391 307 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Model Y LR RWD finns ju för 613' och iX3 börjar på 750. Så även om man nöjer sig med sneakmodell är det 137' skillnad. Teslan är långt över good enough, och iX3 ful som stryk, så jag tror många kommer spara de där slantarnaullberg skrev:
Man måste väl ändå försöka jämföra dessa med hyggligt samma förutsättningar, min offert på ix3 landade på 828 (tror det var ca 860 i konfiguratorn) och den vill jag nog säga har mer än de nödvändiga tillvalen (M sport Pro, supercharged, annan färg än standard vit). Men visst, den hade de 20” fälgar som ingick, inget special där…
För att göra en Model Y LR AWD motsvarande trots att det mesta är standard tillkommer 15k för färg (30 om man väljer någon av de dyra), 24k för att få 20” fälgar (19” tycker inte jag är så snygga, smaksak givetvis, men även ix3 har 20” - så jämförbart) och ca 40k för EAP (vilket jag skulle säga är motsvarande ix3:ans autokörningsförmåga, möjligen lite sämre på Teslan) - summa 727 890. Min uppfattning är att man inte får rabatt (jag fick iaf inte det på min nuvarande MY LR AWD) utan att det som står i konfiguratorn är det man får betala
Så den jämförelsen jag faktiskt gjorde var ganska exakt 100k mellan, faktiskt bara 85 då det var en 30k färg som jag var mest sugen på
/U
Sen är prestandan en dealbraker för mig, skulle aldrig köpa en ”slö” elbil för 800+. Självklart räcket det men när man kommer ner runt 3-3,5 så blir det en helt annan grej. Undantaget EX30 som jag bara upplever som ryckig och jobbig.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ja, men det där är "lekprestanda" för att åka normal brukskörning börjar värdet av mer effekt avta efter 150kWP PHPersson skrev:
Korrekt men om man tänker så tror jag alla klarar sig med en basbil. Tex en e-Berlingo.Rabbithole skrev:
Men tittar man på bilmarknaden så är det ingen storsäljare trots att den uppfyller i stort sätt allas behov. Därav tror jag saker som inte är ”viktiga” är det som främst avgör bilköpet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Berlingo har kort räckvidd, det ser jag som största problemet. Den stora massan verkar dra sig åt kompakta crossovers typ T-Roc. Skoda Karoq bör sälja bra om den bara vore prisvärd.P PHPersson skrev:
En Model Y LR RWD har 340hk, det duger för de flesta. Men.. vet man att det finns en AWD är det lockande 😅
Redigerat:
Fast vi har fått lära oss att man inte behöver längre räckvidd… bilar rullar i snitt typ 1100mil vilket blir ca 3mil om dagen. Laddare finns överallt… så skall vi tänka på samma sätt som de matematiska snillena på detta forumet borde en e-berlingo med råge ha tillräcklig räckvidd…Rabbithole skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jag tror verkligen inte att bara jag har rätt, men jag säger bara emot dem jag anser ha fel. Ser man inte skillnaden förstår jag om det är tröttsamt, i synnerhet om man ofta tror som de som har fel.A Andreas Mur skrev:
Att många i en liten grupp som pratar/skriver mycket om bilar kör mycket är inte ett bevis på att statistiken jag refererat till är fel.A Andreas Mur skrev:Jo det klart, men om man har en massa personer som säger att de kör långt och vsrje gång så säger man att dom har fel utan att det bara är någon gå procent som kör över 2000 mil per år så blir det ganska konstigt, efter ett tag borde man själv fundera på om man eventuellt själv har fel, men det verkar inte ske i gubbens fall.
Vi som kör över 2.000 mil per år är en liten andel av helheten. Det innebör inte att jag tror eller påstår att någon ljuger om hur mycket de kör. Jag påpekar bara att de (och jag) inte är representativa för flertalet.
Du inser att det kan vara mer än 50% med den statistiken som du har visat? Så dålig är datan.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror verkligen inte att bara jag har rätt, men jag säger bara emot dem jag anser ha fel. Ser man inte skillnaden förstår jag om det är tröttsamt, i synnerhet om man ofta tror som de som har fel.
Att många i en liten grupp som pratar/skriver mycket om bilar kör mycket är inte ett bevis på att statistiken jag refererat till är fel.
Vi som kör över 2.000 mil per år är en liten andel av helheten. Det innebör inte att jag tror eller påstår att någon ljuger om hur mycket de kör. Jag påpekar bara att de (och jag) inte är representativa för flertalet.
En gång hade jag fel och det var när jag trodde att du hade rätt…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Kan, ja. Är det troligt? Nej.P PHPersson skrev:
Givet att det finns fler med körkort än det finns bilar i Sverige är sannolikheten att mediansträckan per person skulle vara mer än 50 % högre än medelsträckan per bil försvinnande liten.
Därtill har väl mitt argument huvudsakligen kretsat kring 3.000 mil, att vi nu pratar 2.000 mil är för att @Andreas Mur förde in det talet.
Utan att kunna min inläggshistorik utantill sticker jag ut hakan och säger att jag sällan eller aldrig argutenterat utifrån gränsen 2.000 tidigare. Jag skulle tro att jag både sagt att genomsnittsbilen rullar ca 1.200 mil per år och att bilar i aktivt bruk nog ligger runt 1.500, men det är ju andra saker.
Oavsett vilket finner jag fokuset på mig en smula konstigt. Jag har ju hänvisat till data (och till andra som grävt djupare i datan). Varför inte försöka ge sig på sakfrågan snarare än budbäraren?
Jag förstår att jag kan vara irriterande om ens åsikt är en annan än min, men min trovärdighet skjuts nog i sank bättre med bättre fakta än med påståenden om att det är ”jäkligt tröttsamt” att jag upprepar min bild.
Jag ligger på ca 2000 mil per år. Jag kör 7 mil till/från jobbet ca 200 dagar per år (reser en del i jobbet också, en del av resorna till tåg/flyg går in under detta). Till detta kör jag runt 400 mil till norra Sverige en gång om året. Det är 150 mil enkel väg, sedan kör man ju gärna lite olika vägar för att se något nytt också. En vända till någon plats på ostkusten eller liknande om 100 mil blir det också varje år. Nu är det bara hundra mil kvar. Jag har nog överskattat jobbresorna ovan, det är säkerligen över 200 mil. Här har vi extra turer till stan, hälsa på en kompis i Jönköping osv. En grov uppskattning bara.
Det är alltså i praktiken en resa till norra Sverige och en resa till ostkusten som skulle kräva laddning längs vägen om jag har en bil som tar mig 40 mil per laddning.
Jag kan inte påstå att 40 mil blir ett bekymmer då. De 150 milen till norr delas dessutom minst upp så att det är som mest 120 mil ena sträckan i ett svep, detta då vi har släkt längs vägen också. Nu är det helt plötsligt bara två laddningar längs vägen. Och vi kommer behöva både lunch och middag, samt minst ett par stopp till för kaffe och toalett. Men oj, nubörbdrt samma antal stopp som vi gör med laddhybriden idag. Där går det dessutom 10 minuter till tankning ett par gånger också, så det är svårt att säga att man förlorar tid...
Men det är klart, man måste planera bättre än när man tankar, det håller jag med om. Men samtidigt, när jag körde E45 i somras, det fanns inte särskilt många fler mackar än laddställen. Jag hade inte kunnat ladda i Noppikoski där jag tankade, men då hade jag fått ladda i Sveg istället (som jag nu körde förbi). Det kanske till och med blir ett eller två laddstopp extra pga detta, men det är inte hela världen.
Jämför detta med för fyra år sedan då vi körde i norra Bohuslän med frugans Fiat, det var svårt att hitta laddplatser. Inte för att de var för få, utan för att alla var upptagna av norrmän. Så ser det inte ut längre, det är rätt gott om laddplatser även i norra Bohuslän...
Det är alltså i praktiken en resa till norra Sverige och en resa till ostkusten som skulle kräva laddning längs vägen om jag har en bil som tar mig 40 mil per laddning.
Jag kan inte påstå att 40 mil blir ett bekymmer då. De 150 milen till norr delas dessutom minst upp så att det är som mest 120 mil ena sträckan i ett svep, detta då vi har släkt längs vägen också. Nu är det helt plötsligt bara två laddningar längs vägen. Och vi kommer behöva både lunch och middag, samt minst ett par stopp till för kaffe och toalett. Men oj, nubörbdrt samma antal stopp som vi gör med laddhybriden idag. Där går det dessutom 10 minuter till tankning ett par gånger också, så det är svårt att säga att man förlorar tid...
Men det är klart, man måste planera bättre än när man tankar, det håller jag med om. Men samtidigt, när jag körde E45 i somras, det fanns inte särskilt många fler mackar än laddställen. Jag hade inte kunnat ladda i Noppikoski där jag tankade, men då hade jag fått ladda i Sveg istället (som jag nu körde förbi). Det kanske till och med blir ett eller två laddstopp extra pga detta, men det är inte hela världen.
Jämför detta med för fyra år sedan då vi körde i norra Bohuslän med frugans Fiat, det var svårt att hitta laddplatser. Inte för att de var för få, utan för att alla var upptagna av norrmän. Så ser det inte ut längre, det är rätt gott om laddplatser även i norra Bohuslän...
I takt med att det blir vanligare med laddare hemma så kommer man ju också kunna ladda om man hälsar på bekanta. Då kan man ”ladda överallt” vilket gör att man behöver planera än mindre, men snabbladdare poppar upp allt mer överallt.pacman42 skrev:
Jag ligger på ca 2000 mil per år. Jag kör 7 mil till/från jobbet ca 200 dagar per år (reser en del i jobbet också, en del av resorna till tåg/flyg går in under detta). Till detta kör jag runt 400 mil till norra Sverige en gång om året. Det är 150 mil enkel väg, sedan kör man ju gärna lite olika vägar för att se något nytt också. En vända till någon plats på ostkusten eller liknande om 100 mil blir det också varje år. Nu är det bara hundra mil kvar. Jag har nog överskattat jobbresorna ovan, det är säkerligen över 200 mil. Här har vi extra turer till stan, hälsa på en kompis i Jönköping osv. En grov uppskattning bara.
Jag lär få ta med mig min portabla laddare norrut. Men det är ju inte så jobbigt ändå...L Liljeros skrev: