387 828 läst ·
6 590 svar
388k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Ja men provkör den då, är säkert bra.pacman42 skrev:
Men, jag såg att du utesluter att köpa Tesla, så jag antar att du aldrig kommer att ladda på Teslas Supercharger-nätverk heller då?
Det kan ju bli lite svårare att hitta laddställen, om du väljer bort det största laddnätverket.
Väl medveten om detta. Men laddning är en annan sak, behöver man ladda och det är det som finns så lär det bli laddning där ändå. Men än så länge har jag inte sett laddningsnätverket som ett problem. Det är ytterst sällan det enbart finns Teslaladdare. Och är det kris är det bara att hala fram kreditkortet...S slugger75 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Tesla:pacman42 skrev:
Väl medveten om detta. Men laddning är en annan sak, behöver man ladda och det är det som finns så lär det bli laddning där ändå. Men än så länge har jag inte sett laddningsnätverket som ett problem. Det är ytterst sällan det enbart finns Teslaladdare. Och är det kris är det bara att hala fram kreditkortet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övriga operatörer exkl Tesla:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Oavsett plattform etc är det en trevlig bil. 2024 hade det uppdaterade batteriet och rwd som std en kort period innan den bytte namn till EX40.pacman42 skrev:
2024+ har hastighetspling, men man kan stänga av det med ett tryck på ratten
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Xc40 var som ny 100kkr dyrare, trängre och hade kortare räckvidd än testvinnaren när den testades av TV 2021:pacman42 skrev:
https://static.bonniernews.se/pdf/1...W-iX3-Mercedes-EQC-Skoda-Enyaq-Volvo-XC40.pdf
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Kommer gärna mer än 15mil motorväg på vintern 😉P PHPersson skrev:
Skulle funka som andrabil, och i praktiken även slm enda bil för många. Men det ska väl inte vara tortyr varje gång man vill ta en längre tur.
Väl medveten om det. Dock är det en nästintill ny bil från 2024 års modell då elmotorerna är nya och det är bättre batterier. Tidigare än 2024 verkar inte bli aktuellt för mig i så fall.Attitudeswe skrev:
Jag har tittat runt och det går att få en 2024 med AWD för ca 430 kkr. Inte mycket mer än vad jag betalade för min Outlander för snart åtta år sedan (då ett knappt år gammal).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Densiteten syns, inte varje enskild. Och det är ju densiteten som är det viktigaste. Kötid är iofs en viktig parameter också, men sedan Bohuslän 2021 så har jag aldrig behövt köa mer än någon minut för att få ladda när vi kört runt med frugans bil.Rabbithole skrev:
Det är klart det finns andra laddstationer än Tesla. Nu har du iofs filtrerat på 50 kW, man vill ju gärna upp i minst 200 är min erfarenhet.
Men jag förstod på ditt svar att det inte var så viktigt för dig att bojkotta Tesla totalt? Bara en liten bojkott, dvs inte köra själva bilen Tesla, men gärna ladda på stationer som ägs av Tesla.
Men jag förstod på ditt svar att det inte var så viktigt för dig att bojkotta Tesla totalt? Bara en liten bojkott, dvs inte köra själva bilen Tesla, men gärna ladda på stationer som ägs av Tesla.
Det börjar bli ett socialt stigma med Tesla bilar, det sker bla skadegörelse mot dem. De jag känner som kör Tesla börjar alltid ursäkta sig med att de köpte den innan Elon Musk blev helt galen...S slugger75 skrev:Det är klart det finns andra laddstationer än Tesla. Nu har du iofs filtrerat på 50 kW, man vill ju gärna upp i minst 200 är min erfarenhet.
Sedan har vi den långvariga konflikten med facken. Folk har inte kunnat få bilen lagad pga blockad mot Tesla osv.
Jag vill inte hamna i ett läge där ägande av Tesla blir ett stort problem. Den risken hoppar jag gärna över.
Edit: jag undviker gärna konflikten med ungarna om Musk också.
Redigerat:
Jamen då vet du en nu för min Zoe drar 1.35kwh per mil. Och dessutom, eftersom jag, liksom nästan alla andra i Sverige inte är resande trombonreperatör så behöver jag inte ladda upp bilen från noll varje natt. Behöver inget privat kärnkraftverk för att ladda några timmar på enfas över natten några gånger i veckan. Så då är frågan om dina extremt tramsiga ytterligheter är mer representativa för genomsnittet än mina siffror.P PHPersson skrev: