väldigt lite så körs de vanliga bilarna mycket mer för att kompensera för dem. Oavsett kan du inte argumentera mot en medelsiffra, det säger väldigt lite om hur en ”vanlig” bil normalt används. Du får nog bara acceptera att vi inte vet.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och andra är flera i familjen med körkort på en eller två bilar och ytterligare andra har körkort men ingen bil. I och med att antalet körkortsinnehavare är ungefär lika många som (lite fler än) antalet registrerade bilar så är mil per fordon en rimlig proxy för körda mil per person.
Att vi är ett antal personer som själva överskrider snittet som diskuterar det här gör oss inte per automatik representativa.
Så du skulle till slut köpa dig en elbil? Efter att ha fabulerat om alla elbilar du ägt så är det kanske på tiden🤣🤪P PHPersson skrev:
Fast det låter väl inte helt orimligt? Zoe är ju en väldigt liten bil så att man skulle kunna snitta 1,35kWh/mil låter inte orimligt. Det skulle innebära knappt 20% mindre än vad jag har med en familjesuv som går mycket långresor och dessutom med släp emellanåt.P PHPersson skrev:Om din Zoe drar 1,35kWh i medel över året vid långresor så skall jag byta till elbil direkt och aldrig någonsin klaga på att det är omständigt… med det sagt så tror jag inte på dig.
Eller du kanske kör i 60 bakom en lastbil på motorvägen… alltså det är personer som dig som ljuger hej vilt som gör folk anti mot elbilar.
Elbilar är väldigt bra vid rätt förutsättningar men köper man en i tron att en tomte som dig talar sanning kommer man vilja byta bil efter en vecka.
Provkör en så kommer du inse att det är orimligt.L Liljeros skrev:
Med den statistik som finns kan man inte rimligen komma fram till att över 50 % kör mer än 2 000 mil per år.P PHPersson skrev:Nu är vi här igen… men det finns också drygt en miljon bilar som körs väldigt lite (de är avställda). Så räkna per bil blir rätt så skevt. Eftersom 20% körs väldigt lite så körs de vanliga bilarna mycket mer för att kompensera för dem. Oavsett kan du inte argumentera mot en medelsiffra, det säger väldigt lite om hur en ”vanlig” bil normalt används. Du får nog bara acceptera att vi inte vet.
För att nå den slutsatsen måste man anta något extremt osannolikt. Det räcker inte med att 20% kör väldigt lite utan det skulle krävas att nästan hälften av alla bilar står helt stilla ett helt år.
Datan är alltså inte ”så dålig” att den stödjer påståendet, utan tillräckligt tydlig för att visa att över 50 % är en väldigt osannolik och orimlig tolkning.
Jag kan absolut ha fel men visa gärna hur du räknat fram att det skulle räcka med att 20% av bilarna körs väldigt lite för att över 50% skulle köra över 2000 mil per år?
/Krille
Kollade min förbrukning för november och då landar min på 1,59 KWh per mil, då körde jag 260 mil under månaden med resor mellan Stockholm, Uppsala och Västerås inräknat.
Början av november var kall men andra halvan mildare och är rätt nöjd.
Brukar hålla hastighet +10 för det mesta, iallafall på motorväg
Kör en BMW i4
Edit, tar jag laddning minus mil blev det drygt 1,56
Början av november var kall men andra halvan mildare och är rätt nöjd.
Brukar hålla hastighet +10 för det mesta, iallafall på motorväg
Kör en BMW i4
Edit, tar jag laddning minus mil blev det drygt 1,56
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Ja, men det förändrar inte antalet körkortsinnehavare och därmed inte ett rimligt antagande om körda mil per person. Vill du ha upp det får du istället räkna bort ett godtyckligt antal äldre som ”avställda” förare.P PHPersson skrev:
Jag håller med om att siffrorna är osäkra, men inget talar trots det för att vi som kör uppåt eller över 3.000 mil/år är representativa.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Det håller jag med om helt… men som sagt datan är för dålig för att vi skall veta vad som är rätt fel.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det förändrar inte antalet körkortsinnehavare och därmed inte ett rimligt antagande om körda mil per person. Vill du ha upp det får du istället räkna bort ett godtyckligt antal äldre som ”avställda” förare.
Jag håller med om att siffrorna är osäkra, men inget talar trots det för att vi som kör uppåt eller över 3.000 mil/år är representativa.
Såklart inte men det är rent matematiskt möjligt. Men det med 20% hade inget med det att göra alls, bara ytterligare tecken på att vi inte vet tillräckligt för att dra några slutsatser.K Krille4 skrev:Med den statistik som finns kan man inte rimligen komma fram till att över 50 % kör mer än 2 000 mil per år.
För att nå den slutsatsen måste man anta något extremt osannolikt. Det räcker inte med att 20% kör väldigt lite utan det skulle krävas att nästan hälften av alla bilar står helt stilla ett helt år.
Datan är alltså inte ”så dålig” att den stödjer påståendet, utan tillräckligt tydlig för att visa att över 50 % är en väldigt osannolik och orimlig tolkning.
Jag kan absolut ha fel men visa gärna hur du räknat fram att det skulle räcka med att 20% av bilarna körs väldigt lite för att över 50% skulle köra över 2000 mil per år?
/Krille
En allmän fråga när man diskuterar förbrukningen. Var kommer siffrorna ifrån? På bensinbilar vet jag att vissa bilars egna förbrukningssiffror kunde avvika rätt rejält från faktisk förbrukning beräknad utifrån tankad volym och körd sträcka.
Kan det finnas liknande felkällor när det gäller elbilar?
Kan det finnas liknande felkällor när det gäller elbilar?